De kwaliteitsscore binnen Google AdWords

Zoals de meeste mensen weten werkt Google AdWords met een veiling systeem. Men denkt vaak onterecht dat degene die de grootste portemonnee trekt bovenaan staat in Google, dit is niet het geval. AdWords bepaalt aan de hand van de kwaliteitsscore uw positie. Het kan dan ook zo zijn dat u momenteel per klik meer betaalt dan een van uw concurrenten die een hogere positie in de advertenties in neemt en daarom is het van groot belang uw kwaliteitsscore te verbeteren.

Ontstaan kwaliteitsscore

Het systeem waarmee Google AdWords werkt, het ‘Pay per Click’ systeem was van origine opgebouwd als een simpel veilingsysteem. De prijs per klik werd zelf ingesteld in en dat bepaalde de positie van de advertentie, betaalde je 1 cent meer dan de adverteerder op de eerste positie, dan nam je zijn positie over.

Dit is een eerlijk systeem maar Google had al snel in de gaten dat dit op de lange termijn niet voldoende zou zijn.  Google wil natuurlijk dat de internetgebruiker Google blijft gebruiken als zoekmachine, hiervoor moeten mensen snel het gene kunnen vinden wat ze zoeken. De kwaliteit van de zoekresultaten moet dus optimaal zijn. Om de relevantie tussen zoekopdracht en de zoekresultaten te waarborgen bedacht Google de kwaliteitsscore.

Kwaliteitsscore zinvol?

Door de invoering van de kwaliteitsscore is alleen een grote portemonnee hebben niet meer voldoende om bovenaan te staan. Adverteerders moeten nu zelf ook werken aan de relevantie tussen zoekopdrachten, advertenties en websites.
Met een hogere kwaliteitsscore kan je uiteindelijk minder betalen per klik waardoor je voor het zelfde bedrag meer kliks kan ontvangen.

Welke factoren zijn van invloed op de kwaliteitsscore?

Er zijn vele factoren van invloed bij de bepaling van een kwaliteitsscore. De belangrijkste noem ik hier op:
1. CTR
2. Relevantie van de advertentietekst
3. Relevantie van het zoekwoord
4. Relevantie van de landingspagina van de advertentie
5. Diverse  factoren

1. CTR

De CTR wordt ook wel de doorklik ratio genoemd. Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een advertentie en het aantal keer dat daar op wordt geklikt. Hoe hoger de CTR hoe hoger de relevantie is.

2. Relevantie van de advertentietekst

Dit hangt weer nauw samen met de CTR. Het relevanter een advertentie is ten opzichte van een zoekwoord hoe vaker mensen erop zullen klikken en daarmee zal ook de CTR toenemen. De advertentietekst moet relevant zijn ten opzichte van het  zoekwoord maar ook ten opzichte van de landingspagina.

3. Relevantie van het zoekwoord

Een relevanter zoekwoord ten opzichte van de advertentietekst en de landingspagina levert een hogere CTR  op en heeft dus een positieve invloed op de  kwaliteitsscore.

4. Relevantie van de landingspagina van de advertentie

Het gaat hier om de samenhang tussen het zoekwoord en de landingspagina.  Als bijvoorbeeld iemand zoekt naar een blauwe jas en hij komt meteen op een pagina met alleen maar blauwe jassen zal dit de kwaliteitsscore aanzienlijk verbeteren.

5. Diverse factoren

Er zijn nog vele andere factoren die van invloed zijn op de kwaliteitsscore. Denk bijvoorbeeld aan de laadtijd van een webpagina maar ook de concurrentie op een bepaald zoekwoord kan meewegen in de CTR en dus automatisch ook in de kwaliteitsscore.

De samenhang tussen CPC en de kwaliteitsscore: Google Ad Rank

De prijs per klik speelt geen rol bij het bepalen van de kwaliteitsscore maar samen bepalen deze twee factoren wel de positie van een advertentie. Dit kan gedefinieerd worden als de Ad rank van Google. De Ad rank bepaalt dus de positie van de advertentie. Allereerst wordt er gekeken naar de maximale biedingen van klanten. Dit is het bedrag wat adverteerders maximaal voor een klik willen betalen. De kwaliteitsscore wordt aangeduid met een cijfer tussen de 1 en 10. Hoe meer relevantie tussen de eerder genoemde factoren hoe hoger het cijfer zal zijn.

kwaliteitsscore binnen google

Met een simpele rekensom bepaald Google vervolgens op welke positie een advertentie komt te staan.
Advertentiepositie = Kwaliteitsscore X Bieding
Om beter inzicht te krijgen in het bepalen van de Ad Rank volgt hier een voorbeeld:
Adverteerders         Bieding                    Kwaliteitsscore                    Ad rank                     Positie
Adverteerder 1         € 1,00                        570 (6)                                     570                            2
Adverteerder 2         € 1,50                        330 (3)                                     495                            3
Adverteerder 3         € 0,75                        830 (8)                                     623                            1

Conclusie

We kunnen nu makkelijk concluderen dat geld niet de enige factor is in het verkrijgen van een hoge positie binnen Google. Door het toevoegen van de kwaliteitsscore heeft Google ervoor gezorgd dat  de gebruikservaring en de relevantie optimaal blijft. Het biedt ook kleinere ondernemingen de kans op een top positie. Verder zorgt Google er met dit systeem eigenlijk voor dat de kwaliteit van de zoekmachine door de de adverteerders zelf op een hoog niveau wordt gehouden.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.