2015: Is social media al onderdeel van uw SEO-strategie?

We trappen het nieuwe jaar af met een blog over social media inzet voor SEO. Al jaren stellen marketeers en bedrijven zichzelf de vraag; wat voor invloed heeft social media eigenlijk nu op SEO heeft en of social media een onderdeel moet worden van de SEO-strategie. In deze blog proberen we daar een helder antwoord op te geven. U wilt het jaar 2015 toch ook goed beginnen? Het is dan tijd geworden om social media te integreren in uw SEO-strategie.

Al meermaals is aangetoond dat actief social media gebruik van invloed is op uw SEO resultaten. Vooraf is het goed om te weten dat Google, en andere zoekmachines, in staat zijn om ‘sociale signalen’ op te vangen en deze door te wegen in een specifieke URL of zelfs de hele website. Het gaat dan om links/websites die populair zijn op social media en veel likes ontvangen en veel gedeeld worden. En daarmee kunt u dus uw website hoger laten scoren en de concurrentie een stapje voor zijn!

Het maken van waardevolle content

U bent het misschien wel vaker tegengekomen in onze blogs, het schrijven van waardevolle content. We kunnen het namelijk niet vaak genoeg zeggen. Waaraan moet waardevolle content voldoen? Het moet voor de lezer handig zijn om te lezen, uniek zijn, interessant en waardevol om te delen.

Natuurlijk, we snappen dat het niet voor ieder bedrijf even gemakkelijk is om waardevolle content te maken. Maar heeft u er al eens aan gedacht om te gaan bloggen over ‘hot issues’ binnen uw vakgebied? Of wat dacht u ervan om uw website te verrijken met een veelgestelde vragenlijst? Dat is waardevolle content, handig, uniek, interessant en het wordt vanzelf waardevol om te delen!

Vergeet Google+ niet

Veel bedrijven delen hun blogs en interessante zaken op Facebook, LinkedIN en Twitter. Daarbij is het belangrijk dat Google+ niet vergeten wordt. Echter, Google+ is een belangrijke factor geworden voor de ranking in zoekmachines. Maar dat niet alleen. Google+ heeft als social media kanaal nog een interessante kant. U heeft immers de mogelijkheid om uw bedrijf, op vrij gemakkelijke wijze, in de zoekresultaten te krijgen. Vergeet hierbij niet om u aan te melden bij Google Mijn Bedrijf!

Wat opvalt is het feit wanneer u veelvuldig gebruikt maakt van Google+ actieve pagina, deze pagina beter wordt gewaardeerd door Google en daardoor hoger in de zoekresultaten komen te staan. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat u Google+ als een actief netwerk gebruikt en het frequent update met informatie over uw bedrijf. Want het maakt natuurlijk veel verschil als u op plek 3 of 11 staat.

Maar welke Google+ factoren zijn dan belangrijk voor uw SEO?
– Het aantal volgers
– De autoriteit van uw volgers
– De autoriteit van volgers die uw content beloond hebben met een +1
– Het totaal aantal +1’s en gedeelde content

Wat moet u dan met Twitter, Facebook en LinkedIn?

Het is belangrijk om te beseffen dat ieder social media kanaal zijn eigen doelgroep heeft en ook op die manier benaderd wenst te worden. LinkedIn is een compleet ander netwerk dan Facebook, houd daarmee rekening in uw posts. Alleen dan kunt u er voor zorgen dat uw content ook echt waardering zal krijgen. Het is echter wel belangrijk om de social media kanalen op te nemen in uw SEO-strategie. Maak duidelijk onderscheid in wat u deelt op welk kanaal. Dat zal uw content ten goede komen. Des te meer uw content aansluit bij uw doelgroep, des te groter de kans is dat u hiervoor beloond zult worden.
Plaatst u een post op social media? Vergeet dan niet om een link in de post te stoppen. ‘Social linkbuilding’ is namelijk een manier om veel traffic naar uw website te genereren. De link zelf heeft voor SEO zelf niet veel waarde, maar de bezoekers die erop klikken wel! En dat zal opgepakt worden door Google.

Social media in uw SEO-strategie integreren

Wat we altijd al dachten, wordt en zal in de toekomst ook steeds meer worden beantwoord door de zoekmachines. Actief social media gebruik zal worden beloond door zoekmachines. En dan hebben we het niet alleen over Google+, maar ook over de andere kanalen. Wij hebben zelf al gemerkt dat het actief gebruiken van social media zorgt voor merkbare resultaten. Daarom is het aan te raden om 2015 goed te beginnen. Integreer social media in uw SEO-strategie. Op de lange termijn zult u hiervan de vruchten plukken!

Heeft u hulp nodig met social media voor SEO, of zoekmachine optimalisatie in het algemeen? De internet marketing specialisten van B&S Media helpen u graag!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.