Heeft u wel eens van linkbuilding gehoord? Linkbuilding is erg belangrijk bij het het bepalen van uw positie in Google. In deze blog gaan we het hebben over de interne linkbuilding. Het gaat hier om het plaatsen van interne links op uw website. Simpel gezegd is een interne link de verbinding tussen twee pagina’s. Interne linkbuilding is iets wat vaak wordt vergeten, terwijl het wel echt van belang is voor uw website. Met interne links kunt u linkwaarde toekennen aan belangrijke pagina’s op uw website. Bent u benieuwd naar de voordelen van interne linkbuilding en waar u de interne links kunt plaatsen? Lees dan snel verder!

Voordelen interne linkbuilding

Eén van de belangrijkste voordelen is dat u met interne linkbuilding een hogere positie in de zoekresultaten krijgt. Interne linkbuilding is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Door interne links op de juiste manier te plaatsen, kan de Google ‘spider’ deze pagina’s ook goed vinden. De spider crawlt (indexeert) uw website, maar heeft hier niet alle tijd voor. Wanneer pagina’s verstopt zijn in uw website structuur is het voor de spider ook onmogelijk om deze pagina’s te crawlen. Als een website een duidelijke structuur heeft en de pagina’s goed met elkaar verbonden zijn, kan Google al snel zien welke pagina’s belangrijk zijn. Daarnaast creëert en stimuleert u met interne links gebruiksvriendelijkheid voor zowel bezoekers als zoekmachines. Anchorteksten spelen hierbij een grote rol. Hier leest u straks meer over. Ook kunt u met interne linkbuilding ervoor zorgen dat bepaalde pagina’s op uw website meer linkwaarde krijgen.

Verspreid de kracht met interne links

Op welke pagina’s van uw website wilt u de nadruk leggen? Op welke zoekwoorden wilt u hoog scoren? Het gaat hier vaak om zoekwoorden met veel concurrentie, waardoor het voor u lastiger is om een hogere positie in Google te krijgen. Door interne links te plaatsen op uw website, kunt u de kracht van de website verspreiden over verschillende pagina’s. Plaats bijvoorbeeld vanuit de homepagina interne links naar de belangrijkste pagina’s in uw website. Deze pagina’s krijgen zo, na de homepage, de meeste linkwaarde. Oftewel, hoe meer links er verwijzen naar de belangrijkste pagina’s, hoe belangrijker Google deze pagina’s vindt. Het gevolg hiervan is dat de belangrijkste pagina’s hoger scoren in de resultaten.

Klik hier!

Met een link kunt u dus een relatie leggen tussen twee pagina’s. Het is van belang dat de relatie ook relevant is. Niet alleen de inhoud wordt alleen aan elkaar gerelateerd, maar ook de anchor tekst speelt een grote rol. Als er staat ‘Klik hier’ is het voor een bezoeker niet duidelijk naar wat voor een pagina de link verwijst. Ook Google denkt zo dat de pagina over ‘Klik hier’ gaat. Plaatst u ook deze welbekende anchor teksten? Zorg er in het vervolg dan voor dat u een interne link een relevante anchor tekst geeft. Hiermee maakt u niet alleen Google blij, maar ook uw bezoekers.

In het voorbeeld hieronder is de anchor tekst ‘internet marketing’ gebruikt. Als u op deze link zou klikken, dan wordt u gelinkt naar een pagina over internet marketing.

interne links

Interne links plaatsen

Denkt u er nu over na om extra veel interne links te plaatsen op uw website zodat u beter gevonden wordt? Doe dat vooral niet, want Google kunt u niet zomaar in de maling nemen! Google heeft snel genoeg in de gaten dat u te veel links plaatst. Waar kunt u de interne links nou eigenlijk plaatsen? U kunt interne links plaatsen door de menustructuur te gebruiken. Verder kunt u alle links op één pagina verzamelen met een sitemap. Door een sitemap te gebruiken, brengt u de inhoud van de website eenvoudig in kaart voor zowel de bezoekers als de zoekmachines. Alle belangrijke pagina’s zouden in deze sitemap moeten staan, zodat een spider deze pagina’s ook kan vinden.

Breadcrumbs

Met breadcrumbs kunt u eenvoudig aan uw bezoekers laten zien waar zij zijn op uw website. Ook spiders kunnen beter navigeren op uw website via breadcrumbs. Breadcrumbs worden door Google als interne links gezien. In het voorbeeld hieronder is het voor de bezoeker duidelijk dat de pagina over Google AdWords gaat en waar op de website de bezoeker zich bevindt.

breadcrumb

Links in de tekst

Kiest u ervoor om links te plaatsen in de teksten op uw website? Zorg er dan voor dat deze teksten ook echt relevant zijn voor de bezoeker. In het voorbeeld hieronder wordt de anchor tekst ‘Zoekmachine Optimalisatie (SEO)’ gebruikt. Als een bezoeker meer wilt weten over de term SEO kan hij heel eenvoudig klikken op deze link om meer achtergrond informatie te lezen over SEO:

interne link

Links in de footer

Ook is het mogelijk om de belangrijke links in de footer te plaatsen. Zo wordt in de footer van B&S Media de top internet marketing diensten getoond. Als u klikt op één van deze diensten, wordt u meteen doorverwezen naar de pagina over de desbetreffende dienst.

footer

Als u interne linkbuilding goed toepast, dan is de kans groot dat uw website hoger komt in de Google zoekresultaten. Wilt u dat wij u helpen met linkbuilding en SEO? Neem dan contact op met B&S Media Internetmarketing.