Liever direct contact? Mail of bel ons!
Websiteteksten
Wie als bedrijf op internet zit, kan niet zonder: websiteteksten. Het schrijven ervan is echter nog een flinke klus. Wij vertellen je hoe je een goede tekst samenstelt.
Laat jij jouw websiteteksten liever schrijven door experts? Neem vrijblijvend contact op!
Schrijvers hebben met websiteteksten maar een doel. En dat is: informeren. Juist wanneer ze een product of dienst willen verkopen. Door bezoekers van praktische informatie te voorzien, kan hun doelgroep een weloverwogen keuze maken. Willen ze jouw aanbod aanschaffen - of toch niet?
Om hun te overtuigen, moeten de teksten op jouw website goed in elkaar zitten. Vaak vertellen bedrijven daarom iets over hun organisatie, hun missie, hun werkwijze en - natuurlijk - hun product of dienst. Websiteteksten zijn onmisbaar.
De voordelen voor jou
- Vertel jouw verhaal
- Richt je op jouw doelgroep
- Geoptimaliseerd voor Google
- Bied praktische informatie
- Uitstekende spelling en grammatica
Hoe ziet een goede tekst eruit?
Websiteteksten bestaan uit drie onderdelen. Een inleiding. Een middenstuk. Een einde. Hoe krachtiger deze geschreven zijn, hoe groter de kans dat jij je bezoekers kan overtuigen.
De inleiding
Het belangrijkste onderdeel van websiteteksten is de inleiding. Bezoekers beoordelen snel of een pagina de moeite waard is om verder te lezen. Om ze te overtuigen moet je websiteteksten krachtig beginnen. In de eerste alinea vertel je de conclusie of samenvatting van je verhaal. Zo kan de lezer in een oogopslag zien of de pagina de gewenste informatie biedt.
Het middenstuk
In het middenstuk wijd je uit over de zaken die je in de inleiding besproken hebt. Zorg bij het schrijven hiervan voor voldoende structuur. Begin bij een nieuw onderwerp altijd met een nieuwe alinea. Werk zoveel mogelijk met witregels en tussenkopjes. Houd zinnen en alinea’s kort door ongeveer zes regels per alinea aan te houden. Zo blijft de tekst goed leesbaar.
Het einde
In het slot vat je de voorgaande alinea's kort samen. Daarna volg je met een zogenoemde ‘call to action’. Wat wil jij dat de bezoeker na het lezen van deze tekst doet? Wil je dat hij of zij een product of dienst bij je aanschaft? Of contactgegevens bij je achterlaat? Verwoord dit in een duidelijke, korte zin. Zo worden jouw websiteteksten conversiegericht en krachtig afgesloten.
Page-title en meta
Bij het schrijven van websiteteksten heb je nog met een vierde onderdeel te maken: de page title en meta description. Deze korte teksten schrijf je voor Google en zijn gebruikers. Ze komen namelijk in de zoekresultaten van de zoekmachine naar voren. Je beschrijft in deze elementen kort waar jouw websiteteksten over gaan. Zo overtuig je mensen door te klikken.
De doelgroep aanspreken
Goede websiteteksten schrijf je altijd met jouw doelgroep in gedachten. Dat is eigenlijk best logisch. Want alleen op deze manier kun je ze overtuigen van de toegevoegde waarde, die jouw bedrijf, dienst of product biedt. In de onderstaande alinea’s vertellen wij je hoe je jouw doelgroep het beste in websiteteksten kunt aanspreken.
Denk vanuit de klant
Nu jij jouw doelgroep goed kent, kun je eindelijk jouw websiteteksten gaan schrijven. Hierbij moet jij je laten leiden door wat een klant zou kunnen denken. En – hoe tegenstrijdig ook – zij denken niet in diensten, producten en specificaties. Zij kijken alleen naar de voordelen die jij hen biedt. Hoe kun jij hun leven makkelijker maken? Of juist leuker? Om goede, effectieve websiteteksten te kunnen schrijven, moet jij je hier zoveel mogelijk op richten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je – in jouw websiteteksten – de taal van jouw doelgroep spreekt. Dit betekent dat je voor ieder ‘buyer persona’ weer een andere schrijfstijl gebruikt. In websiteteksten over hypotheken gebruik je bijvoorbeeld weer andere woorden dan wanneer je over kinderspeelgoed schrijft. Dat is maar goed ook. Want op deze manier komt jouw verhaal veel overtuigender over. De websitebezoeker ziet namelijk dat je hen begrijpt.
Leer je doelgroep kennen
Om goede, gerichte websiteteksten te kunnen schrijven, moet je jouw doelgroep natuurlijk goed kennen. Misschien heb je – vanuit het bedrijfs- en/of marketingplan – al een duidelijk ‘buyer persona’ ontwikkeld. Is dat niet het geval? Dan kun jij je – voordat je je websiteteksten gaat schrijven – enkele vragen stellen. En beantwoorden natuurlijk. Dit doe je om een beter beeld van jouw doelgroep te krijgen.
Bekijk het aanbod van jouw bedrijf en stel hierover de volgende vragen:
- Wie zou mijn product kunnen kopen?
- Welke problemen ervaart mijn doelgroep?
- Naar welke informatie is mijn doelgroep op zoek?
- Op welke manier help ik met mijn oplossing klanten?
- Welke twijfels heeft de doelgroep over mijn oplossing?
- In welke situatie zit iemand bij het kopen van mijn oplossing?
- Wat is het kennisniveau van de doelgroep?
Zoekmachinevriendelijke websiteteksten
Wie als ondernemer op het internet producten of diensten wil verkopen, komt er niet onderuit: Search Engine Optimization. Deze vorm van online marketing richt zich op het verbeteren van websites, om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Hieronder behandelen we kort hoe jouw websiteteksten hieraan bij kunnen bijdragen. Wil je meer weten? Lees dan onze pagina over SEO-teksten.
Gouden tip van de specialist
“Beantwoord in jouw webteksten zoveel mogelijk vragen die (potentiële) klanten over jouw organisatie kunnen hebben. Over producten. Over diensten. Over service. Stel: je verkoopt laminaat. In dat geval kunnen jouw bezoekers de volgende vragen hebben: “Hoe moet ik laminaat leggen?” en “Hoe kan ik laminaat het beste schoonmaken?” Door deze in jouw websiteteksten te beantwoorden, laat jij zien dat je een expert bent. Om de vragen van jouw doelgroep te achterhalen, kun je de tool van Answer The Public gebruiken.”
Alies Bruinsma, content specialist bij B&S Media Internetmarketing
Teksten uitbesteden?
Wil jij meer omzet uit jouw website halen? De specialisten van B&S Media schrijven websiteteksten die converteren!