Een zeer belangrijke stap in het opzetten van een SEO campagne is het kiezen van de juiste zoekwoorden. Door middel van hoge posities op belangrijke zoekwoorden in de organische zoekresultaten van Google kunt u het aantal bezoekers op uw website verhogen. Dit moet uiteindelijk voor een mooie omzetstijging zorgen. Maar hoe kiest u de juiste zoekwoorden? In deze blog leest u waar u op moet letten bij het bepalen van de juiste zoekwoorden.

Nieuwe klanten naar uw website trekken door middel van hoge SEO posities

Elke website kan gemakkelijk en snel veel hoge posities in Google bereiken. Als u een zin van uw website kopieert en plakt in Google, dan is de kans groot dat u op de eerste positie staat. Maar is dit ook de manier waarop uw potentiële klanten zoeken? De kans is groot dat er niet of nauwelijks mensen zoeken op deze manier. Een vergelijkbare situatie is het zoeken op uw bedrijfsnaam. De mensen die zoeken op uw bedrijfsnaam kennen uw bedrijf hoogstwaarschijnlijk al en in veel gevallen zult u op de eerste positie in Google staan. Het is interessanter om op zoekwoorden gevonden te worden die zorgen voor nieuw verkeer en conversie. U wilt potentiële klanten op uw website verwelkomen die uiteindelijk een product of dienst bij u afnemen. Daarom moeten er een aantal zoekwoorden worden gekozen waar veel zoekvolume op zit en waarbij de kans groot is dat deze voor potentiële klanten zorgen.

Short tail vs Long tail zoekwoorden

Short tail versus long tail zoekopdrachten

Short tail versus Long tail (Sadon, 2014)

Het kan interessant zijn om de focus in de SEO campagne in eerste instante te leggen op Long tail zoekwoorden. Voorbeelden zijn ‘goedkope voetbalschoenen kopen’ of ‘kunstgras voetbalschoenen kopen’. Dit zijn zoekwoorden waar minder naar wordt gezocht, maar waarop de concurrentie tegelijkertijd een stuk minder groot is. Het is daardoor gemakkelijker om op deze termen hoger te komen in Google. Daarnaast is het rendement op deze Long-tail zoekwoorden relatief gezien hoger dan op brede keywords. Daar komt bij dat een groot aantal hoge posities van Long-tail zoekwoorden uiteindelijk sneller en voor minimaal hetzelfde aantal bezoekers kan zorgen als bij de Short-tail zoekwoorden. Om deze redenen kan het interessant zijn om de focus te leggen op Long-tail zoekwoorden.

Gebruik de juiste tools

Voor het opstarten van een SEO campagne adviseren wij om altijd een zoekwoordanalyse uit te (laten) voeren. Hierbij is het van belang dat u de zoekvolumes goed in kaart brengt. De zoekwoordplanner van Google is hierbij een handige tool. Ook is het belangrijk om een nulmeting te doen van de huidige posities in Google. Zo kunt u het resultaat van uw SEO campagne beter evalueren en in de gaten houden. Hierbij kunnen verschillende tools u uitstekend helpen.

zoekwoorden

Zoekwoordanalyse via de Zoekwoordplanner van Google

Hulp nodig bij het kiezen van de juiste zoekwoorden?

Het is belangrijk dat de gekozen zoekwoorden aansluiten op uw website en uw producten/diensten. Anders is de kans groot dat Google u niet als een autoriteit gaat zien voor de gekozen zoekwoorden en u daardoor niet hoog in de organische zoekresultaten van Google gaat komen.

De SEO specialisten van B&S Media kunnen u uitstekend helpen met het opzetten en beheren van uw SEO campagne. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via 038-3376678 of info@bsmedia.nl.