Hype, feiten en verwachtingen
Er circuleren steeds meer berichten over de komst van advertenties in ChatGPT. Van vacatures die “blauwdrukken voor een advertentie-ecosysteem” lijken te zijn, tot analyses die spreken over miljardenomzetten en een toekomstige bedreiging voor Google. Voor marketeers kan het al moeilijk zijn om te zien wat feit is en wat speculatie, laat staan voor ondernemers die links en rechts flarden en oneliners hierover meekrijgen. Daarom zetten we in deze blog de feiten, hypotheses en de hype op een rij. Wat kunnen we verwachten van ‘ChatGPT als advertentieplatform’ en wat betekent het voor jou?

Samenvatting
Er is veel hype rondom advertenties in ChatGPT, maar hard bewijs daarvoor is er niet. Een bepaalde vacature bij OpenAI wordt als “bewijs” gevoerd, het vermoeden gesterkt door de uitrol van ChatGPT Pulse en Buy it in ChatGPT. Echter: OpenAI bouwt aan advertentietools voor eigen marketing. en onderzoekt monetization, maar er is (nog) geen publiek advertentieplatform voor externe merken.
Voorlopig lijkt OpenAI te kiezen voor een model waarin gebruikers organische aanbevelingen krijgen en rechtstreeks kunnen kopen, zonder advertenties. Dit past bij hun strategie om ChatGPT betrouwbaar en gebruiksvriendelijk te houden. Tegelijk zien we dat deze infrastructuur met productfeeds, betaalmogelijkheden en gepersonaliseerde aanbevelingen, óók de basis zou kunnen vormen voor toekomstige advertenties. We gaan in de nabije toekomst zien waar OpenAI voor kiest: een “organisch commerce-model” of toch een vorm met gesponsorde zichtbaarheid.
Ondertussen raden we aan: blijf de hype de baas. Kijk naar officiële aankondigingen, of volg ons voor een nuchtere kijk op AI-ontwikkelingen en -kansen.
Hoe komen ‘ze’ erbij?
Er worden verschillende signalen genoemd die experts, van tech- en marketingplatforms tot collega-bureaus, interpreteren als aanwijzing dat OpenAI advertenties in ChatGPT gaat introduceren. Hieronder bespreken we de belangrijkste:
De vacature bij OpenAI
De meest aangehaalde aanwijzing voor mogelijke advertenties in ChatGPT is een vacature voor een “Growth Paid Marketing Platform Engineer” op de website van OpenAI. De vacature is inmiddels offline, mogelijk omdat de rol is vervuld of ingetrokken. De functie maakte deel uit van het nieuwe ChatGPT Growth Team en richtte zich op het bouwen van technische infrastructuur om OpenAI’s eigen betaalde marketinginspanningen effectiever te maken. Er werden onder andere tools voor campagnebeheer, integraties met grote advertentieplatformen en real-time attributie genoemd.
Wat bewijst deze vacature? Deze vacature is door velen geïnterpreteerd als aanwijzing dat OpenAI nadenkt over advertentiemogelijkheden. Het bewijst echter niet dat er wordt gebouwd aan een platform waarin externe bedrijven straks kunnen adverteren.
De architect van het platform: Fidji Simo
De recente aanstelling van Fidji Simo bij OpenAI wordt door velen gezien als een strategisch signaal. Simo heeft ruime ervaring in het opschalen van advertentieproducten bij Facebook. Zij heeft bij OpenAI de monetisatie als belangrijkste item in haar portfolio, zowel abonnementen als advertenties.
Wat betekent dit? De aanstelling en missie van Fidji kunnen betekenen dat advertenties nauw verweven zullen zijn met de abonnementstrategie, bijvoorbeeld om gratis gebruikers te stimuleren tot Pro-upgrades.
ChatGPT Pulse
Onlangs introduceerde OpenAI ChatGPT Pulse, een nieuwe functie die momenteel alleen beschikbaar is voor Pro-gebruikers. Pulse geeft dagelijks 5 tot 10 gepersonaliseerde, visuele aanbevelingen, gebaseerd op de chatgeschiedenis, gebruikersvoorkeuren en gekoppelde apps zoals Gmail en Google Calendar. In tegenstelling tot de standaard ChatGPT-interactie doet Pulse dit proactief, dus de gebruiker hoeft niets te vragen.

