E-commerce SEO: stimuleer verkoop aan de hand van organisch verkeer

Een kwart van alle online verkopen komt via organisch verkeer. Daarom kun je als e-commercebedrijf eigenlijk niet om zoekmachineoptimalisatie heen. Feit is wel dat webshops vaak veel pagina’s bevatten en gecompliceerd in elkaar zitten, waardoor het optimaliseren voor zoekmachines (SEO) een heuse nachtmerrie kan worden. In deze blog vind je een reeks inhoudelijke en technische problemen waarmee iedereen die zich bezighoudt met e-commerce SEO te maken krijgt. We zouden B&S Media niet zijn als we jou niet meteen een aantal praktische tips geven om deze problemen aan te pakken.

Stap 1. Zoek commerciële en transactionele zoekwoorden

Zodra mensen een zoekopdracht starten op het internet, hebben ze een van de volgende vier intenties: 

  • Informatief;
  • navigerend;
  • commercieel;
  • transactioneel.

Bij de eerste twee intenties zijn mensen alleen op zoek naar informatie. Ze gebruiken bijvoorbeeld zoekwoordcombinaties als: ‘Wat is SEO’ of ‘Het weer van vandaag’. Naast deze soort informatie zijn ze op zoek naar productinformatie. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een nieuwe elektrische fiets. Dan zoek je misschien op ‘beste elektrische fiets’. Het is goed om te onthouden dat zoekers in dit stadium nog ver verwijderd zijn van een aankoop.

Bij de laatste twee intenties zijn mensen op zoek naar productcategorieën of specifieke producten. Als iemand bijvoorbeeld ‘Cortina E-U4 blauw kopen’ aan het googelen is, is hij duidelijk op zoek naar een webshop die deze fietsen verkoopt. Hij of zij is niet ver weg meer van de aankoop.

E-commerce SEO

Met dit in gedachten zijn commerciële en transactionele zoekwoorden het meest geschikt voor e-commercedoeleinden.

Zoekwoordonderzoek voor een nieuwe webwinkel

Wanneer je net je webshop hebt gelanceerd, raden wij je aan om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zo kun je beslissen welke productcategorieën je zichtbaar maakt op je website en welke producten je op voorraad wilt hebben. Lees hier meer over het doen van een zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoorden voor bestaande winkels

Wanneer jouw webshop al een tijdje draait, kun je bestaande pagina’s optimaliseren voor de juiste zoekwoorden. Hiervoor maak je drie lijsten met de volgende woorden:

  • Transactionele en commerciële intentiewoorden zoals kopen, prijs, verkoop, recensie, vergelijken.
  • Merken die jij verkoopt op je website. In het geval van een fietsenwinkel: Cortina, Batavus, Sparta etc.
  • Categorieën, producten en producteigenschappen, zoals: fiets, elektrische fiets, frame, mountainbike en carbonfiets.

Probeer deze woorden met elkaar te combineren. Hierdoor ontstaat een lange lijst van zoekwoorden!

Stap 2. Optimaliseer de pagina’s in grote getalen

Een e-commerce website heeft doorgaans een beperkt aantal categoriepagina’s en duizenden productpagina’s. Het optimaliseren van de categoriepagina’s voor SEO is vaak prima te doen. Dit maakt doorgaans onderdeel uit van de traditionele on-page SEO.

Het wordt lastiger als het gaat om productpagina’s. Voor elke productpagina unieke titels, H1-tags en meta descriptions schrijven is een zeer omvangrijke klus. Als je je dan bedenkt dat er in een webshop geregeld nieuwe producten toe worden gevoegd, is het haast onmogelijk om alles te optimaliseren. 

Daarom is onze tip: optimaliseer de pagina’s in grote getalen. Om het proces te automatiseren, maak je een titel, meta beschrijving en H1-sjablonen aan voor jouw productpagina’s. Je kunt bijvoorbeeld dit sjabloon gebruiken voor de pagetitle: 

Koop [Productnaam] online | Jouw winkelnaam

[Productnaam] is een variabele die voor elke pagina verandert, afhankelijk van het product. Doe hetzelfde voor de H1’s en meta descriptions.

Stap 3. Gebruik voor productpagina’s schema markup

Schema markup is een verzameling speciale HTML-tags die Google helpen begrijpen wat er op jouw pagina’s staat. Google kan deze informatie vervolgens gebruiken om jouw pagina’s beter weer te geven in de zoekresultaten.

