Google shopping is de ideale omgeving  voor consumenten om op een snelle en eenvoudige manier producten te vinden en te vergelijken. Google shopping is ooit ingezet door Google om de kwaliteit van online winkelen wereldwijd te vergroten. Met zogenaamde Product listing ads worden producten met een afbeelding gepromoot in de Google zoekmachine. Maar op één vraag gaf Google shopping nooit antwoord, namelijk is het product wel te vinden bij een lokale winkel.

De lokale beschikbaarheid

Google is daarom onlangs begonnen met het uitrollen van nieuwe uitbreidingen voor Google Shopping. De eerste is de ‘lokale beschikbaarheid’ .  Wanneer iemand zoekt naar een product op Google is het mogelijk dat diegene de product advertentie van een plaatselijke winkel ziet. Als er vervolgens wordt geklikt op de advertentie wordt de klant doorgestuurd naar de zogenaamde local storefront van de plaatselijke winkel waar het gehele assortiment bekeken kan worden voordat de klant de winkel in het echt bezoekt.

Hoe werkt het?

Stel dat iemand naar een nieuw geurtje zoekt. Een advertentie laat zien dat een winkel in de buurt het geurtje op voorraad heeft. Na het klikken op de advertentie zal de klant informatie over het geurtje te zien krijgen. Ook aanvullende informatie zal te zien zijn zoals de voorraad, andere gelijkwaardige producten die de desbetreffende winkel op voorraad heeft, de openingstijden en een routebeschrijving.

Zowel de lokale beschikbaarheid als de local storefront zijn gebaseerd op een lokale product feed dat beheert kan worden met behulp van het Google Merchant Center. Winkeliers kunnen gebruikers zo up-to-date informatie geven over prijzen en beschikbaarheid. Deelnemende winkeliers betalen alleen voor klikken  op de Product listing ads op CPC basis, dit betekend dat je per klik betaalt. Alle klikken in de local storefront zijn gratis.

Deze lokale toevoegingen in Google shopping zijn tot nu toe alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Google is op dit moment hard bezig om de komende maanden deze ontwikkelingen op grote schaal in te zetten.  Als het straks bij Google AdWords in Nederland beschikbaar is, wordt het ook hier een belangrijke schakel tussen online winkelen en fysiek winkelen.