Feitelijk: Pulse is live voor ChatGPT Pro-gebruikers op de smartphone. Het product, dat gebruikers helpt met dagelijkse inzichten en persoonlijke tips, is/wordt volledig geïntegreerd in ChatGPT.
Waarom experts hier advertentiekansen in zien: Door de toegang tot agenda’s en andere persoonlijke data kan Pulse contextuele en transactionele intenties herkennen. Denk hierbij aan aankomende vergaderingen, reizen of verjaardagen. Marketingexperts zien hierin potentieel voor zeer gerichte advertenties (zogenoemde “sponsored cards”), die veel relevanter zouden kunnen zijn dan traditionele banners of cookie-gebaseerde advertenties.
Onze interpretatie: Pulse biedt momenteel géén advertentiefunctionaliteit. Het is primair een product voor persoonlijke aanbevelingen en engagement. Er is (nog) geen publiek ad-platform voor Pulse aangekondigd. We delen echter de visie dat Pulse in potentie de weg vrijmaakt voor adverteren in ChatGPT. De schat aan gebruikersdata maakt zeer gerichte advertenties mogelijk. Het visuele kaartformaat is subtiel en kan duidelijk worden gelabeld als advertentie, wat de geloofwaardigheid en gebruiksvriendelijkheid ten goede komt.
Direct afrekenen in ChatGPT
OpenAI heeft inmiddels Instant Checkout aangekondigd: een functie waarmee gebruikers rechtstreeks producten kunnen kopen in ChatGPT. Dit wordt momenteel uitgerold in de VS voor Etsy en binnenkort Shopify. Betalingen verlopen via Stripe. Vooralsnog gaat het om organische productaanbevelingen, niet om advertenties. Het laat wel zien dat OpenAI de infrastructuur legt voor commerciële interacties binnen ChatGPT. Of dit leidt tot advertenties of andere verdienmodellen, dat weet alleen OpenAI zelf.

Microsoft en AI-advertenties
In tegenstelling tot OpenAI is Microsoft heel duidelijk over advertentie-ambities. Men is al aan het testen met conversatie-advertenties in Copilot, zoals gesponsorde antwoorden en visuele kaarten. Vooralsnog gebeurt dit alleen in de VS, maar als Microsoft Advertising Partner hopen wij binnenkort ook voor onze klanten te kunnen deelnemen aan deze tests.
Zo’n gesloten pilot gebeurt met een beperkt aantal adverteerders. Uit de eerste voorzichtige resultaten blijkt dat gebruikers sneller klikken en sneller beslissingen nemen. Dit levert voor adverteerders een hoger rendement op dan wat ze gewend zijn bij traditionele online advertenties.
Wat aannemelijk is
We vinden het aannemelijk dat OpenAI experimenteert met manieren om gratis gebruikers te monetizen. Interne marketingtools bij OpenAI kunnen een testomgeving vormen voor toekomstige advertenties en het datagedreven Pulse opent nieuwe targeting-mogelijkheden voor adverteerders. Hypothetisch, moeten we toevoegen, want zoals gezegd is zo’n advertentieplatform er nog niet.
We kunnen verwachten dat advertenties in ChatGPT vooral op een natuurlijke manier in de chat zelf verschijnen, in plaats van als opvallende banners.
Drie mogelijke vormen zijn:
- kleine visuele kaarten in de dagelijkse briefing (Sponsored Pulse Cards)
- gesponsorde antwoorden met ‘direct kopen’-knop
- advertenties aan de zijkant van de chat
Wat hype is
We moeten accepteren dat ‘ChatGPT Ads’ nog vooral een kwestie van koffiedik kijken is. Helaas zien we veel claims die niet op feiten gebaseerd zijn. Bijvoorbeeld dat OpenAI een volwaardig advertentieplatform bouwt dat morgen Google of Meta als concurrent zou uitdagen. Of dat Pulse hét bewijs is dat er visuele, datagedreven advertenties in ChatGPT zullen verschijnen. Ook voorspellingen dat ChatGPT in 2026 $40 tot $200 miljard aan advertentie-inkomsten zou realiseren, zijn gebaseerd op analytische modellen en niet bevestigd door OpenAI.
Wat dit betekent voor jou
Je hoeft niet mee te rennen met de hype rondom advertenties in ChatGPT. Er is nog geen publiek platform waar je vandaag al op kunt adverteren, en speculaties over miljardenomzetten zeggen weinig over jouw situatie. Wat wél belangrijk is: goed voorbereid zijn. En daar helpen we je graag mee.

Hoe wij je helpen
Bij B&S Media testen we nieuwe AI-tools en conversational marketingmethodes op bestaande kanalen, zodat we ervaring opbouwen en weten wat werkt. Zo kunnen wij jou adviseren over slimme toepassingen, waarmee je tijd en budget optimaal inzet.
Daarnaast zorgen we dat jouw content klaar is voor AI-gestuurde campagnes: we optimaliseren teksten, structureren je product- en dienstinformatie en zorgen dat belangrijke statistieken en conversiedata goed worden bijgehouden. Dat maakt het straks eenvoudig om snel te experimenteren zodra er nieuwe mogelijkheden beschikbaar komen.
Het gaat niet om voorop lopen met iedere nieuwe feature, maar om het behalen van de einddoelen: betere conversies en meetbare resultaten op de lange termijn. Door kritisch te blijven, te testen en alleen in te voeren wat echt waarde toevoegt, blijf je niet achter: je loopt juist voorop met wat écht werkt.
Kortom: wij slepen je niet mee in de hype, maar zorgen dat je klaar bent voor de toekomst van AI-marketing.
Advies nodig?
Wij helpen je graag!
