U of jij: hoe spreek jij jouw bezoekers aan?

U… Of toch: jij… Veel ondernemers weten niet hoe zij de bezoekers van hun website het beste kunnen aanspreken. De keuze voor de één – dan wel de andere – is namelijk van meerdere factoren afhankelijk. Zo is iedere situatie uniek. Weten welke aanspreekvorm het beste bij jouw bedrijf past? In deze blog geven de content specialisten van B&S Media Internetmarketing jou de nodige handvaten. Lees snel verder! 

De beleefdheidsvorm door de jaren heen

‘Nee, deze persoon spreek je netjes met u aan.’ Je hoort het jouw ouders – zoveel jaar later – nog zeggen. Misschien heb je de zin zelf nog wel eens in de mond gehad. Bij je eigen kinderen, kleinkinderen, neefjes of nichtjes. De scheidslijn tussen u en jij is in het verleden altijd redelijk duidelijk geweest. De twee aanspreekvormen zijn namelijk aan simpele regels gebonden: 

Je gebruikt ‘u’ bij: ouderen, vreemden en docenten.
Je gebruikt ‘jij’ bij: vrienden, teamgenoten en collega’s.

Het verschil tussen de twee aanspreekvormen heeft alles met afstand te maken. Op het gebied van sociale status, welteverstaan. Door iemand met u aan te spreken, geef je te kennen dat deze persoon boven jou staat. Denk aan een professor of grootouder. Je bent beleefd en toont respect met jouw woordkeuze. Bij vrienden en collega’s ligt dit anders. Door te tutoyeren – ofwel: iemand met je of jij aan te spreken – laat je zien dat jij vindt dat jullie op gelijke hoogte staan. 

Het onderscheid tussen u en jij is echter – al decennia lang – aan het vervagen…

U of jij regels

Een verschuiving

Kinderen die hun (groot)ouders met je en jij aanspreken. Daar kijken we vandaag de dag niet raar meer van op. Vousvoyeren is al meer dan een generatie in populariteit aan het dalen. Maar ook op andere gebieden begint deze aanspreekvorm aan terrein te verliezen. Zelfs op universiteiten worden professoren steeds vaker met je aangesproken. Deze verschuiving is ook in de media zichtbaar. Online én offline. Steeds meer organisaties spreken hun doelgroep met je en jij aan. Toch zet niet iedereen hierop in. 

De kenmerken

‘Wij helpen u graag’ versus ‘Wij helpen je graag’. Eén zo’n simpel woordje kan de toon van een zin aanzienlijk veranderen. Laat staan van een complete website. In deze paragraaf gaan we even dieper op de eigenschappen van de twee aanspreekvormen in:

Het gebruik van u

Ondanks de verschuiving van u naar jij, wordt er door de meeste organisaties nog veelvuldig gevousvoyeerd. Op de website. In de directe communicatie naar klanten. In advertenties. Dat is ook niet zo vreemd. Door (potentiële) klanten met u aan te spreken, wordt de toon automatisch een stuk zakelijker en professioneler. Daarnaast getuigt het van respect: jouw klant is koning. Je vindt deze aanspreekvorm dan ook vaak in winkels en webshops terug. 

Er kleven echter ook nadelen aan het gebruik van u. Zo kan deze manier van communiceren soms kil en afstandelijk overkomen. Vousvoyeer je teveel? Dan is er ook een kans dat men je arrogant of slijmerig gaat vinden. In de verkeerde context – bijvoorbeeld bij kinderen – kan het zelfs op de lachspieren werken. 

Het gebruik van je

Steeds meer bedrijven stappen over op het gebruik van je. Door klanten op deze manier aan te spreken, maak je de afstand tot elkaar namelijk een stuk kleiner. Dat schept een band. Veel mensen vinden deze manier van communiceren dan ook prettig. Het kan echter ook irritatie opwekken. Dit gebeurt vaak bij de oudere generaties of wanneer de joviale houding niet bij het bedrijf past. Denk aan banken of verzekeraars.

Het gebruik van 'je'

Eén ding is zeker: het gebruik van zowel jij als u kent voor- en nadelen. Het is aan jou om te bepalen welke aanspreekvorm het beste bij jouw bedrijf past.

Hoe bepaal je de aanspreekvorm?

De aanspreekvorm die je voor een website gebruikt, bepaalt in grote mate hoe jij op jouw (potentiële) klanten overkomt. Het is dus belangrijk de juiste uit te kiezen. Het kan immers klanten aan je binden of ze juist afschrikken. Welke van de twee – u of jij – het beste bij jouw organisatie past, is van een aantal factoren afhankelijk. De onderstaande vragen kunnen je bij deze zoektocht helpen: 

1. Welke identiteit wil je uitstralen?

Bedrijven bouwen een bepaalde identiteit op. Consumenten vinden een organisatie hip, stoer of juist ontzettend deftig. Hier heb je – tot op zekere hoogte – zelf invloed op. De aanspreekvorm speelt daarbij een belangrijke rol. 

Om te bepalen welke vorm – u of jij – het beste bij jouw bedrijf past, moet je eerst weten met welke identiteit je te boek wilt staan. Is deze hip of innovatief? Dan zijn je en jij een goede keuze. Bedrijven die juist exclusief of zakelijk zijn, kunnen in de regel beter vousvoyeren. Zo communiceer je op een manier die echt bij jou en jouw organisatie past.  

