5 tips voor het ontwikkelen van effectieve Facebook berichten

Wil jij graag content op Facebook plaatsen, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Lees dan deze 5 tips, die kunnen helpen om jouw berichten te verbeteren. De tips zijn echter geen kant-en-klare oplossingen die voor ieder bedrijf of merk werken. Het is vooral een kwestie van uitproberen en onderzoeken wat wel of niet goed werkt voor jouw doelgroep. De onderstaande tips helpen je in ieder geval goed op weg bij het maken van de perfecte post!

Tip 1: Houd de boodschap kort en krachtig

Mensen die door het nieuwsoverzicht scrollen zitten meestal niet te wachten op ellenlange teksten en hebben vaak een korte spanningsboog. Houdt de boodschap daarom kort en krachtig. Uit onderzoek is gebleken dat de ideale lengte van een facebookbericht ongeveer 40 tekens bevat. Wij denken dat je best wat meer tekens kunt gebruiken, zolang de boodschap maar kernachtig verwoord is. Zorg er ook voor dat je je volgers persoonlijk aanspreekt en triggers in het bericht plaatst, zoals een vraag of tips. Daarnaast laat het gebruik van emoticons je bericht ook meer opvallen.

Tip 2: Gebruik tags en #hashtags

Een eenvoudige manier om meer mensen te bereiken is door een persoon of bedrijf te taggen in je bericht. Jouw bericht verschijnt dan namelijk ook op de tijdlijn van de persoon of het bedrijf dat je hebt getagd. Het gebruik van hashtags kan je berichtbereik ook vergroten. Wees echter spaarzaam met de hashtags en gebruik ze het liefst alleen bij trending topics.

Tip 3: Gebruik altijd een foto (of video) bij je bericht

Berichten met een foto krijgen meestal meer weergaven dan berichten zonder foto. Door een relevante, kleurrijke foto te kiezen valt je bericht meer op. Het gebruiken van een zelfgemaakte foto is natuurlijk nog beter. Dit voegt iets persoonlijks toe aan het bericht, waardoor het meer aanspreekt. Nog een tip: foto’s met mensen erop doen het vaak beter dan foto’s zonder mensen!

Tip 4: Wees niet bang om te vragen

Wil jij graag dat je bericht geliked of gedeeld wordt? Of dat je volgers een reactie achterlaten? Wees dan niet bang om dit gewoon te vragen. Je zult merken dat de betrokkenheid omhoog gaat als je er in het bericht specifiek om vraagt!

Tip 5: Kies het juiste tijdstip

Last but not least: post wanneer je volgers het meest actief zijn! Bekijk via de statistieken van je Facebookpagina wanneer jouw volgers online zijn en plaats het bericht net voor de verwachte piek. Deze informatie vind je op je pagina onder statistieken > berichten. Echter betekent dit niet dat het plaatsen van berichten op tijden dat je fans minder actief zijn een slechte zaak is. Er is dan namelijk minder concurrentie, waardoor je post sneller zal opvallen bij het publiek. Probeer de berichten eens op verschillende tijdstippen te plaatsen, om te testen wat voor jouw doelgroep het beste werkt.
Tijden actieve volgers Facebook

Meer weten over Facebook?

Wil je meer weten over Facebook of wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Dit kan telefonisch via 038 – 337 66 78  of per e-mail via info@bsmedia.nl. Onze internet specialisten bespreken graag de mogelijkheden met je!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.