SEO-teksten schrijf je in de eerste plaats voor zoekmachines. Dat betekent natuurlijk niet dat je ze zomaar in elkaar kunt flansen. Want: waarom wil je stijgen in de zoekresultaten? Zodat mensen vaker op jouw website klikken en kiezen voor jouw product of dienst. Met SEO trek je mogelijke klanten, maar met goede content houd je ze vast. In deze blog geeft B&S Media Internetmarketing je 5 tips om je SEO-teksten aantrekkelijker te maken.
1. Schrijf ‘zoekwoord + plaatsnaam’ op verschillende manieren
Biedt jij je product of dienst aan in een bepaalde regio? Dan zul je vast een aantal landingspagina’s hebben geschreven voor ‘zoekwoord + plaatsnaam’. Laten we voor het gemak even zeggen ‘loodgieter Zwolle’. Het valt jouw klanten ongetwijfeld op dat je wel heel vaak ‘loodgieter in Zwolle’ schrijft. Met de juiste afwisseling kun je deze herhaling minder storend maken. Gebruik in plaats van ‘loodgieter in Zwolle’ bijvoorbeeld eens…
- bij
- vlak bij
- nabij
- in de regio
- in de omgeving (van)
- in de buurt van
- in Zwolle en omstreken
2. Verspreid long-tail-zoekwoorden over een of twee zinnen
De tweede tip heeft te maken met algemene leesbaarheid. Googles algoritmes worden steeds verfijnder en AI-modellen selecteren teksten op basis van hun inhoud. Dat is zeker fijn als je long-tail-zoekwoorden gebruikt. Dit zijn gerichte zoekopdrachten die vaak uit meerdere woorden bestaan, zoals ‘damesschoenen grote maten’.
‘Damesschoenen in grote maten’ werkt prima, maar je kunt je tekst nóg natuurlijker maken. Verspreid het zoekwoord af en toe over twee zinnen. Dan krijg je bijvoorbeeld: ‘Op zoek naar comfortabele damesschoenen? Bij [winkel] verkopen we ze in kleine én grote maten.’
3. Vind een fijne balans tussen correcte spelling en zoekwoorden
Zoekmachines gaan uit van de woorden waarop mensen zoeken. Tot ergernis van menig schrijver zitten deze termen vaak vol spelfouten. Denk aan woorden die los worden geschreven, terwijl het samenstellingen zijn. Er wordt maandelijks bijvoorbeeld 22 200 keer gezocht op ‘lease auto’ en 2400 keer op ‘leaseauto’! Hoe ga je hiermee om in je SEO-tekst? Laat je je leiden door het Groene Boekje of speel je toch in op dat extra zoekvolume?
Je kunt natuurlijk denken: als mensen ‘verkeerd’ zoeken, merken ze het vast ook niet als wij woorden fout schrijven. Helaas is dat in de praktijk lang niet altijd zo. Bovendien zijn er ook genoeg gebruikers die zoekwoorden wél correct schrijven. En als professional moet jij je product of dienst deskundig presenteren. Te veel spelfouten kunnen afbreuk doen aan je expertise, ook al heeft jouw vakgebied niets met taal te maken.
Dus: schrijf je samenstellingen aan elkaar of niet? Ja en nee. Er is namelijk een gulden middenweg. In de zoekwoordplanner van Google kun je niet alleen zoekvolumes zien. Je kunt ook opzoeken welke termen tellen als verschillende zoekwoorden. ‘Lease-auto’, dus met koppelteken, is volgens Google hetzelfde als ‘lease auto’:
En het mooie is: het koppelteken mag óveral gebruikt worden ter verduidelijking. Zoekt jouw doelgroep op ‘hete lucht oven’ en vind je ‘heteluchtoven’ onoverzichtelijk? Dan maak je er gewoon ‘hetelucht-oven’ van!
4. Schrijf met een doel, niet ter opvulling
Hoe meer informatie er op je website staat, des te beter. Lange teksten zijn helemaal mooi meegenomen. Het is wel belangrijk om jezelf tijdens het schrijven de vraag te stellen: wat wil ik met deze content? Soms laten schrijvers zich namelijk leiden door het gewenste woordenaantal, in plaats van hun doel. Heb je in 400 woorden gezegd wat je wilde zeggen? Gewoon zo laten. Je doelgroep waardeert het niet om alinea na alinea door te worstelen op zoek naar bruikbare informatie.
5. Maak je AI-teksten menselijk
Laat jij je teksten schrijven via AI-prompts? Dan valt er vaak ook nog winst te behalen. Aantrekkelijke teksten zijn niet alleen deskundig en begrijpelijk, maar ook aansprekend. Maak je teksten dus menselijk. ‘Kwaliteit zonder compromissen’ is geen uitdrukking in het Nederlands. En heb je ooit iemand ‘verschillende industriële toepassingen’ horen zeggen? Om nog maar niet te spreken van inhoudsloze kreten als ‘schoonmaken was nog nooit zo makkelijk’ en ‘ontdek waarom steeds meer mensen kiezen voor ons product’.
AI heeft ook de neiging om onnodig uitgebreid uit te leggen. Denk aan zinnen als: ‘RVS heeft een glanzende en aantrekkelijke uitstraling, wat het geschikt maakt voor decoratieve toepassingen.’ Ja, als iets mooi is, wordt het al snel voor de sier gebruikt!
Hulp nodig om je SEO-teksten te laten spreken?
Al met al is de manier waarop je schrijft dus minstens even belangrijk als de content zelf. Logisch. Klanten investeren het liefste tijd in een bedrijf dat zelf ook de nodige moeite heeft gedaan. Dankzij deze vijf tips kun jij hopelijk de doorslag geven met je SEO-teksten. Loop je ergens tegenaan en heb je belang bij professioneel, persoonlijk advies? Neem gerust contact op met een van onze marketingstrategen.
Mail of bel ons