Heeft u ook last van een hoog bouncepercentage op bepaalde pagina’s? U krijgt veel kliks vanuit AdWords of de organische zoekresultaten, maar u ziet in Analytics dat de desbetreffende pagina een zeer hoog bouncepercentage heeft. Dat is erg vervelend. Een hoog bouncepercentage betekent namelijk dat u vaak meer moet betalen voor uw kliks in AdWords en ook is het van invloed op de ranking van de pagina in de organische zoekresultaten.

Een laag bouncepercentage is dus heel interessant en waardevol voor pagina’s die u specifiek inzet voor SEA of SEO. B&S Media geeft u in deze blog een aantal praktische tips waarmee u uw bouncepercentage kunt verlagen. Actief bezig zijn met het verlagen van het bouncepercentage, levert u lagere klikkosten in AdWords op en hogere rankings in de organische zoekresultaten!

Tip 1: Voldoe aan de verwachting van je bezoeker

Tip 1 om uw bouncepercentage te verlagen is misschien wel meteen de belangrijkste. Namelijk: voldoe aan de verwachtingen van uw bezoeker. Stel: uw bezoeker klikt op uw AdWords-advertentie met het idee dat hij hier herenfietsen krijgt te zien. Eenmaal op de pagina aangekomen ziet de bezoeker kinderfietsen. Binnen een mum van tijd zal de bezoeker weg zijn. En dat zullen vele andere bezoekers ook doen. Dat levert een hoog bouncepercentage op. Datzelfde geldt voor de bezoeker die via de organische zoekresultaten binnenkomt. Die verwachting die u dus schept in een advertentie of in de snippet van een organisch zoekresultaat, is essentieel voor uw bouncepercentage. Check uw advertenties en snippets, wat verwacht u als u ze leest? Komt uw verwachting uit als u op de pagina komt? Pas uw advertenties en snippets waar nodig direct aan!

Tip 2: De inhoud van de website

In tip 1 stelden we al dat u aan de verwachting van de bezoeker moet voldoen. De inhoud van een website draagt daaraan bij. Voor een bezoeker is het namelijk erg vervelend als hij of zij op zoek moet naar de informatie. Een klik op de terugknop ligt dan snel voor de hand. Presenteer de inhoud van uw website overzichtelijk. Zorg voor een design wat het oog van de bezoeker weet te prikkelen en verdeel teksten in alinea’s en maak ze scanbaar. Enkele eenvoudige tips op een rijtje om de inhoud van uw website te verbeteren:

  • Zorg voor een aantrekkelijk design (vergeet geen visuele content)
  • Kies voor een logische opbouw (Menu bovenaan, contactgegevens onderin et cetera.)
  • Deel teksten in aan de hand van alinea’s en maak gebruik van opsommingen
  • Maak gebruik van duidelijke koppen en tussenkopjes
  • Denk aan interne links waardoor het navigeren voor de bezoeker in de website gemakkelijker wordt

Tip 3: Werkt uw website in alle browsers?

Het is iets dat vaak snel vergeten wordt. Uw website ziet er prachtig uit in bijvoorbeeld Google Chrome. Maar werkt uw website wel in een andere browser? Niet iedereen gebruikt immers dezelfde browser. Test uw website ook in Internet Explorer, Safari en Firefox. Maak uw website groter en kleiner, om te kijken of alle functionaliteiten goed werken. Wanneer een website in een bepaalde browser niet werkt, kan dit een hoog bouncepercentage veroorzaken. Geeft uw website problemen in een browser? Probeer ze dan direct op te lossen.

Browsers

Tip 4: Frustreer bezoekers niet

Vindt u het ook zo vervelend om op websites te komen die vol zitten met pop-ups, bewegende afbeeldingen en aandachtvragende schermen? Kijk daarom ook eens kritisch naar uw eigen website. Welke elementen frustreren de bezoeker op uw website? Probeer zo min mogelijk van deze elementen op uw website te plaatsen. Wanneer uw website vol zit met frustrerende elementen, zal een klik op de terugknop zal gedaan zijn. Deze tip gaat deels samen met tip 2. Zorg voor een aantrekkelijk design, wat de bezoeker kan waarderen en niet frustreert!

Tip 5: Zorg voor een korte laadtijd van de website

Tip 5 om uw bouncepercentage te verlagen is misschien meer een tip voor uw webdesignbureau. Echter, als u zelf verstand heeft van websites kunt u ook aan de slag gaan met deze tip. Maak de laadtijd van uw website zo kort mogelijk.  Wanneer een website erg lang nodig heeft om te laden, geeft dit de bezoeker alleen maar meer tijd om af te haken. Wij geven u enkele praktische tips om de laadtijd te verkorten:

  • Comprimeer de afbeeldingen
  • Zorg voor een schone database
  • Schakel browsercache in
  • Wees zuinig met social media buttons
  • Zorg voor een snelle server

PageSpeed Insight van Google is een handige tool om uw laadtijd te testen en te optimaliseren.

Tip 6: Mobielvriendelijke website

Eerder vertelden we al dat het belangrijk is om een mobielvriendelijke website te hebben om hoog te blijven scoren in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Ook voor uw bouncepercentage is het ontzettend belangrijk om een mobielvriendelijke website te hebben. Een bezoeker die binnenkomt op een niet-mobielvriendelijke website zal immers snel geneigd zijn om af te haken. Dat zorgt voor een hoog bouncepercentage. Is uw website nog niet mobielvriendelijk? Reden genoeg om vandaag nog aan de slag te gaan!

Mobielvriendelijk

Conclusie bouncepercentage verlagen

Om uw bouncepercentage te verlagen en daarmee beter en gemakkelijker te scoren met SEO en SEA, kan het zijn dat er het een en ander moet gebeuren. Maar de verrichte arbeid zal na afloop alle moeite waard geweest zijn. Een laag bouncepercentage zal een veel hogere conversie opleveren en dat is natuurlijk wat u wilt. De meeste tips kunt u zelf oppakken, maar enkele tips zullen misschien ook opgepakt moeten worden met door uw webdesignbureau.

Komt u er niet uit of wilt u meer weten over hoe u uw bouncepercentage kunt verlagen? B&S Media helpt u graag. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.