Klikken op een link, op een advertentie, op een banner. Ieder bedrijf wil dat de klant op zijn bedrijf klikt. Online marketing succes hangt nu ook af van het feit hoeveel mensen nu wel of niet klikken. Als iemand klikt op uw bedrijf kan dit immers leiden tot een conversie en dat is natuurlijk wat ieder bedrijf wil bereiken. Maar hoe zorgt u er nu voor dat een consument op uw tekstadvertentie klikt en niet op die van de concurrent? Hieronder staan een aantal praktische tips die eraan bij dragen dat uw (potentiële) consument op uw advertentie klikt.
Vooraf is het belangrijk om te beseffen dat u zich als verkoper op de juiste consument kunt richten, maar dat de consument zich ook kan richten op de juiste verkoper. Door het schrijven van een effectieve advertentietekst zullen mensen klikken op uw advertentie, zodat u er waardevolle leads van kunt maken.

1. Target een specifiek product of service

In een tekstadvertentie is niet veel ruimte. Daarom moet u uw advertentie zo specifiek mogelijk maken. Advertenties die geen specifiek product of een dienst bevatten worden vaak overgeslagen door consumenten. Ze zien namelijk niet exact waar de naar op zoek zijn. Heeft u verschillende producten en/of services? Dan kunt u verschillende advertentiegroepen maken. Daarmee kunt u de zoeker voorzien van de meest relevante advertentie als mogelijk. We lichten het uit met een voorbeeld:
U heeft een loodgieterij met verschillende diensten. U kunt dan bijvoorbeeld één advertentiegroep richten op boilers. Alle zoekwoorden in relatie met boilers kunt u dan gebruiken voor deze advertentiegroep. Vergeet niet om uw landingspagina helemaal in lijn te maken met uw tekstadvertentie om zodoende uw bezoeker tot lead te maken.

2. Laat uw grootste voordeel zien

U zult u advertentie in de zoekresultaten op moeten vallen om de aandacht van mensen te trekken. U moet laten zien waarin u zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Ga na wat uw grootste voordeel is. Biedt u dezelfde dag nog de mogelijkheid dat een besteld product kan worden bezorgd? Dan is ‘vandaag bezorgd’ natuurlijk een groot voordeel. Kijk ook naar de advertenties van concurrenten om te bepalen hoe u zich onderscheid. Ook aanbiedingen en kortingen kunnen helpen om een hoger klikvolume te krijgen. Zorg ervoor dat het voordeel ook terug te vinden is op de landingspagina!

3. Introduceer uzelf

Voordat mensen op een advertentie klikken willen ze weten wie en waar u bent. Zorg ervoor dat uw bedrijfsnaam zichtbaar is in de advertentie. Ook uw locatie moet aanwezig zijn, zodoende kunt u meer lokale consumenten trekken om op uw advertenties te klikken. Daarnaast kunt u specialismen van u zelf vermelden. Bijvoorbeeld ‘Boiler reparatie’.

4. Kies een sterke call-to-action

Het is ontzettend belangrijk om te laten weten aan consumenten wat ze moeten doen als ze de advertentie hebben gelezen. Geef mensen een reden om te klikken. Mensen die op zoek zijn naar boiler reparatie kunnen gelokt worden met een call-to-action als ‘24/7 boiler reparatie’. Een soortgelijke call-to-action laat de mensen zien wat ze kunnen verwachten en geeft ze dus een eden om te klikken.

Deze praktische tips dragen er al aan bij dat klanten op uw tekstadvertentie kiezen en niet voor die van de concurrent. Wie bewust bezig is het met opstellen van een tekstadvertentie, zal daarvoor beloond worden.