Wat zijn vertoningen?

De momenten waarop een advertentie zichtbaar is geweest, worden in Google Ads vertoningen genoemd. Een afgeleide hiervan is het vertoningspercentage: het werkelijke aantal vertoningen vergeleken met de potentiële weergaven. Door het aantal vertoningen te verhogen, zijn jouw kansen op een conversie groter.

Een definitie

Met een advertentie kun je jouw bedrijf, product of dienst bij een doelgroep onder de aandacht brengen. Dit kan in de zoekresultaten van Google of op de websites van diens diensten of partners. Iedere keer dat jouw advertentie wordt weergegeven, spreken we van een vertoning. Jouw commerciële uiting is geplaatst op een pagina die een internetgebruiker op dat moment bekijkt. Let wel: dit betekent niet altijd dat hij of zij jouw advertentie ook echt heeft opgemerkt.

Het vertoningspercentage

In Google Ads kun je ook het vertoningspercentage – of: impression share – van een advertentie achterhalen. Dit is het aantal werkelijke vertoningen vergeleken met het aantal keer dat de advertentie vertoond had kunnen worden. Samengevat komen we dan op de volgende formule uit: 

Vertoningspercentage = Werkelijke vertoningen / Mogelijke vertoningen * 100%

Stel: je adverteert op het zoekwoord “zoekmachine marketing”. Hier wordt iedere maand 720 keer op gezocht. Jouw advertentie wordt echter 300 keer per maand vertoond. Dan is jouw vertoningspercentage plusminus 42%. 

Het vertoningspercentage vind je onder Kolommen > Concurrentiestatistieken.

Het aantal vertoningen verhogen

Het zal je misschien niet verbazen: hoe hoger het vertoningspercentage, hoe groter de kans op een conversie. Je bent namelijk in iedere fase van de koopcyclus zichtbaar. Om het aantal vertoningen op te schroeven kun je de volgende acties ondernemen:

Verhoog het budget

De makkelijkste manier om het vertoningspercentage te verhogen, is door het besteedbare budget te vergroten. Zonder dat de prijs per vertoning verandert, kan Google jouw advertentie dan vaker laten zien.

Vergaar een toppositie

Het is misschien voor de hand liggend. Maar hoe hoger de advertentiepositie, des te groter de kans op een vertoning. Lang niet iedereen scrolt namelijk helemaal naar beneden in de zoekresultaten of gaat naar een tweede pagina. Probeer daarom zo veel mogelijk boven de vouwlijn te blijven.

Beperk de laadsnelheid

Google hecht veel waarde aan de ervaring van gebruikers op jouw website. Laden jouw pagina’s te traag? Dan straft het algoritme je genadeloos af. Dit zie je niet alleen terug in de kosten per klik, maar ook in het vertoningspercentage. Zorg er daarom voor dat je grote afbeeldingen, video’s en bewegende beelden zo veel mogelijk optimaliseert en/of vermijdt.

Houd rekening met mobiel

Meer en meer internetgebruikers benaderen jouw website via hun mobiel. Het is dan ook belangrijk dat zowel de advertentie als jouw website hierop voorbereid is. Is dit niet het geval dan kan dit grote gevolgen hebben voor de CPC en het vertoningspercentage.

Controleer de advertentie

Het komt nog veel te vaak voor. In Google Ads lijkt een advertentie er pico bello uit te zien, maar in de praktijk valt dit ontzettend tegen. Probeer daarom jouw advertentie altijd met eigen ogen te bekijken. Wordt deze goed vertoond? Bij grotere campagnes kun je in plaats daarvan de statistieken ‘vertoningen’ en ‘klikken’ in de gaten houden.

Meer informatie

Heb je het idee dat jouw advertenties wel een boost in vertoningen kunnen gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.