Waarom je met je bedrijf in AI-antwoorden wilt verschijnen

Chatbots zoals ChatGPT, AI-overzichten in Google: AI is al niet meer weg te denken in het online informatielandschap. En voor menig mkb’er zijn de ontwikkelingen haast niet meer bij te houden. Geen nood: wij houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zo zorgen we dat onze klanten maximaal zichtbaar blijven. We delen regelmatig inzichten en tips op ons blog, waarmee je de kans vergroot om in AI-gedreven zoekresultaten en antwoorden genoemd te worden. Vandaag kijken we waaróm je genoemd zou willen worden. Daar zijn genoeg redenen voor, of je nu een lokale of wereldwijde doelgroep hebt.

Waarom je in AI-antwoorden wilt verschijnen - B&S Media Internetmarketing

Groot vertrouwen in AI-aanbevelingen

We onderzochten al eens eerder de vraag waarom we SEO voor AI zouden doen. Voor die verkenning hadden we nog weinig data beschikbaar. Daar is nu verandering in gekomen. Nu is er namelijk het Rapport AI & SEO 2025 van Emerce. Het rapport geeft een overzichtelijk beeld van de ontwikkelingen in het zoeken via AI, de impact daarvan op zichtbaarheid van bedrijven en wat we kunnen doen om die te vergroten. 

Het rapport is samengesteld op basis van onderzoeken, input van experts en analyses door kennisplatforms. 

Het bevat ook concrete cijfers. We zien onder andere:

  • een stijging in chatbotverkeer van 81% in 2 jaar
  • dat 90% van B2B-kopers vertrouwt op AI voor productonderzoek
  • dat van alle gebruikers 68% bereid is direct te kopen vanuit AI-aanbevelingen 

Dit laat zien dat AI inmiddels ver geïntegreerd is in het beslissingsproces, zowel particulier als zakelijk.

Minder ‘clicks’, meer conversies

Ons vermoeden, dat vermeldingen in AI Overview en ChatGPT minder doorkliks opleveren, blijkt juist. Maar: het lijkt er inderdaad op dat bezoekers die op advies van AI-chatbots op je site komen, jou al een beetje gekozen hebben. Hoewel het rapport hier wat minder concreet over is, lijkt de conversieratio via AI hoger te liggen dan via traditionele zoekmachines.

Dus: wanneer iemand via een AI-chat op je site komt, is de kans op een actie (bijvoorbeeld een aankoop, offerte-aanvraag, contact of bezoek) hoger.

Wat geeft de ‘AI zoekmachine’ van jouw bedrijf weer?

In AI-gedreven zoekresultaten en antwoorden van chatbots kan je bedrijf op verschillende manieren genoemd worden. Denk aan lokale aanbevelingen, met link naar je website of Google Maps-locatie. Stap-voor-stap instructies met productlinks, waaronder een naar jouw webshop. Je kunt ook genoemd worden zonder link, bijvoorbeeld als specialist in een bepaalde niche. 

Genoemd worden in AI-antwoorden kan dus onder andere websiteverkeer, online aankopen, naamsbekendheid of klantbezoeken opleveren.

Sluit aan op de vraag

AI-chatbots zoeken unieke eigenschappen die zo goed mogelijk aansluiten op de vraag. Hoe duidelijker je dé expert, hét bedrijf of dé aanbieder in je niche of werkgebied bent, hoe groter de kans op vermeldingen bij jouw doelgroep.

Ga daarom nog eens na: welke waarde voeg je toe met producten, diensten en expertise? Welke bestaande problemen en uitdagingen los je op, voor wie en waar? Laat dit zo goed mogelijk zien op je website en alle andere platforms. 

Lees meer in: Jouw website in ChatGPT’s zoekmachine? Weet wat de doelgroep vraagt.

AI noemt wie zichtbaar waarde levert

De beste marketing is: doe waar je goed in bent. Jouw reputatie in de echte wereld zal online weerklinken in reviews, op sociale media en andere online platforms. Hoe meer er (positief) over je gepraat wordt rond jouw vakgebied, hoe meer kans dat chatbots en AI-overviews je noemen. 

Branding: naamsbekendheid klinkt door

Die advertenties in lokale weekbladen, spotjes op de radio en sponsoring van verenigingen en evenementen? Blijf het vooral doen! Of je het nu met online branding-campagnes of traditionele PR en promo doet, groeien in naamsbekendheid vergroot de kans dat je opduikt in AI-antwoorden.

Reviews: onmisbaar voor je online reputatie

Ook als je niks hebt met zoekmachines en AI chats, één ding raden we absoluut aan: vraag je klanten reviews te plaatsen. Dat kan op je Google Bedrijfsprofiel, via Google Maps, op bedrijfsreviewsites als Trustpilot of Klantenvertellen en natuurlijk op je eigen website.

Dus: AI herkent en herhaalt wat leeft, genoemd wordt en waarde toevoegt. Door te bouwen aan een sterke reputatie en online aanwezigheid, word je morgen misschien wel genoemd als hét antwoord op de vraag van je ideale klant.

Ontdek je kansen in zoeken via AI

Wil je weten waar je kansen liggen in AI-resultaten? We denken graag met je mee.

Online Marketingstrategen B&S Media 2025

Mail of bel ons

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.