Hoe bouw je een FAQ-pagina op?

Vragen. Vragen. En nog eens vragen. Als ondernemer krijg je ze om de haverklap binnen. Niet zo vreemd, want potentiële klanten willen graag meer over jouw product of dienst te weten komen. Zeker voordat ze met jouw bedrijf in zee gaan. Een FAQ-pagina kan hier uitkomst bij bieden. In deze blog van B&S Media Internetmarketing vertellen wij je hoe je zo’n pagina zelf kunt opzetten.

Wat is een FAQ?

Als ondernemer met een eigen website heb je er ongetwijfeld wel eens van gehoord: een FAQ. Toch leggen wij het nog even kort uit. De term ‘FAQ’ staat voor het Engelse Frequently Asked Questions. Vertaald naar het Nederlands spreken we van ‘Veelgestelde Vragen’. Het doel van een FAQ-pagina is dan ook duidelijk: het beantwoorden van vragen, die vaak door (potentiële) klanten worden gesteld. Hiermee zorg je ervoor dat een bezoeker snel antwoord krijgt op zijn of haar vraag.

Hoe Bouw Je Een FAQ Pagina

Waarom zou je een FAQ-pagina opzetten?

Toegegeven: het opbouwen van een FAQ-pagina kost tijd. Je moet onderzoek doen, teksten schrijven en die uiteindelijk publiceren. Voor sommige bedrijven is dat voldoende reden om er vanaf te zien. Toch zien we op steeds meer websites een pagina met veelgestelde vragen staan. Dat is natuurlijk niet voor niets. Hieronder vertellen wij waarom het opzetten van een FAQ-pagina een goede beslissing is.

Reden 1: het bespaart tijd

De communicatie rondom een vraag kost veel tijd. Zowel van degene die de vraag stelt, als van de persoon die hem moet beantwoorden. Zo zal de potentiële klant vaak lang moeten wachten op een antwoord. Daar gaan al snel enkele uren tot werkdagen overheen. Ook jij – als ondernemer – bent veel tijd kwijt aan het wegwerken van de binnengekomen vragen. Een FAQ-pagina kan beide partijen veel tijd besparen. Zo wordt de klant sneller geholpen en krijg jij minder vragen binnen. Win-win, toch?

Reden 2: het trekt bezoekers aan

Als onlinemarketingbureau weten wij een ding zeker: goed geschreven FAQ-pagina’s zijn in staat om bezoekers – en dus klanten – naar jouw website te trekken. Voert iemand een door jou beantwoorde vraag bij Google in? Dan is de kans groot dat jouw pagina wordt getoond. Ook kan jouw antwoord worden opgenomen in de ‘Answer Box’ van Google. Dit is een vak waarin het beste antwoord direct in de zoekresultaten wordt getoond. Jouw bedrijf valt zo nog beter op, waardoor de vragensteller sneller geneigd is om door te klikken.

Voorbeeld FAQ snippet in Google
B&S Media staat met een FAQ-snippet in de zoekresultaten van Google

Reden 3: het wekt vertrouwen

Ten slotte zorgt een goede FAQ-pagina ervoor dat potentiële klanten je sneller vertrouwen. Doordat jij relevante vragen beantwoordt, laat je namelijk zien dat jouw bedrijf veel kennis en ervaring in huis heeft. Daarbij kun je laten zien dat je de klant begrijpt. Je weet tegen welke vragen zij aanlopen. Dit straalt betrouwbaarheid en professionaliteit uit. De kans dat iemand met jou zaken wilt gaan doen, wordt hiermee een stuk groter.

Hoe zet je een FAQ-pagina op?

Een goed doordachte FAQ-pagina biedt bedrijven dus veel voordelen. Reden te meer om er voor jouw organisatie een op te stellen. Maar hoe pak je zoiets eigenlijk aan? In het onderstaande stappenplan helpen wij je graag goed op weg. Dat begint al bij het opstellen van de juiste vragen, waarna er ook antwoorden moeten worden gegeven. Hoe je dit precies doet, lees je hieronder:

Stap 1: vragen bepalen

Aan de basis van een FAQ-pagina staan natuurlijk de vragen. Die verzin je niet zomaar. Daar gaat een gedegen vooronderzoek aan vooraf. De vragen – die bezoekers over jouw product of dienst kunnen hebben – zijn op verschillende manieren te achterhalen.

Noteer welke vragen er al gesteld worden

Wie al langer een bedrijf runt, heeft er vast en zeker al mee te maken gekregen: vragen van (potentiële) klanten. Ze sturen je een e-mail, plaatsen een bericht op social media of spreken je face-to-face aan. Wanneer bepaalde vragen vaker voorkomen, kun je ervan uitgaan dat deze ook onder andere websitebezoekers leven. Houd daarom alle eerder gestelde vragen bij en beantwoord ze op jouw FAQ-pagina.

