‘AI-vriendelijke content’ zijn teksten die zo geschreven zijn dat AI-modellen ze gemakkelijk kunnen begrijpen en gebruiken. In tegenstelling tot zoekmachines als Google zijn AI-chats een soort antwoordmachines. Wie zoekt op ‘wat is de beste kapper in zwolle’ krijgt een onderbouwd overzicht met topkappers: de een staat bekend om zijn persoonlijke aandacht, de ander om zijn ervaring en een derde om hoge klantwaarderingen.
Hoe zorg je ervoor dat jouw website terechtkomt in zo’n AI-overview? De onderstaande richtlijnen kunnen je hierbij helpen.
6 richtlijnen voor AI-vriendelijke content
1. Richt je tot je lezers, niet tot een (AI-)zoekmachine
Large Language Models zoals ChatGPT, Gemini en Perplexity hechten grote waarde aan mensgerichte content. Schrijf daarom over onderwerpen die jouw doelgroep interessant vindt. Voor veel MKB’ers zijn dat bijvoorbeeld uurtarieven, wacht- of levertijden, garantie en ervaring.
2. Beantwoord de vragen van je doelgroep
Zoek uit welke vragen potentiële klanten hebben en beantwoord die zo vroeg mogelijk in je tekst. Een handig hulpmiddel hierbij is de website alsoasked.com. Je vult een onderwerp van jouw vakgebied in en krijgt vervolgens een overzicht met veelgestelde vragen.
3. Waar mogelijk: haal betrouwbare websites aan als bron
Schrijf je bijvoorbeeld over een veiligheidskeuring of een (aangepaste) regeling? Benadruk de betrouwbaarheid van jouw informatie dan door te verwijzen naar externe websites met een hoge autoriteit. Voorbeelden zijn de website van de overheid, online kranten of websites van landelijke organisaties binnen jouw vakgebied.
4. Schrijf diepgaande content met toegevoegde waarde
Hoe specifieker en grondiger je tekst is, des te beter. Zo informeer je potentiële klanten en onderscheid je jezelf van je online concurrenten. Zulke content heeft ook weer toegevoegde waarde voor AI-modellen. Beschrijf je werkwijze, geef de specificaties van je product overzichtelijk weer of leg uit wat mensen van jouw dienst kunnen verwachten.
5. Gebruik duidelijke taal die jouw expertise laat zien
AI-modellen kunnen jouw content gemakkelijker verwerken en tonen als je duidelijk schrijft. Wissel korte en langere zinnen af en gebruik eenvoudige woorden. Een vakterm hier en daar is prima, zolang je uitlegt wat je bedoelt. Zo laat je aan mens én robot zien dat je een expert bent.
6. Voeg overzichtelijke tussenkopjes toe met de juiste h-structuur
AI-modellen moeten jouw tekst snel en eenvoudig kunnen scannen. Gebruik daarom (uitgebreide) tussenkopjes die uitleggen waar de bijbehorende alinea over gaat. Effectieve kopjes bevatten bijvoorbeeld een veelgebruikte zoekterm of vraag binnen jouw doelgroep.
Tot slot: geef elk kopje de juiste structuur. De titel van je tekst is een h1-kop; de meeste overige kopjes zijn h2 (of eventueel h3, zoals de richtlijnen in dit artikel).
Bonus: gebruik geen (volledig) AI-gegenereerde teksten
Teksten die door AI zijn gegenereerd, zijn per definitie niet AI-vriendelijk. Ze bevatten namelijk geen unieke informatie. Daarom kun je je teksten het beste handmatig (laten) schrijven. Als je wél AI gebruikt, herschrijf de teksten dan op een menselijke, authentieke manier.
 
                       
                       
                      




