Nieuwe AI-functies in Google Maps

Google heeft aangekondigd dat er binnenkort verschillende nieuwe AI-functies naar Google Maps komen. Hiermee kunnen gebruikers 3D-voorbeelden van hun routes volgen, dankzij extra informatie over laadstations hun ‘laadangst’ verminderen en zich beter oriënteren in onbekende gebieden. Bij B&S Media Internetmarketing houden we alle Google-nieuws nauwlettend in de gaten en kijken we altijd hoe updates en innovaties van invloed kunnen zijn op de online marketing van onze klanten. In dit artikel verkennen we de nieuwe functies, mogelijk gemaakt door recente ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie, maar ook wat ze kunnen betekenen voor de vind- en zichtbaarheid van jouw bedrijf in Google Maps.

Navigeer direct naar:

Immersive View voor routes

Wat is het?

Met behulp van miljarden Street View- en luchtfoto’s en geavanceerde AI-technologieën worden diverse locaties op Google Maps getransformeerd naar een nieuwe 3D-weergave. Eerder dit jaar werd Immersive View uitgerold in Amsterdam, waarmee gebruikers 360 graden rond kunnen vliegen over verschillende grachten, parken en gebouwen zoals het Rijksmuseum en het Paleis op de Dam. En nu komt Immersive view voor routes eraan. Deze functie biedt gedetailleerde 3D-voorbeelden van routes, waardoor gebruikers hun reis van begin tot eind kunnen bekijken.

Foto: Google

Hoe werkt het?

Immersive View maakt gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie om miljarden Street View- en luchtfoto-afbeeldingen te combineren. Hierdoor kun je gesimuleerde reizen ervaren alsof je ze daadwerkelijk aflegt. Het is een interactieve ervaring waarmee je routes vanuit verschillende perspectieven kunt verkennen, kunt inzoomen en zelfs het tijdstip van de dag of de weersomstandigheden kunt aanpassen, zodat je een realistisch beeld krijgt van wat je te wachten staat.

Beschikbaarheid in Nederland

De uitrol van Immersive View voor routes begint deze week in Amsterdam en andere grote steden in Europa, Noord-Amerika en Azië, voor Android- en iOS-gebruikers. Google heeft nog niet aangekondigd of en wanneer de rest van de wereld deze functie kan gebruiken.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De beschikbaarheid van Immersive View voor routes is aanvankelijk beperkt, maar we verwachten dat deze functie uiteindelijk breed beschikbaar zal zijn. Dit biedt bedrijven boeiende mogelijkheden om klanten te informeren en te betrekken. Stel je voor dat je vooraf ingestelde routes, zoals de looproute vanaf het station en de autorit vanaf de afslag, in 3D op je website kunt aanbieden, waardoor klanten een virtuele ervaring van deze routes kunnen beleven. Dit opent nieuwe deuren voor klantinteractie en -betrokkenheid.

Gemakkelijker oriënteren met Lens in Maps

Wat is het?

Lens in Maps (voorheen bekend als Live View) is een functie in Google Maps die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie en augmented reality om je snel te helpen oriënteren in je omgeving.

Hoe werkt het?

Op plekken waar Lens in Maps beschikbaar is, verschijnt het Lens-pictogram in de zoekbalk. Tap je erop en richt je de telefoon voor je uit, dan krijg je direct informatie over nabijgelegen geldautomaten, openbaarvervoerstations, restaurants, koffiebars en winkels. Het is een waardevol hulpmiddel om je te helpen je weg te vinden wanneer je een metrostation verlaat, een nieuwe buurt verkent of de dichtstbijzijnde koffiebar zoekt.

Foto: Google

Beschikbaarheid in Nederland

Deze week start de uitrol van Lens in Maps in meer dan 50 steden wereldwijd, naar verluid ook in Amsterdam. Over de beschikbaarheid in de rest van Nederland wordt nog niet gerept, maar we zijn voorzichtig positief dat deze functie wereldwijd zal worden uitgerold.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Dankzij Lens in Maps kunnen ‘de mensen op straat’ informatie over je bedrijf en aanbod vinden, door simpelweg hun telefoon op je gebouw te richten. Dit maakt het nog belangrijker dan het al was om je Google Bedrijfsprofiel te optimaliseren. Daarnaast is het belangrijk dat je website technisch en inhoudelijk geoptimaliseerd is, zodat Google gemakkelijk de nodige informatie kan vinden om in Maps aan Lens-gebruikers te presenteren.

