‘AI-vriendelijke content’ zijn teksten die zo geschreven zijn dat AI-chats ze gemakkelijk kunnen begrijpen en gebruiken in antwoorden. De hamvraag is: hoe maak je de content op jouw webpagina’s ‘AI-vriendelijk’, zodat jouw website ook in de AI-zoekresultaten van jouw doelgroep verschijnt? Met deze 6 tips schrijf je teksten die zowel mensen als zoek- en antwoordmachines boeien.

De 6 kenmerken van AI-vriendelijke teksten
De teksten op je website moeten…
- … geschreven zijn voor menselijke internetgebruikers;
- … een antwoord geven op de vragen die mensen hebben;
- … verwijzen naar betrouwbare bronnen (indien van toepassing);
- … diepgaand en betekenisvol zijn;
- … duidelijk taalgebruik bevatten;
- … overzichtelijke tussenkopjes met de juiste structuur hebben.
‘People-first’: richt je tot menselijke internetgebruikers
Large Language Models zoals ChatGPT, Gemini en Perplexity hechten grote waarde aan mensgerichte content. Schrijf daarom in de eerste plaats voor de bezoekers op je website, niet voor een AI-model of zoekmachine. Bedenk wat de behoeften en interesses van potentiële klanten zijn en speel daarop in tijdens het schrijven. Ben je bijvoorbeeld een autoschadehersteller? Dan is het belangrijk om vertrouwen te wekken bij zoekende internetgebruikers. Vertel hun hoeveel jaar je al in je vakgebied werkt en benadruk je garantietermijnen.
‘Answer-first’: een direct antwoord op de vraag van je lezer
Schrijf niet alleen wat jij wilt vertellen, maar vooral ook wat potentiële klanten willen weten. Vaak komt dit grotendeels overeen, maar er bestaan handige hulpmiddelen om achter de vragen van je doelgroep te komen. Neem bijvoorbeeld alsoasked.com. Je vult een bepaald zoekwoord (en eventueel een regio) in. Vervolgens zie je precies wat internetgebruikers zich afvragen over dit onderwerp. In het geval van elektriciens willen mensen bijvoorbeeld vaak weten wat het uurtarief is of bij wie ze terecht kunnen in spoedgevallen.
Ook belangrijk: geef het antwoord op de vraag zo vroeg mogelijk in je tekst. Dat is niet alleen prettig voor lezers, maar ook voor AI-modellen. Die kunnen je content dan zo snel en eenvoudig mogelijk beoordelen en gebruiken.
‘Evidence-based’: baseer je tekst op betrouwbare bronnen
Dankzij (of: te wijten aan) AI gaat teksten schrijven tegenwoordig steeds eenvoudiger en sneller. Hierdoor komt er ook meer onzin op het internet te staan. AI-zoekmachines tonen daarom bij voorkeur betrouwbare websites in hun overzichten. Bij bepaalde soorten informatie is het dus verstandig om te verwijzen naar externe websites die een hoge autoriteit hebben. Een voorbeeld: stel, je hebt een asbestsaneringsbedrijf en wijst klanten erop dat ze asbest meestal niet zelf mogen verwijderen. Dit kun je onderbouwen met een passende link naar de website van Rijksoverheid.
Gebruik diepgaande en betekenisvolle informatie
Hoe specifieker en grondiger je tekst is, des te beter. Het volstaat niet om een aantal oppervlakkige alinea’s te schrijven omdat je nu eenmaal een bepaald zoekwoord wilt verwerken in je tekst. Je kunt zoekwoorden het beste zien als handvatten, als onderwerpen die je zo goed mogelijk moet uitdiepen. Beschrijf de specificaties van je verkoopcampers tot in de details; leg uit wat potentiële cliënten kunnen verwachten van een behandeling in jouw kliniek; gebruik voorbeelden wanneer je zegt ‘dit materiaal is bestand tegen allerlei weersomstandigheden’.
Houd je taalgebruik begrijpelijk voor verschillende doelgroepen
Zorg ervoor dat zoveel mogelijk potentiële klanten je tekst kunnen begrijpen. Laat zinnen niet eindeloos doorlopen en vermijd alinea’s vol vaktaal. Technische taal hier en daar is prima, zolang de betekenis duidelijk is in verband met het onderwerp. Op deze manier laat je je expertise zien en weet heel je doelgroep wat je bedoelt. Bovendien kan AI je tekst zo gebruiken om verschillende vragen te beantwoorden: van potentiële klanten die al achtergrondkennis hebben of juist niet.
Kies overzichtelijke tussenkopjes met de juiste structuur
AI-modellen moeten je tekst snel en eenvoudig kunnen scannen. Daarom moeten de tussenkopjes zo duidelijk mogelijk weergeven waar de alinea’s over gaan. ‘Nieuwe leaseauto uitzoeken’ is bijvoorbeeld te beknopt. Kies een uitgeschreven zin en blijf dicht bij mogelijke zoektermen van je doelgroep, eventueel in vraagvorm. Hiervoor kun je de eerder genoemde website alsoasked.com gebruiken. Het uiteindelijke tussenkopje kan er dan uitzien als ‘Hoe kies ik een leaseauto die bij mij past?’
Ook belangrijk: geef tussenkopjes de juiste structuur. De titel van je tekst is een h1-kop; de meeste overige kopjes zijn h2 (of eventueel h3).
Bonus: laat je teksten niet (volledig) genereren door AI
Teksten die met een simpel prompt* door AI zijn gegenereerd, zijn per definitie niet AI-vriendelijk. Ze bevatten namelijk geen unieke informatie. Daarom kun je je teksten het beste handmatig (laten) schrijven. Als je wél AI gebruikt, geef dan in de prompt unieke informatie** zoals je USP’s of eigen inzichten over het onderwerp. Herschrijf de teksten ook op een menselijke, authentieke manier.
*Voorbeeld van een simpel prompt: “Schrijf een tekst van 500 woorden over PVC-vloeren.”
**Voorbeeld unieker maken: “…. namens een [ Vloerenbedrijf ]. Verwerk USP’s: productie in Nederland, eigen ontwerp of aanpassingen mogelijk, ‘groene’ levering met elektrische bezorgbus.”
Meer weten over websitecontent en AI?
Twijfel je of de teksten op jouw website aantrekkelijk zijn voor AI-zoekmachines? De SEO- en Contentspecialisten van B&S Media kijken graag met je mee. Indien gewenst kunnen zij het optimaliseren van je website ook van je overnemen. Bel ons gerust, stuur een e-mail of vul het contactformulier in.





