Het doel van Google Adwords is om zoveel mogelijk relevante bezoekers te generen voor een vooraf bepaald budget. Om dit doel te bereiken is het belangrijk om de advertentiecampagne zo goed mogelijk in te richten. In de praktijk zien we een aantal valkuilen regelmatig terugkomen in door ons overgenomen Google Adwords campagnes.

Deze fouten in de campagne zorgen ervoor dat de bezoekers minder relevant zijn en er onnodige kosten worden gemaakt. In deze column worden een aantal van deze valkuilen besproken.

Locatietargeting

Een van de grootste voordelen van Google Adwords is de mogelijkheid om een bepaalde straal te targeten waarin de advertenties worden vertoond. Veel ondernemers zijn niet bekend met deze mogelijkheid en vertonen de advertenties in het hele land. Als gevolg hiervan is het budget razendsnel verbruikt en worden er ook gebruikers bereikt van ver buiten uw verzorgingsgebied.

Te algemene zoekwoorden

Een tweede veelvoorkomende valkuil is het gebruik van te algemene, brede zoekwoorden. Deze algemene zoekwoorden hebben vaak zeer veel vertoningen, maar het percentage gebruikers dat op de advertentie klikt is vaak zeer laag.  Daarnaast wordt er in veel gevallen meer geadverteerd op algemene zoekwoorden dan op hele specifieke zoekwoorden. De kosten per klik van deze algemene zoekwoorden zijn dan ook vaak vele malen hoger dan specifiekere zoekwoorden.

Verkeerde landingspagina

Het is van groot belang dat de advertentie linkt naar de juiste landingspagina op de website. In de praktijk zien we regelmatig links naar verkeerde productpagina’s, te algemene pagina’s of zelfs onvolledige pagina’s. Wanneer de inhoud van de landingspagina niet goed aansluit bij de wensen van de gebruiker zal deze de website direct weer verlaten. Dit is natuurlijk zonde van de gemaakte kosten voor Google Adwords!
Deze drie valkuilen zijn slechts een aantal fouten die gemaakt kunnen worden bij het opzetten van een Google Adwords campagne. Naast het gebruiken van logisch verstand is het ook erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen van Google Adwords. Alleen op deze manier kunt u effectief de juiste doelgroep bereiken en onnodige kosten vermijden!