Bekijk de FAQ-pagina’s van concurrenten

Het grote voordeel van ondernemer zijn, is dat je het wiel niet zelf hoeft uit te vinden. Er zijn namelijk veel concurrenten waarbij je over de schutting kunt kijken. Komen de producten en diensten in grote lijnen overeen? Dan zal de potentiële klant aan elk van jullie dezelfde vragen willen stellen. Het kan dus geen kwaad om de FAQ-pagina’s van concurrenten eens goed door te spitten. Geef echter wel een eigen antwoord.

Google Autosuggest

Dag in, dag uit stellen Nederlandse internetters vragen aan Google. Ook over jouw product of dienst. Welke vragen dit precies zijn, kun je achterhalen door gebruik te maken van het zogenoemde Google Autosuggest. Hierbij voer je in de zoekbalk van de zoekmachine de voor jouw bedrijf relevante zoektermen in – meestal in combinatie met vraagwoorden, zoals: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Google toont dan enkele suggesties, die vaak door andere gebruikers worden ingetoetst.

Google Suggesties
Google komt met verschillende suggesties voor de zoekopdracht  ‘Wat is gluten…’

Denk na over bezwaren tegen een aankoop

Wikken en wegen. Potentiële klanten doen niet anders. Ze kunnen hun zuurverdiende geld namelijk maar een keer uitgeven. Door alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, wordt er besloten of zij wel of niet met jouw organisatie in zee gaan. Je doet er daarom goed aan om alle bezwaren zoveel mogelijk bij ze weg te nemen. Ga na welke dit zijn en vorm deze om naar vragen. Vervolgens kun jij ze met jouw antwoord wegnemen.

Voorbeelden van vragen, die bezwaren wegnemen zijn:

  • Betaal ik binnen Nederland verzendkosten?
  • Is het hout van Bedrijf X voorzien van het FSC-keurmerk?
  • Bevatten de producten in deze webshop gluten?

Google Analytics

Kunnen de bezoekers van jouw website gebruik maken van een interne zoekmachine? Dan kan het lonen om te achterhalen welke termen en vragen zij hier invoeren. Dit kan door gebruik te maken van Google Analytics. Deze dienst biedt jou namelijk een overzicht van alle zoekopdrachten binnen jouw website. De vragen die hierbij naar voren komen geven duidelijk aan welke informatie een bezoeker nog mist. De antwoorden verdienen dan ook vaak een belangrijke plek binnen jouw FAQ-pagina.

Answer the Public

Ten slotte bestaat er nog een handige tool: Answer the Public. Hiermee kun je over ieder gewenst onderwerp relevante vragen achterhalen. Selecteer een land, de taal en voer het gewenste zoekwoord in. De zoekmachine gaat dan in zijn database op zoek naar vragen die jouw doelgroep over dit onderwerp heeft.

Answer The Public Voorbeeld
Answer The Public toont verschillende vragen voor het woord ‘glutenvrij’

Stap 2: Schrijf de teksten

De juiste vragen zijn gesteld. Nu is het aan jou – of een tekstschrijver – de taak om deze voor jouw organisatie te beantwoorden. Voor deze fase geven wij een aantal tips:

  • Schrijf vanuit de klant;
  • Begin met een samenvatting;
  • Begin een ja/nee-vraag met ‘ja’ of ‘nee’;
  • Gebruik verhelderende afbeeldingen;
  • Vermijd vakjargon.

Stap 3: De pagina opzetten

Na tijden van voorbereiding is het eindelijk zo ver: je kunt jouw FAQ-pagina gaan aanmaken. Natuurlijk moeten bezoekers deze makkelijk kunnen vinden. Geef deze pagina daarom altijd een herkenbare naam, zoals: ‘FAQ’, ‘Vragen’ of ‘Veelgestelde vragen’. Ook de plek op jouw website is van groot belang: een FAQ moet opvallen. Goede plekken voor (een verwijzing naar) een FAQ-pagina zijn:

  • Het hoofdmenu;
  • De productpagina;
  • De contactpagina;
  • De footer.

Een FAQ-pagina is nooit compleet. Steeds weer zullen er nieuwe vragen opduiken. Op het internet, in de mailbox of in het hoofd van een toevallige bezoeker. Je kunt deze onmogelijk allemaal afvangen. Bied mensen daarom altijd de mogelijkheid om contact met jouw bedrijf op te nemen. Zo laat je geen enkele vraag onbeantwoord.

Hulp nodig bij het inrichten van jouw FAQ-pagina?

Tijdbesparend. Meer websitebezoekers. Een hoge betrouwbaarheid. Er zijn genoeg redenen om een FAQ-pagina op te zetten. Toch zien wij vaak dat het bij een idee blijft. Besteed jij het opzetten van zo’n pagina daarom liever uit? Of heb je hulp nodig? De SEO-specialisten van B&S Media pakken het graag voor je op. Neem daarom vandaag nog contact met ons op. Dan zorgen wij ervoor dat de kansen op jouw FAQ-pagina optimaal benut worden.


Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.