Wat is het verschil tussen black en white hat SEO?

Voor wie nieuw is in de wereld van zoekmachineoptimalisatie zullen de termen black hat en white hat SEO nog onbekend zijn. Wanneer je je echter wat verder in de materie verdiept, zul je al gauw ontdekken dat er verschillende manieren zijn om je website te doen stijgen in Google. Grofweg verdelen we deze methoden in twee groepen: white hat SEO en black hat SEO. Daarbij staat white hat SEO voor alle geoorloofde en door Google aanbevolen methoden, terwijl black hat zich kenmerkt door een kortetermijnstrategie, waarbij gebruikgemaakt wordt van bedenkelijke methoden, die vroeg of laat door Google afgestraft zullen worden.

White hat SEO: zoals het hoort

Bij Google staat de zoekmachinegebruiker altijd centraal. De webgigant vindt het dan ook prima dat je probeert je website beter vindbaar te maken, zolang je maar écht iets te bieden hebt. Zorgen voor goede inhoudelijke content staat dus altijd voorop. Daarbij is het aan te bevelen om te zorgen voor een snel ladende website, aangezien dit de gebruikerservaring eveneens ten goede komt. En wil je backlinks naar je website verzamelen? Zorg dan voor waardevolle links van pagina’s die gelieerd zijn aan de jouwe, op een manier die natuurlijk overkomt.

Black hat SEO: niet aan beginnen

Daartegenover staat dus black hat SEO: een verzamelnaam van technieken die ooit gewerkt hebben, maar inmiddels achterhaald zijn en vooral op de lange termijn niet zullen werken. Mogelijk zelfs averechts. In het kort gezegd zijn dit alle denkbare manieren om Google om de tuin te leiden. Het is dan ook met name of zelfs enkel en alleen op de zoekmachine gericht en niet op de gebruiker. Op de pagina Richtlijnen voor webmasters heeft Google een lijst met technieken opgenomen die vermeden dienen te worden:

  • Het aanbieden van automatisch gegenereerde content;
  • Het deelnemen aan linkuitwisselingsprogramma’s;
  • Het maken van pagina’s met weinig of geen originele content;
  • Cloaking (het aanbieden van verschillende inhoud aan enerzijds zoekmachines en anderzijds de gebruiker);
  • Het maken van verborgen omleidingen (om bezoekers wederom andere content te bieden dan de zoekmachines);
  • Het gebruiken van verborgen teksten of links, die alleen zichtbaar zijn voor de zoekmachine, zoals witte tekst op witte achtergrond of tekst achter afbeeldingen;
  • Het gebruik van doorway-pagina’s (pagina’s vol met zoekwoorden voor de zoekmachine, terwijl gebruikers meteen doorgelinkt worden naar een andere pagina);
  • Automatisch content verzamelen vanaf andere websites en deze letterlijk overnemen;
  • Het deelnemen aan partnerprogramma’s zonder content met toegevoegde waarde toe te voegen;
  • Keyword spamming (het vullen van pagina’s met met irrelevante zoekwoorden);
  • Het maken van van schadelijke pagina’s (denk aan phishing of het installeren van virussen en Trojan horses);
  • Misbruik maken van rich snippets-markeringen;
  • Het automatisch verzenden van zoekopdrachten naar Google.

Het gevaar van black hat SEO

Dat er gewaarschuwd wordt voor het inzetten van black hat SEO-technieken is natuurlijk niet voor niets. Google wordt steeds slimmer en het verleden heeft al uitgewezen dat de zoekmachine dergelijke manipulatie uiteindelijk zal herkennen en afstraffen. Zo kan het zijn dat je op korte termijn succes boekt en snel stijgt in de zoekresultaten, maar na verloop van tijd het deksel op de neus krijgt. Google zal je site namelijk laten dalen in de zoekresultaten of, als je het echt te bont hebt gemaakt, zelfs volledig verwijderen uit de index.

Meer informatie

Wil je meer informatie over black hat en white hat SEO? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.