Hoe schrijft u goede teksten voor uw website? – Deel 1 Gebruiksvriendelijkheid

Als u een website heeft, wilt u natuurlijk weten hoe u goede teksten voor uw website schrijft. Het is immers zaak dat bezoekers worden geboeid en dat ze de informatie vinden waar naar ze op zoek zijn. Maar een goede webtekst herbergt nog iets anders, namelijk factoren om een pagina hoog te laten scoren in Google. Veel mensen denken dat het integreren van enkele zoekwoorden in de pagina dan al voldoende is. Maar dat is verkeerde gedachte. In deze blog leest u hoe u goede teksten voor uw website kunt schrijven. Allereerst zullen we vertellen hoe u ervoor zorgt dat bezoekers uw teksten gaan lezen.

Opbouw van de tekst

Allereerst is het belangrijk om te realiseren hoe de opbouw van de tekst er uit moet komen te zien. Inhoudelijk gaat het er dan om welke titel en kopjes u gebruikt. Zet deze op volgorde. Uiteraard kunt u na het schrijven de titel en de kopjes weer aanpassen (bijvoorbeeld om ze SEO te optimaliseren). Maar op deze manier heeft u de rode draad van uw tekst al bepaald. Aan de hand van dit stramien kunt u uw tekst gaan schrijven. Op deze manier voorkomt u ook dat u iets dubbel gaat schrijven en dat is zeer vervelend voor de lezer.

Denk na over de clou

We komen nog wel eens een tekst tegen op internet die niet tot een punt komt. Het blijft een algemeen verhaaltje maar er is geen clou. Denk van te voren na over welk punt u wilt maken in uw tekst. In deze blog is de clou van het verhaal om u meer te leren over het schrijven van een goede webtekst. Daarnaast is het aan te raden om niet teveel punten te maken in een artikel. De ervaring leert dat dit verwarring op kan leveren bij de lezer.

AIDA formule

Wanneer u een tekst schrijft, mag het AIDA-model niet ontbreken. Het is een model dat u voorschrijft welke onderdelen een tekst moet bevatten.

1. Attention
In de eerste stap moet de aandacht van de lezer getrokken worden. Vaak gaat het om een sterke titel aangevuld met een pakkende inleiding.

2. Interest
In tweede stap zorgt u ervoor dat de interesse van de lezer wordt gewekt. Vaak is dit de eerste alinea waarin u verteld waarom de lezer het artikel moet lezen.

3. Desire
In de derde stap moet u er voor zien te zorgen dat de bezoeker een verlangen krijgt om door te lezen. U moet een behoefte opwekken bij de lezer. Deze stap is echter niet bij elke webtekst van belang. Maar het is wel belangrijk om na te denken hoe u de lezer vast kunt houden.

4. Action
De laatste stap in het AIDA-model is de actie. Vaak is de conclusie of de afsluiting van de tekst waarbij u de bezoeker tot actie over laat gaan. Bijvoorbeeld het achterlaten van een reactie of het doorklikken op een link.

AIDA

Inleven in de lezer

Om een goede tekst voor uw website te schrijven, moet u goed nadenken hoe u de boodschap brengt. Veel websites zijn voorzien van strakke teksten waarin het bedrijf wordt gepresenteerd. Alles is vanuit de visie van het bedrijf geschreven. Maar het is belangrijk om u in te leven in de lezer. Wat wil de bezoeker lezen? Met welk probleem kampt de bezoeker? Hoe kan ik de lezer in dit probleem voorzien? Stel dat u een website over verkoudheid heeft. Uw bezoeker is op zoek naar een middel om de verkoudheid tegen te gaan. Wat wil de bezoeker dan lezen? Meest voor de hand liggend is dan om de bezoeker de oplossing voor de verkoudheid te bieden. In de eerste zin kunt u dan direct de bezoeker ‘vastpakken’. Een situatievoorbeeld met een oplossing ervoor werkt in veel gevallen erg goed. De lezer herkent de soortgelijke situatie en wil ook voor zijn of haar probleem een oplossing. Denk dus na over wat de behoefte van de lezer is.

Denk aan de opmaak

Veel websites gaan online, er wordt een tekstje op de pagina geplaatst en ‘that’s it’! Er wordt geen aandacht besteed aan de opmaak. Helaas maar waar, we komen het nog vaak genoeg tegen dat er onvoldoende aandacht is besteed aan de opmaak van teksten. Een slecht opgemaakte tekst kan voor een lezer al een eerste aanleiding zijn om uw website te verlaten. De eerste indruk is van groot belang. Met de opmaak van de tekst kunt u direct een overzicht geven en de aandacht van de bezoeker vasthouden. Hieronder staan enkele tips waarmee u uw webteksten een goede opmaak kunt geven:

  • Zorg voor witregels;
  • Gebruik tussenkoppen;
  • Gebruik niet teveel verschillende kleuren;
  • Kies een duidelijk en eenduidig lettertype;
  • Voeg waar mogelijk afbeeldingen toe;
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen.

Voorbeelden gebruiken

U leest een artikel, maar u begrijpt niet precies wat de schrijver bedoeld. Terwijl u wel het gevoel heeft dat het artikel belangrijk voor u kan zijn. Irritant hè? Zo’n tekst mist in veel gevallen voorbeelden. Vergeet dus niet om voorbeelden te gebruiken in uw teksten. Op deze manier leren mensen sneller wat u bedoeld en dat is wat u wilt bereiken! Tot zover de praktische tips om de aandacht van bezoekers te trekken en om ze vast te houden zodat ze ook daadwerkelijk uw teksten gaan lezen. In onze volgende blog zullen we schrijven over zoekmachine optimalisatie van uw teksten op de website. Want ook dat is een zeer belangrijke factor voor een goede webtekst.

We hebben het nu gehad over de gebruiksvriendelijkheid, de indeling  van een goede webtekst en hoe u uw bezoeker vast kunt houden. Onze volgende blog die we later deze week zullen publiceren, zullen we het gaan hebben over de zoekmachine optimalisatie kant van de teksten. Zo zullen we het onder meer hebben over zoekwoorden, titels en de meta data.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.