Sitelinks zijn tegenwoordig een belangrijk onderdeel van adverteren op Google. Sitelinks geven potentiële klanten waardevolle informatie voordat ze op een advertentie klikken. Sinds kort worden Sitelinks ook meegenomen in het bepalen van de advertentierang binnen Google. Sitelinks moeten daarom gezien worden als een essentieel onderdeel van de advertenties op Google dus, advertentiekop, beschrijvingregels, zichtbare URL en de Sitelinks.

Er zijn nog te veel bedrijven die de Sitelinks niet opnemen in de online advertenties. Uit onderzoek is gebleken dat het door klik percentage groeit met 10-20 % door het toevoegen van Sitelinks. In eerste instantie omdat de Sitelinks extra informatie geven en ten tweede omdat de advertentie meer opvalt door het gebruik van Sitelinks.

Zorg ervoor dat u tenminste 6 actieve Sitelinks heeft. Sitelinks hebben een tekenlimiet van 25 tekens. Door Google wordt aangeraden om de Sitelinks tussen de 18 en 20 tekens te houden.

Sitelinks beheren

Als er eenmaal goede Sitelinks zijn ingesteld is het natuurlijk logisch dat deze in de gaten gehouden moeten worden.

Het doorklik percentage of de CTR is een goed gegeven om in de gaten te houden. Er is een duidelijke relatie tussen de CTR en Sitelinks. Goede Sitelinks zorgen voor een stijging van het CTR. Via de knop segmenteren > Deze extensie vs. Overige kunnen Sitelinks vergeleken worden en kan de bijdrage van een Sitelink aan bijvoorbeeld het aantal conversies worden bekeken.

Als het blijkt dat enkele Sitelinks weinig vertoningen krijgen dan is dat waarschijnlijk omdat Google de best presterende Sitelinks vaker onder de advertenties zet. Dit geeft u weer ruimte om uw advertenties te optimaliseren door de minder presterende Sitelinks te vervangen door nieuwe. Natuurlijk moet u ook in de gaten houden welke pagina’s van de website relevant zijn voor potentiële klanten, welke pagina’s zijn van toegevoegde waarde?

Met Sitelinks kunt u heel veel kanten op. Omdat Sitelinks tegenwoordig op advertentiegroep niveau kunnen worden ingesteld kunt u de Sitelinks gebruiken om per product/dienst aanvullende informatie te geven. U zou het bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor een tijdelijke actie o.i.d.

Afhankelijk van het aantal vertoningen van uw advertenties is het goed om de Sitelinks maandelijks of per kwartaal grondig te bekijken en indien nodig aan te passen. Denk er altijd aan dat elke Sitelink naar een andere pagina van uw website moet doorlinken.

Sitelinks kunnen ook ingesteld worden voor mobiele gebruikers. Zorg ervoor dat de Sitelinks aansluiten bij mobiel gebruik. De Sitelinks voor mobiele apparaten mogen sowieso minder tekens bevatten.

Sitelinks met extra informatie

Sindsdien is het ook mogelijk om een extra omschrijving toe toevoegen per Sitelink. Dit is ook een goede manier om meer waarde aan advertenties toe te voegen voordat men doorklikt.

advertenties_verbeteren_met_sitelinks

In Nederland zullen deze aanvullende kopjes steeds vaker vertoond worden. Het is mogelijk om per Sitelink 2 regels tekst toe te voegen. Door het toevoegen van extra omschrijvingen aan Sitelinks krijgen AdWords advertenties een nog prominentere plaats in de zoekresultaten. De organische zoekresultaten gaan nog meer omlaag, wat betekent dat AdWords een nog belangrijkere rol gaat spelen.

Meer weten over de mogelijkheden van Google AdWords? Stel ons gerust uw vraag!