Een van de nieuwste ontwikkelingen voor Google Search is het inzetten van remarketing voor search. Google remarketing wordt al veel gebruikt voor het vertonen van display banners op websites nadat de bezoeker de website heeft verlaten.

Remarketing for search

Met remarketing for search is het nu ook mogelijk om op de zoekmachine zelf gebruik te maken van de informatie dat de bezoeker de website eerder heeft bezocht. Remarketing for search is bijvoorbeeld interessant in de volgende situatie voor een aanbieder van reizen naar Parijs:

  1. De bezoeker zoekt op Google naar ‘vakantie Parijs’
  2. De bezoeker klikt op uw advertentie
  3. De bezoeker kijkt rond op uw website, maar besluit nog even verder te zoeken
  4. De bezoeker gaat terug naar Google en zoekt nogmaals op ‘vakantie Parijs’ of een aanverwante zoekopdracht, bijvoorbeeld ‘goedkoop weekend Parijs’.
  5. Google remarketing for search kan worden ingezet

De volgende mogelijkheden van Google remarketing for search zijn hierbij denkbaar:

  • Kosten per klik verhogen voor alle volgende zoekopdrachten met betrekking tot Parijs. De bezoeker heeft eerder interesse getoond in uw bedrijf/website, waardoor het extra interessant is om ook bij de volgende zoekopdrachten op topposities naar voren te komen. Op deze manier maakt de gebruiker nogmaals kennis met uw bedrijf/website en wordt de kans vergroot dat de bezoeker alsnog de vakantie naar Parijs bij uw bedrijf boekt.
  • Een andere advertentietekst laten zien aan dezelfde gebruiker bij een volgende zoekopdracht op Google. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de gebruiker alsnog te verleiden met behulp van een specifieke aanbieding of andere extra opvallende advertentietekst.

Remarketing for search is beschikbaar op campagneniveau onder het tabblad ‘doelgroepen’.

Remarketing for search

Remarketing for search wordt niet alleen ingezet voor gebruikers die eerder via Google Adwords uw website hebben bezocht. Het is ook mogelijk om gebruikers te targeten die direct naar uw website zijn gegaan, via verwijzende websites zijn gekomen of via het organische gedeelte van Google hebben gezocht.