Het internet stikt van de pagina’s met duplicate content, waardoor het voor zoekmachines steeds lastiger wordt om te filteren welke pagina het meest relevant is voor de zoeker. Grote kans dat het op jouw website ook voorkomt, maar vooral bij webshops is het een veelvoorkomend probleem. En hoewel Google websites met duplicate content niet straft, kan het wel slecht zijn voor je zoekmachine optimalisatie (SEO). Het beste kun je dit dus zoveel mogelijk voorkomen door unieke teksten te schrijven. Tóch zijn er gevallen waarin je er soms niet aan ontkomt en daarvoor is de canonical tag in het leven geroepen!

Wat is een canonical tag precies?

Met een canonical tag laat je Google weten wat de door jouw geprefereerde URL is waar de informatie te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan een webshop met de url www.website.nl/categorie, waarbij dezelfde introtekst ook terugkomt op www.website.nl/categorie/2. Google ziet dit als twee aparte pagina’s, terwijl er door de duplicate content maar één in de zoekresultaten komt. Om invloed te hebben op welke pagina dat moet zijn, kun je Google een handje helpen door aan te geven wat de pagina is die je graag gevonden wilt hebben. Daarnaast leidt deze oplossing er ook toe dat alle (SEO-)waarde van de dubbele pagina wordt overgedragen aan het origineel. Zo haal je de maximale waarde uit je pagina!

Hoe gebruik je nou een canonical tag?

Wanneer je een canonical tag wilt aanmaken voor een pagina met duplicate content, gebruik je de HTML-tag:

<link href=”“https://www.website.nl/categorie”” rel=”“canonical”” />

Belangrijk is dat je in deze canonical tag de URL invult van de pagina waarvan je wilt dat die gevonden wordt. Het klinkt allemaal heel technisch, maar eigenlijk is het heel gemakkelijk te realiseren. In een goed CMS heb je de mogelijkheid om op elke pagina een canonical tag in te voeren.

Weten of jouw website duplicate content bevat? Of hulp nodig bij het aanmaken van canonical tags? Neem dan contact met ons op. Onze internetspecialisten helpen je hier graag bij!