Een goede interne linkstructuur draagt bij aan je vindbaarheid in Google. Daarnaast zorgt een duidelijke linkstructuur ook voor een betere navigatie voor je bezoekers. In dit artikel leggen we uit hoe je de interne linkstructuur van je website kunt optimaliseren voor Google!

Wat zijn interne links precies?

Interne links zijn hyperlinks binnen een website. Of met andere woorden: links die van één pagina op een website naar een andere pagina op dezelfde website linken.

Waarom zijn interne links belangrijk?

Interne links zijn belangrijk om twee redenen. De belangrijkste reden is natuurlijk de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bezoekers moeten jouw producten of diensten eenvoudig terug kunnen vinden. Door je links goed te plaatsen maak je het voor de bezoeker eenvoudiger om door je website te navigeren.

Een andere reden om interne links te gebruiken is de vindbaarheid van je pagina’s. Door interne links toe te voegen, zorg je ervoor dat Google je pagina’s beter en sneller kan indexeren. De crawlers (bots) van Google volgen de interne links die ze tegenkomen en ontdekken zo nieuwe pagina’s die geïndexeerd kunnen worden.

Hoe bouw je een goede interne linkstructuur op?

Een goede interne linkstructuur is belangrijk om de linkwaarde op je website juist te verdelen, waardoor je met meerdere pagina’s hoger in de zoekresultaten van Google komt. Linkwaarde bouw je op wanneer externe websites naar jouw pagina linken. Vervolgens kun je deze linkwaarde via interne links weer over meerdere pagina’s van je website verdelen.

Houd bij het bedenken van een goede linkstructuur rekening met het gegeven dat de homepagina vaak de meeste linkwaarde kan verdelen. De basisstructuur is daarom vaak opgebouwd uit drie lagen in de vorm van een piramidestructuur. Deze structuur zorgt ervoor dat de linkwaarde van de homepagina enigszins gelijkmatig wordt verdeeld over de (belangrijke) onderliggende pagina’s.

Interne linkstructuur

 

#Tip 1: Geef het meeste linkwaarde aan de belangrijkste pagina’s

Hoe meer interne links er naar een pagina verwijzen, hoe belangrijker een pagina volgens Google is. Zorg daarom dat er relatief veel interne links naar belangrijke pagina’s verwijzen en minder links naar de minder belangrijke pagina’s.

#Tip 2: Houd rekening met de positie van links

Om de waarde van een link te bepalen, kijkt Google o.a. naar de locatie van een link. Links die in de header, sidebar of footer staan zijn minder waardevol dan links midden in de pagina. Links in de content zijn altijd meer waard, omdat deze beter passen bij de inhoud van het onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan een bron of verwijzing voor meer informatie.

#Tip 3: Maak een XML sitemap met links naar alle pagina’s

Om ervoor te zorgen dat Google je pagina sneller vindt en indexeert, kun je het beste een XML sitemap aanmaken. In deze sitemap plaats je links die verwijzen naar alle pagina’s die je wilt laten indexeren. Met name bij grote websites en webshops helpt een sitemap om het indexatie proces te versnellen.

#Tip 4: Maak gebruik van breadcrumbs

Met breadcrumbs (broodkruimelpaden) kun je een bezoeker laten zien waar hij of zij zich bevindt binnen de website.

Breadcrumbs
Voorbeeld van breadcrumbs

Met breadcrumbs zorg je ervoor dat elke pagina onder de homepagina terug linkt naar de homepagina en binnen een categorie terug naar de overkoepelende categorie. Op deze manier verhoog je de gebruiksvriendelijkheid en zijn een groot deel van de interne links gedekt.

#Tip 5: Houd rekening met het aantal interne links per pagina

Linkwaarde wordt verdeeld over alle links op een pagina. Hoe meer interne links er op een pagina staan, hoe minder de waarde per link wordt. Voeg daarom niet onnodig veel links toe aan een pagina.

#Tip 6: Voorkom dode links

Hoe meer interne links je plaatst, hoe groter het risico op een dode link. Zowel voor je bezoekers als voor de Google ranking is het belangrijk om dode links, beter bekend als 404-meldingen, te voorkomen. Het levert namelijk veel ergernis op. En om die reden geeft Google ‘strafpunten’ aan websites met dode links. Zorg dus altijd voor een werkende link en gebruik een 301-redirect als je een url wijzigt.

Dode link / 404 vermelding

 

#Tip 7: Gebruik duidelijke en afwisselende anchorteksten

Google gebruikt de anchortekst van een link om meer over het onderwerp van de bestemmingspagina te weten te komen. Zorg daarom voor duidelijke anchorteksten die het onderwerp van de desbetreffende pagina goed omschrijven. Probeer algemene anchorteksten zoals ‘klik hier’ dan ook te vermijden. Wil je met de bestemmingspagina ranken op een relevant zoekwoord? Gebruik dit zoekwoord dan in de anchortekst van de link. Probeer echter wel af te wisselen met de anchorteksten. Bijvoorbeeld in de vorm van synoniemen. Zo behoud je een natuurlijk linkprofiel.

Daarnaast kan Google je links o.a. ook op de volgende eigenschappen beoordelen:

  • De kleur, grootte en het lettertype van de anchortekst
  • Het aantal woorden in de anchortekst
  • Of de anchortekst wel of niet een commercieel karakter heeft
  • De context van de woorden voor en na de interne link

De perfecte interne linkstructuur

Het kan lastig zijn om de perfecte balans te vinden tussen gebruiksvriendelijkheid en de interne linkstructuur m.b.t. een goede ranking in Google. Dit artikel geeft je hopelijk wat handvatten, waarmee je jouw interne linkstructuur kunt verbeteren. Geen tijd voor deze optimalisatie of dit klusje liever uitbesteden? Onze SEO specialisten helpen je graag!