‘GEO’ staat voor Generative Engine Optimization, ‘AIO’ voor Artificial Intelligence Optimization en ‘AEO’ voor Answer Engine Optimization. Deze termen betekenen in feite hetzelfde: je website zó inrichten dat hij zo vaak mogelijk wordt aangehaald door AI-zoekmachines (ChatGPT, Gemini, Perplexity enz.). Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. AI is en blijft immers software en kan niet denken zoals mensen. Optimalisaties zijn daarom deels technisch en deels inhoudelijk van aard. 
De technische kant van GEO/AIO
- Structuur: Maak je teksten scanbaar door bulletpoints en uitgebreide (tussen)kopjes te gebruiken
- Heldere data: Orden de ‘achterkant’ van je website met structured data
- Backlinks: Bouw relevante ‘backlinks’ op: verwijzingen van toonaangevende websites in jouw vakgebied naar jouw website
- Mobile first: Zorg ervoor dat jouw website snel en gebruiksvriendelijk werkt op mobiele telefoons
- Zoekwoorden: Verwerk ‘zoekwoorden’ in je teksten: termen die mensen uit jouw doelgroep gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst
Inhoudelijke optimalisaties voor AI-zoekmachines
- Richt je tot mensen: Kies tekstonderwerpen op basis van je doelgroep, niet met het oog op een (AI-)zoekmachine
- Beantwoord veelgestelde vragen: Onderzoek wat jouw lezers willen weten over jouw product of dienst en waar ze zich zorgen over maken
- Citeer bronnen als bewijs: Baseer je informatie indien mogelijk op betrouwbare websites (bijvoorbeeld rijksoverheid.nl, nieuwswebsites of organisaties uit jouw branche)
- Bied je lezer toegevoegde waarde: Werk het onderwerp van je tekst zo diep en relevant mogelijk uit
- Schrijf helder en als een expert: Houd je taalgebruik begrijpelijk en gezaghebbend door vaktermen uit te leggen
 
                       
                       
                      