Als je je online winkel hebt gebouwd met een CMS, is de kans groot dat het CMS standaard deze opmaak implementeert en dat al je producten al schema markup bevatten. Of, als dat niet het geval is, kun je waarschijnlijk een plug-in installeren die het werk binnen enkele seconden voor je zal doen. Om te zien of jouw webshop al voorzien is van schema markup kun je de Rich Results Test van Google gebruiken. Deze tool is ook geschikt om te checken of Google jouw schema markup goed begrijpt.

Stap 4. Los duplicate content op

Het is belangrijk dat elke pagina op jouw website uniek is. Problemen met dubbele inhoud zijn op te delen in twee categorieën: 

  • Off-site: de inhoud verschijnt op veel websites op het internet;
  • on-site: veel pagina’s op je website bevatten dezelfde content.

Off-site duplicatie oplossen

Off-site duplicatie komt veel voor bij e-commerce. Webshops gebruiken namelijk vaak productbeschrijvingen, afbeeldingen en andere specificaties van de fabrikant. Je kunt dit oplossen door de volgende stappen uit te voeren:

  • Schrijf unieke beschrijvingen voor elk product. Gebruik bijvoorbeeld een copywriter voor het schrijven van pakkende teksten.
  • Gebruik kopers voor nieuwe inhoud. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van reviews. Hier staat vaak waardevolle informatie in voor nieuwe kopers.
  • Voeg een Q&A-sectie toe voor elk product. Je kunt de productbeschrijvingen uniek maken door een FAQ-sectie toe te voegen met vragen die klanten vaak hebben over het product.

On-site duplicatie herstellen

On-site duplicatie is ook een veelvoorkomend probleem op de pagina’s van webwinkels. Het kan worden veroorzaakt door het e-commerce CMS of door een onlogische websitestructuur. Er zijn twee typische scenario’s:

Ten eerste kan een product tot verschillende categorieën behoren. Dezelfde Samsung televisie kan bijvoorbeeld worden gevonden in home, TV’s en Samsung. 

Ten tweede zou het CMS een aparte URL kunnen genereren voor elke variant van een product (bijvoorbeeld maat, kleur of andere specificaties).

De beste manier om on-site duplicatie op te lossen is via canonical URL’s. Gelukkig hebben de meeste CMS-platforms die de neiging hebben om dubbele pagina’s te maken, ook de neiging om de canonicals automatisch in te stellen.

Stap 5. Omgaan met uitverkochte producten

Maak slimme pagina’s aan voor tijdelijke niet-beschikbare producten

Als een artikel tijdelijk niet beschikbaar is, is het verwijderen van de pagina geen optie. Het zal uit de zoekresultaten verdwijnen en moet opnieuw rangschikken wanneer het artikel weer op voorraad is. Met andere woorden: je raakt je behaalde positie in Google kwijt. Geef daarom aan op de pagina dat het product tijdelijk niet beschikbaar is. Zorg dat de bezoeker de volgende informatie krijgt:

  • Vermeld de geplande aankomstdatum van het artikel;
  • geef de bezoeker een seintje wanneer het artikel weer op voorraad is;
  • geef de bezoeker een optie tot pre-order;
  • voeg een lijst met vergelijkbare producten toe.

Omgaan met stopgezette producten

Ook wanneer het artikel definitief uit het assortiment is, kun je goed met deze productpagina omgaan:

  • Verwijder de pagina waardoor een 404-pagina naar voren komt;
  • bewaar de productpagina, maar vermeld dat het artikel niet meer leverbaar is en bied een alternatief aan.

Vergeet de basis van SEO niet

Met bovenstaande tips voor e-commerce SEO kun je op een makkelijke manier aan de vindbaarheid van jouw webshop werken. Hoe beter je vindbaar bent, hoe groter de kans is dat je de verkoop aan de hand van organisch verkeer versterkt. Maar vergeet naast bovenstaande tips de basis van SEO niet. Zorg dat de website in de basis technisch goed in elkaar zit, werk aan content en versterk de autoriteit van jouw website. 

SEO hulp nodig?

Het is dus belangrijk om te onthouden dat bovenstaande werkzaamheden bovenop de reguliere SEO-werkzaamheden komen. Kun jij hulp gebruiken bij het uitvoeren van SEO-taken? Neem dan contact op met de SEO-specialisten van B&S Media Internetmarketing! Dat kan via 038 205 5487 of per e-mail: info@bsmedia.nl.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.