Om een hoge positie in Google te kunnen bemachtigen, moet de techniek van een website aan bepaalde eisen voldoen. Niet alleen moeten de zoekmachines deze goed kunnen begrijpen, maar het moet ook gebruiksvriendelijk zijn. Het is aan de technische SEO om hier voor te zorgen.
Technische SEO elementen
Elementen, die hierbij een rol spelen, zijn onder andere de:
- URL-structuur;
- Sitemap;
- Robots.txt;
- Structured data;
- HTML-headings;
- HTML-errors;
- Paginasnelheid;
- Toegankelijkheid;
- Veiligheid.
De definitie
De naam zegt het eigenlijk al: technische SEO houdt zich bezig met de techniek van een website. Meer specifiek: alle technische aspecten, die – positief of negatief – kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van een domein in zoekmachines. Wie zich met technische SEO bezighoudt, streeft twee zaken na. Allereerst moeten de robots de website goed kunnen benaderen en interpreteren. Ten tweede moet het gebruiksvriendelijk zijn. Hiermee wordt er een beroep op de techniek gedaan.
Onderdelen van technische SEO
Met technische SEO wordt er aan de ‘achterkant’ van de website gesleuteld. Het houdt zich – onder andere – met de volgende onderdelen bezig:
De URL-structuur
De URL-structuur vormt het skelet van iedere website. Deze moet – natuurlijk – ook leesbaar zijn voor de zoekmachine. Hiervoor heeft Google enkele voorwaarden gesteld. Zo moet het webadres zo kort mogelijk, het onderwerp in een oogopslag duidelijk en de URL-structuur over de gehele website gelijk zijn.
De sitemap
De sitemap is de blauwdruk van jouw website. Je kunt er bijvoorbeeld alle pagina’s, die er op jouw domein geplaatst zijn, terugvinden. Ook zie je welke hiervan de belangrijkste plaats innemen en wanneer ze voor het laatst zijn bijgewerkt. Ideaal, want zo kan de Googlebot – of de bots van andere zoekmachines – jouw website razendsnel analyseren en indexeren.
De robots.txt
Veel websites hebben een speciale pagina voor de zoekmachine ingericht: de robots.txt. Deze pagina vertelt de zoekmachine precies welke URL’s wel of niet bezocht – en dus geïndexeerd – moeten worden. Door bepaalde pagina’s op een nofollow te zetten, voorkom je dat deze een groot deel van jouw crawlbudget opsnoepen.
Structured data
Een webpagina bestaat uit ontzettend veel code en tekst. Een cijfer- en letterbrij waarvan de robots van Google maar weinig begrijpen. Om ze bij het interpreteren ervan te helpen, kun je speciale HTML-codes toevoegen. Dit wordt structured data genoemd. Hiermee geef je aan dat een bepaalde teksteenheid bijvoorbeeld een adres, review of evenement is. Deze informatie kun je vervolgens in de zoekresultaten terugvinden.
HTML-headings
De meeste teksten op het internet worden in HTML opgemaakt. Hierin wordt de structuur aangegeven met kopjes. In de code vind je ze terug, als: ‘h1’, ‘h2’, ‘h3’, enzovoort. Dit worden ook wel headingtags genoemd. Niet alleen maken ze jouw content overzichtelijk, maar de zoekmachine heeft deze codes ook nodig. De robots gebruiken ze namelijk om jouw tekst te begrijpen.
404 pagina’s
We komen ze – helaas – nog regelmatig tegen: 404-meldingen. Deze code krijg je te zien wanneer een bepaalde pagina niet meer bestaat. Niet alleen de bezoeker, maar ook Google vindt zo’n verdwenen pagina vervelend. Sterker nog: wanneer dit te vaak voorkomt, kan een website erop worden afgerekend. SEO-specialisten doen er dan ook alles aan om dit soort meldingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Snelheid
Trage… ladende… pagina’s… Iedere internetgebruiker heeft er een hekel aan. De meeste bezoekers haken in dat geval dan ook snel af. Omdat deze websites niet gebruiksvriendelijk zijn, geeft Google ze minpunten. Het is de taak aan een SEO-specialist – en de webmaster – om een domein soepeler te laten lopen.
Toegankelijkheid
Vroeger kon je een website alleen via een desktop bereiken. Vandaag de dag zijn daar tal van apparaten bijgekomen: mobiele telefoons, tablets… Het is dan ook belangrijk dat een website op ieder van hen goed te gebruiken is. Dit wordt – in onze vaktermen – ook wel een responsive website genoemd. Is dit niet het geval? Dan heeft dat grote gevolgen voor jouw online succes.
Veiligheid
Een website moet natuurlijk zo veilig mogelijk zijn. Google wil namelijk niet op zijn geweten hebben dat hij gebruikers naar een gevaarlijke pagina stuurt. Daarom moeten de getoonde pagina’s aan allerlei eisen voldoen. Zo moeten ze een geldig SSL-certificaat hebben en lopen via een HTTPS.
Meer informatie
Benieuwd of jouw website goed staat qua techniek? Of wil je jouw website SEO technisch laten optimaliseren? Vraag een vrijblijvende offerte aan of neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!
Neem contact op