SEO en SEA zijn twee aparte vormen van internet marketing. Maar het zijn wel twee vormen die steeds meer met elkaar te maken krijgen. Het huwelijk tussen deze twee vormen wordt dan ook steeds belangrijker. Maar waarom is het zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat SEO en SEA goed met elkaar samen gaan op je website? B&S Media geeft je in deze blog 5 tips om SEO en SEA echte vriendjes te maken.

De combinatie van SEO en SEA zorgt voor een optimale vindbaarheid in zoekmachines. Maar om binnen SEA bijvoorbeeld een goede kwaliteitsscore in AdWords te behalen gebruik je misschien dezelfde landingspagina’s als die je voor SEO gebruikt. Dat kan nog wel eens met elkaar botsen. Uiteindelijk wil je toch met zowel SEO als SEA goed scoren?

SEO SEA

1. Zoekwoordonderzoek

De eerste en allerbelangrijkste stap is het zoekwoordonderzoek. Dit is voor SEO en SEA natuurlijk het begin. Je zult al snel merken welke zoekwoorden conversie opleveren. Deze zoekwoorden kan je vervolgens weer gebruiken voor SEA. Wanneer de zoektermen binnen SEA niet voor conversie zorgen, is dit nadelig voor je SEA-campagne. Dan is het beter om deze zoekwoorden in te zetten voor je SEO-campagne. Op deze manier kan je effectief het budget inzetten. Zoek uit op welke zoekwoorden goede zoekvolumes zitten, kijk naar de concurrentie en neem de kosten mee. Maak op basis daarvan een keuze welke woorden je voor SEO en welke woorden je voor SEA gebruikt. Deze strategie kan natuurlijk altijd in de loop van de tijd worden aangepast.

2. De kwaliteitsscore van SEA verbeteren door middel van SEO

De kwaliteitsscore bepaalt wat de kosten zijn van je AdWords-campagne. Hoe hoger je score is, des te minder zullen de kosten zijn. SEO kan een belangrijke rol spelen om deze kosten laag te houden. De content en de techniek van de landingspagina zijn namelijk zeer belangrijk. Hoe beter de ervaring van de bezoeker is op deze pagina, hoe hoge de kwaliteitsscore. De pagina moet gebruiksvriendelijk (snel en eenvoudig in navigatie) zijn en de zoekwoorden die gebruikt worden in de SEA-campagne moeten terugkomen op de website. De klikker vanuit SEA moet te zien krijgen wat hij of zij verwacht.

3. Google optimaal benutten

De ene zoeker is de andere niet. Waar de ene zoeker automatisch op het eerste resultaat klikt, slaat een ander juist de advertenties over. Maak daarom duidelijke keuzes om Google optimaal te benutten. Wil je met SEO of SEA bovenaan staan, of met beide? Kies je voor één van de twee, zet dan optimaal je budget in, wat we vertelden in tip 1. En vergeet vooral niet om te analyseren én te verbeteren.

4. Conversie optimaliseren

Bij SEA is de conversie doorslaggevend, bij SEO blijft dit nog wel eens achter. Maar de kennis vanuit SEA kan wel gebruikt worden om de conversie van SEO te optimaliseren. SEA kan namelijk soms voor SEO totaal andere inzichten bieden. Van de pagina’s die een oriënterend karakter hebben, zou je andere doelstellingen neer kunnen zetten. Heb je binnen SEA advertenties die heel goed scoren en een hoog doorklikpercentage hebben? Waarom zou je de beschrijving dan niet toevoegen aan de meta description voor je SEO?

5. Analyseren, analyseren, analyseren

SEO en SEA vragen altijd om analyses. Wat kan beter? Waarom scoort een pagina niet? Waarom heeft een advertentie een laag doorklikpercentage? Leg altijd de resultaten naast elkaar neer. Door te analyseren kun je conclusies trekken, je campagnes aanscherpen of andere keuzes maken. Dat zal de relatie tussen SEO en SEA alleen maar ten goede komen.

Conclusie SEO en SEA

Wanneer je als bedrijf bezig gaat met zoekmachinemarketing, is het belangrijk om duidelijke keuzes te maken. Hoe zorg je ervoor dat SEO en SEA elkaar versterken en elkaar juist niet tegen gaan werken? Wil je aan de slag met SEO en SEA en heb je vragen of hulp nodig? Klop dan aan bij B&S Media. Onze internet marketing specialisten helpen u graag.