Updates voor e-mobilisten: nooit meer laadangst

Wat is het?

Google Maps krijgt updates voor bestuurders van elektrische voertuigen, om ‘laadangst’ tijdens reizen te verminderen.

Hoe werkt het?

Zodra deze update live is, zien gebruikers details zoals compatibiliteit, het aantal, het type en het vermogensniveau van oplaadpunten. Dankzij informatie over wanneer de oplaadpunten voor het laatst zijn gebruikt, heb je bovendien minder kans dat je bij een defecte laadpaal belandt.

Beschikbaarheid in Nederland

De updates voor elektrischevoertuigbestuurders worden momenteel wereldwijd uitgerold, dus ze zullen ook beschikbaar zijn in Nederland.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Als je een bedrijf hebt dat laadpalen beheert, dan is het belangrijk om Google te voeden met de juiste informatie. Ook als je zelf niks met laadpalen doet, kun je waardevolle informatie aan e-mobilisten verstrekken. Dit kan op je eigen bedrijfswebsite, met behulp van Google’s API-koppeling genaamd ‘Places API’. Hiermee komt informatie over het opladen van elektrische voertuigen (EV) beschikbaar voor ontwikkelaars, zodat bedrijven real-time informatie over EV-oplaadstations op hun websites en apps kunnen tonen.

Foto: Google

AI-gestuurde visuele resultaten

Wat is het?

Zoeken in Google Maps is geëvolueerd om je meer antwoorden te bieden, dingen te ontdekken en inspiratie op te doen. Bij specifieke zoekopdrachten krijg je nu als eerste fotoresultaten te zien, die gebaseerd zijn op miljarden gedeelde foto’s van de Google Maps-gemeenschap, allemaal mogelijk gemaakt door AI en geavanceerde beeldherkenningsmodellen.

Hoe werkt het?

Je kunt nu natuurlijke taal gebruiken in je zoekopdrachten, zoals “wat te doen in Kampen voor kinderen”. Je ontvangt dan fotoresultaten die precies laten zien waar je naar op zoek bent. Je kunt deze resultaten bekijken, op een foto tikken voor meer informatie en rechtstreeks naar die locatie navigeren.

“Wat te doen in Kampen voor kinderen”
(eigen screenshot)

Beschikbaarheid in Nederland

Deze nieuwe zoekervaring wordt in de komende weken wereldwijd uitgerold op Android en iOS. Het is nog niet specifiek aangekondigd voor Nederland, maar we verwachten dat het binnenkort beschikbaar zal zijn.

Wat betekent het voor jouw bedrijf?

Voor bedrijven biedt deze functie de kans om op te vallen. Door het plaatsen van foto’s door gebruikers te stimuleren, kunnen bedrijven visueel opvallen en klanten trekken. B&S Media Internetmarketing zal je ondersteunen om in te spelen op deze nieuwe zoekervaring en de visuele aantrekkingskracht van je bedrijf op de kaart te vergroten.


Verken de mogelijkheden met Google Maps

In dit artikel hebben we de nieuwe AI-functies in Google Maps verkend. Deze updates bieden spannende en nuttige mogelijkheden voor gebruikers, mogelijk gemaakt door recente ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie. Voor bedrijven bieden de introductie van Immersive View voor routes, Lens in Maps, verbeteringen voor e-mobilisten en AI-gestuurde visuele resultaten nieuwe kansen voor klantinteractie, -betrokkenheid en zichtbaarheid in Google Maps.

Bij B&S Media Internetmarketing volgen we het nieuws rond Google Maps op de voet. We staan ​​klaar om je te helpen profiteren van deze innovaties. Zullen we de mogelijkheden voor jouw bedrijf verkennen in een vrijblijvend adviesgesprek?

De adviseurs van B&S Media Internetmarketing.

Spreek een marketingadviseur

Spreek gratis en vrijblijvend een marketingadviseur van B&S Media Internetmarketing

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.