In een bericht van 26 februari heeft Google laten weten dat het met een nieuw mobiel algoritme komt. De mobielvriendelijkheid van websites wordt een rankingsfactor. Om te scoren in Google is het dus noodzakelijk om een mobiele website te hebben. Mocht u geen mobiele website te hebben, dan zal dit de ranking in Google vanaf 21 april nadelig gaan beïnvloeden.

mobile ranking

Mobielvriendelijkheid wordt rankingsfactor

De kogel is door de kerk. Iets wat we al verwachten en eerder al blogs over schreven, is nu waarheid geworden. Google gaat mobielvriendelijkheid meenemen in de ranking van websites. Wat gaat er dan precies veranderen? De verwachting van veel ‘Google goeroes’, is dat een zoekopdracht steeds meer afhankelijk wordt van het apparaat. Stel, u doet een zoekopdracht via uw telefoon, dan krijgt u resultaten te zien voor mobiele apparaten. De resultaten op een dekstop en mobiel kunnen dus verschillen, ook al doet u dezelfde opdracht.

Zoekresultaten worden beïnvloed

Eerder werd natuurlijk het ‘mobile-friendly label’ al geïntroduceerd. In de zoekresultaten kregen zoekers dan te zien welke website mobielvriendelijk was. De logische verwachting is dat Google nu ook de zoekresultaten zal gaan beïnvloeden. Wanneer u al een mobielvriendelijke website heeft, is dat dus een groot voordeel.

mobiel vriendelijk

Mobielvriendelijke websites leiden tot de beste resultaten voor zoekers

Misschien heeft u net een nieuwe, dure website laten maken, maar is deze niet responsive. Dat is vervelend. Echter, Google heeft al wel eerder indicaties gegeven van het feit dat mobielvriendelijke websites in de toekomst een streepje voor zouden krijgen. Google wil namelijk bezoekers de relevantste en de beste resultaten bieden. De beste resultaten houdt onder meer in dat bezoekers niet hoeven te zoomen op een smartphone, niet van links naar rechts hoeven te slepen en dat bijvoorbeeld links gemakkelijk klikbaar zijn. Het is namelijk erg vervelend als iemand op een mobiel toestel een website in Google aanklikt, om vervolgens te ontdekken dat de website niet op een mobiel toestel is te bedienen.

Hoe kan ik zien dat mijn website niet mobielvriendelijk is?

Binnen het hulpprogramma Google Webmaster Tools kunt u zien of uw website voldoet aan de eisen van Google. In de afgelopen maanden is Google immers al druk bezig geweest met het versturen van waarschuwingen als uw website niet goed ingericht was voor mobiele bezoekers. Kijk dan ook binnen Google Webmaster Tools of uw website geoptimaliseerd moet worden. Daarnaast is er ook een tool om te testen of uw website mobielvriendelijk is.

Google webmaster tools

Maar niet getreurd, vaak is het mogelijk om uw huidige website mobielvriendelijk te maken. Daarvoor heeft Google een handleiding geschreven. Maar als u écht klaar wilt zijn voor de toekomst is het misschien wel verstandig om een nieuwe website te laten maken. Als uw website mobielvriendelijk is, bent u klaar voor nieuwe aanpassingen in het algoritme van Google.

Wilt u meer weten over mobielvriendelijke websites? Of wilt u een nieuwe, mobielvriendelijke website? B&S Media helpt u graag. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!