3 tips voor een betere 404-pagina

Het is je vast wel eens overkomen: vanuit de zoekresultatenpagina van Google ben je doorgeklikt naar een website. Eenmaal daar aangekomen krijg je een foutmelding in beeld: ‘404’. Deze foutmelding geeft aan dat de website wel bereikt kan worden, maar dat de desbetreffende pagina niet meer te vinden is.

Niet-geoptimaliseerde 404-pagina

De oorzaak van een 404-melding kan liggen bij de gebruiker, maar ook bij de beheerder van de website. De foutmelding ontstaat meestal wanneer:

  • …de gebruiker een typefout maakt in de URL
  • …de pagina is verwijderd of verplaatst door de beheerder
  • …de naam van de pagina is gewijzigd
  • …de domeinnaam is aangepast

Als de foutmeldingspagina niet is aangepast, ziet deze er meestal zo uit:

Niet geoptimaliseerde 404-pagina

Als bezoeker zie je enkel bovenstaande melding. Zonder mogelijkheid om eenvoudig terug te keren naar de website. Dit zal ervoor zorgen dat de meeste mensen de website in zijn geheel wegklikken. Alle moeite die er genomen is om de bezoeker op de website te krijgen, gaat binnen enkele seconden verloren. En dat is verschrikkelijk zonde, toch?

3 tips voor het verbeteren van jouw 404-pagina

Als eigenaar van een website wil je deze situatie natuurlijk voorkomen. Een geoptimaliseerde 404-pagina verbetert namelijk de gebruikerservaring van jouw website. Het wordt dan ook door Google aangeraden om een aangepaste foutmeldingspagina toe te voegen aan jouw site.

Zij zeggen:

Als u toegang heeft tot uw server, raden we u aan een aangepaste 404-pagina te maken. Een goede aangepaste 404-pagina helpt mensen de informatie te vinden die ze zoeken, en biedt andere nuttige inhoud aan waarmee gebruikers worden aangemoedigd uw site verder te verkennen.

Maar hoe zorg je nou dat jouw 404-pagina ideaal is ingericht voor jouw bezoekers? Wij geven je graag 3 tips om je 404-pagina te optimaliseren.

1 – Voorkomen is beter dan genezen

Een 404-fout heeft verschillende oorzaken. Een van de oorzaken is een gebroken (interne) link op je website. Je verwijst middels een interne link naar een pagina die is verwijderd. Met als gevolg dat de bezoeker op een 404-pagina stuit. 

Het is natuurlijk het best om deze situatie te voorkomen. Daarom raden we aan om je website regelmatig op gebroken interne links te controleren. Neem je een SEO-pakket af bij B&S Media? Dan zorgen onze specialisten ervoor dat gebroken interne links hersteld worden. 

Een 404-pagina kan ook veroorzaakt worden doordat iemand handmatig de URL intypt en een typefout maakt. Hier kun jij als eigenaar van de website weinig aan doen. Wel kun je ervoor zorgen dat je de bezoeker goed opvangt.

2 – Bied een alternatief

Zodra een bezoeker van je website stuit op een pagina die niet werkt, is het belangrijk deze een alternatief te bieden. 

Het liefst doe je dit in begrijpelijke taal. De tekst ‘Not found’ in combinatie met het woord ‘server’ draagt hier niet aan bij. Geef bij de bezoeker aan dat hetgeen hij of zij naar op zoek is, niet meer aanwezig is op de website. Verwijs vervolgens met interne links naar pagina’s die mogelijk interessant kunnen zijn voor de bezoeker. 

Nog een aantal suggesties om je 404-pagina te optimaliseren: 

  • Toon een zoekfunctie op de 404-pagina.
  • Heb je een webshop? Verwijs de bezoeker naar populaire categorieën. 
  • Geef de bezoeker de optie om naar de homepage (terug) te keren.

3 – Gebruik een afbeelding

Een afbeelding kan in één keer weergeven dat er een probleem is. Hema.nl geeft hier een goed voorbeeld van: 

404-pagina Hema

Bovenstaande afbeelding is niet alleen grappig, maar ook nog eens erg duidelijk. Als bezoeker weet je dat er iets misgaat. Hema.nl geeft vervolgens verschillende opties: 

  • Keer terug naar de pagina waar je vandaan komt
  • Klik door naar de homepage
  • Bezoek een categorie (baby, kind, dames, heren, mooi en gezond et cetera)

Hoe doet B&S Media dit zelf?

Ook wij hebben onze 404-pagina geoptimaliseerd. Benieuwd naar onze 404-melding? Bekijk deze hieronder:

404-pagina B&S Media

Voorbeelden van geoptimaliseerde 404-pagina’s

Voorbeeld 1:

Voorbeeld van een 404-pagina met een interne link naar het complete assortiment en een zoekfunctie. Belangrijke knoppen vallen extra op door het kleurgebruik.

404-pagina Tapijttegelhandel

Voorbeeld 2:

Voorbeeld van een 404-pagina waarbij er goed gebruikt is gemaakt van een afbeelding. De afbeelding is relevant voor de doelgroep. Op de pagina is een interne link naar de homepage te vinden. Ook de belangrijkste contactgegevens worden getoond en er is een zoekfunctie toegevoegd.

404-pagina Van Ee Speelgoed

Een geoptimaliseerde 404-pagina is een must!

Met een sterke 404-pagina verklein je de kans dat gebruikers jouw website verlaten zodra zij landen op een pagina die niet werkt. Gelukkig is het optimaliseren van een 404-pagina relatief eenvoudig.

Maakt jouw website nog gebruik van een standaard foutmeldingspagina? Dan raden wij jou aan om deze kans te pakken. Weet je naar aanleiding van bovenstaande tips en voorbeelden nog niet zeker hoe je dit het beste kan aanpakken en heb je hier hulp bij nodig? Geen probleem. Wij helpen je graag verder! 

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.