Als ondernemer met een webshop heeft u vaak meerdere producten online staan. Tientallen, honderden of zelfs duizenden producten. Wanneer u zoveel producten online heeft staan, hanteert u wellicht het principe ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’, maar helaas draagt dat minimaal bij aan de vindbaarheid en overtuiging (waarom zou de klant dit bij u aanschaffen?). Natuurlijk is het belangrijk om tenminste één (het liefst meerdere) foto’s van het product te plaatsen, maar er is meer voor nodig. Wat er voor nodig is, delen we graag!

Tips voor een goede productomschrijving

Tip 1 Wees de specialist:

Zorg ervoor dat u de specialist bent. U heeft een online webshop, maar u bent niet de enige met een webshop. Sterker nog, de kans is groot dat er via Google zo 10 andere concurrenten te vinden zijn. Waarom zouden mensen dan juist bij u kopen? Uiterlijk van de webshop, snelheid, techniek, gebruikerservaringen (responsive) en informatie zijn hierbij factoren die van invloed zijn. Het zijn diverse factoren bij elkaar opgeteld die zorgen voor een aankoop.

Net als in een ‘echte’ winkel gaan mensen er vanuit dat u alles over uw eigen producten weet. In het geval van een webshop hoort dit net zo te zijn. Door een goede productomschrijving te schrijven, kunt u de klant overtuigen. Bijvoorbeeld met een aantal voordelen van het product.

Tip 2 Emotionele klantvoordelen:

Producteigenschappen zijn handig, maar het zegt de gemiddelde consument niet zoveel. Wat zij liever willen weten: wat is het voordeel voor mij? Even het voorbeeld van een auto. U gaat naar een autodealer en de verkoper deelt enthousiast allerlei (technische) eigenschappen. De auto beschikt bijvoorbeeld over ASR, airbags en ABS. Wat u de klant in dit geval beter kunt vertellen, is dat de auto bijzonder veilig is. Maak het voor de consument makkelijk om (praktische) voordelen te zien. Alle specificaties kunnen zij later zelf opzoeken in een handleiding.

Tip 3 Zoekwoorden:

Een goede productomschrijving bestaat uit tekst, en deze is het liefst makkelijk vindbaar voor een zoekmachine in Google. Daarom is het aan te raden te controleren of de juiste zoekwoorden opgenomen zijn in uw productomschrijving. Stel u verkoopt een fietsendrager type T2) en type T3 van het merk Cykell. Zoeken mensen dan op ‘Cykell fietsendrager’ of zoeken zij op ‘Cykell T2’? Het is goed om hier onderzoek naar te doen.

Meer weten over hoe u uw productomschrijving het best in kunt richten? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!