2. Welk product of welke dienst bied je aan?

Het mag geen verrassing zijn. Ook de producten en diensten die jouw bedrijf aanbiedt, zijn bepalend voor de gewenste aanspreekvorm. Houdt jouw organisatie zich bezig met serieuze zaken, zoals: financiën, gezondheidszorg, wetenschap, politiek of recht? Dan vraagt dit vaak om het gebruik van u. Een advocaat of zorgverlener die een cliënt met je aanspreekt, kan voor de nodige opschudding zorgen. Voor producten en diensten die minder van levensbelang zijn, kun je over het algemeen gewoon je en jij gebruiken.

U-vorm branches

3. Wat is jouw doelgroep?

Tenslotte is er nog de doelgroep. Zij zijn jouw eindklant en aan hen wil je uiteindelijk jouw product of dienst slijten. Het is daarom verstandig om – bij het bepalen van de aanspreekvorm – ook aan hun wensen gehoor te geven. Willen zij met u of toch met jij aangesproken worden? Wat hun voorkeur precies is, kun je op de volgende manieren achterhalen:

Maak een persona

Bij het opstellen van een communicatieplan heb je er ongetwijfeld al een keer goed over nagedacht: de doelgroep van jouw bedrijf. De eigenschappen die zij vertonen zijn namelijk bepalend voor de manier waarop jij jouw product of dienst op de markt zet. Dit geldt ook voor aanspreekvorm. Om deze te bepalen, kun je het beste een persona ontwikkelen. Dit is een fictief persoon, die aan alle eigenschappen van jouw doelgroep voldoet. 

Stel: jouw organisatie verkoopt voornamelijk zwembaden voor in de achtertuin. Dan is de kans groot dat de marketing zich richt op gezinnen met jonge kinderen. Een persona kan er in dat geval als volgt uitzien: 

Sanne – 33 jaar – moeder van twee kinderen

Bedenk vervolgens hoe je deze persoon zelf zou aanspreken. Gebruik je automatisch u of voelt dit juist onnatuurlijk aan? Bij een sterke voorkeur raden wij je aan om deze gewoon te volgen. Hiermee voorkom je namelijk dat jouw webteksten geforceerd overkomen. 

Bepaal de leeftijd van de doelgroep

In de voorgaande paragraaf is het al kort ter sprake gekomen: de leeftijd van de gemiddelde klant. Deze eigenschap heeft namelijk veel invloed op de gewenste aanspreekvorm. Zo moeten jongeren vaak lachen wanneer ze met u worden aangesproken. Deze groep kun je daarom beter tutoyeren. Ouderen – en dan vooral de 65+-ers – willen daarentegen juist wel met u worden aangesproken. Dit getuigt in hun ogen van respect. 

Bestaat jouw klantenkring voor een groot gedeelte uit één van deze twee groepen? Dan kun je daar de aanspreekvorm op aanpassen. 

Pas de aanspreekvorm aan op je doelgroep

Vraag het aan jouw doelgroep

Het ligt misschien erg voor de hand, maar toch zien wij het maar weinig bedrijven doen. Namelijk: de doelgroep zelf naar hun mening vragen. Hoe willen zij het liefst door jullie organisatie aangesproken worden? 

Het punt is echter: hoe kun je jouw doelgroep het beste met deze vraag bereiken? Hiervoor zijn verschillende methodes denkbaar. Wanneer je al over een flink klantenbestand beschikt, zou je kunnen overwegen om deze een e-mail te sturen. Hierin stel je de vraag direct op de man af: Hoe wenst u/je door onze website aangesproken te worden? Je kunt er ook voor kiezen om op het internet een poll te plaatsen. Dit kan direct op jouw website, maar ook heel makkelijk op één van de social media-kanalen. 

Heb je de bovenstaande vragen voor jezelf beantwoord? Dan kun je – op basis van de informatie die je hiermee vergaard hebt – een weloverwogen beslissing maken. 

Wees consistent

Het credo, dat je overal terug ziet komen, is: blijf consistent. Dit geldt natuurlijk ook voor de aanspreekvorm op jouw website. Vaak komen wij teksten tegen, waarin bezoekers willekeurig met u en jij worden aangesproken. Ook pagina’s onderling blijken vaak van elkaar te verschillen. Dat geeft een chaotische indruk en kan bezoekers van jouw website wegjagen. Dat wil je als online ondernemer natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Pas daarom altijd jouw content aan en blijf je aan jouw uiteindelijk keuze houden.  

Consistentie in aanspreekvorm gaat echter verder dan de website alleen. Veel bedrijven hebben zetten deze namelijk bedrijfsbreed in. Dit houdt in dat als ze de klant op platform A met u aanspreken, ze dit op platform B ook doen. Niet zo vreemd, want het komt nogal vreemd over wanneer je via de e-mail met u wordt aangesproken en vervolgens op de website getutoyeerd wordt. Wij raden je dan ook aan om in alle uitingen van jouw bedrijf dezelfde aanspreekvorm te gebruiken. 

Advies nodig over het schrijven webteksten?

Het schrijven van een webtekst is een ingewikkeld proces. Er gaan namelijk nogal wat zaken aan vooraf. Wat is de doelgroep? Hoe kun je hen het beste aanspreken: met jij of toch met u? En hoe zat dat ook alweer met die vindbaarheid in Google? Besteed jij het schrijven van SEO-teksten daarom liever uit? Schakel dan de hulp van B&S Media in. Neem direct contact met ons op of laat jouw gegevens bij ons achter. Samen gaan wij voor een website die jou winst oplevert!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.