Een goede website gaat een aantal jaar mee, maar het internet staat niet stil. Wekelijks zijn er updates en af en toe komt er een update langs die erg belangrijk is. Google heeft hier vaak een grote invloed op. Elk bedrijf wil het liefst goed gevonden worden via zoekmachines, en Google heeft nu eenmaal het grootste marktaandeel van alle zoekmachines. Voert Google een update uit? Dan is het voor sommige websites hard nodig om te updaten. Begin dit jaar gaf Google bijvoorbeeld aan websites die responsive/adaptive zijn te belonen in de zoekresultaten.

Laat u een nieuwe website maken die de huidige website vervangt? Of voert u wijzigingen aan in uw huidige website en krijgen sommige pagina’s een nieuwe URL? Dan is het belangrijk om in kaart te brengen of er 301 redirects aangemaakt moeten worden!

301 redirect

Wat is een redirect?

Stel u bent autodealer en u heeft een eigen website. In uw huidige website kunnen mensen het aanbod bekijken door in het menu op ‘auto aanbod’ te klikken. De URL is dan bijvoorbeeld: ‘www.autohandel.nl/auto-aanbod’. Uw nieuwe website richt u anders in, u noemt het dit keer geen ‘Auto-aanbod’ maar ‘Overzicht auto’s’. De URL zal dan logischerwijs www.autohandel.nl/overzicht-autos worden. Google heeft de pagina achter ‘aanbod’ echter al geïndexeerd, en heeft hier een bepaalde waarde aan gegeven. Zoekt men via Google bijvoorbeeld op ‘Auto aanbod’, dan komen ze u op de achtste positie tegen. Deze positie wilt u natuurlijk behouden als u overgaat naar de nieuwe website.

Wanneer u een nieuwe website live zet, zonder 301 redirects kan dit gevolgen hebben voor de vindbaarheid. Als de nieuwe website eenmaal live is, en er zijn geen redirects aangemaakt dan probeert Google zoekers naar een pagina te verwijzen die er op dat moment binnen de nieuwe website niet meer is. Dit zorgt voor een 404-melding (pagina niet gevonden). Zodra de robot van Google de ‘nieuwe’ website bezoekt, zal Google zien dat de eerder geindexeerde pagina niet meer bestaat. Dit heeft gevolgen voor uw positie in Google.

Een 301 redirect maken

Om dit te voorkomen dienen we een zoekmachine als Google te vertellen waar de ‘oude’ pagina binnen de nieuwe website te vinden is. De pagina ‘auto-aanbod’ moet dus verwijzen naar ‘overzicht auto’s’. Als dit goed gedaan is, zal een bezoeker die de ‘oude’ pagina probeert te bezoeken automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina.

Om Google te vertellen waar de ‘oude’ pagina binnen de nieuwe website te vinden is, dienen we gebruik te maken van een stukje code. In dit geval zou deze code er zo uitzien: “Redirect 301 /auto-aanbod http://www.autohandel.nl/overzicht-autos”. Dit stukje code dient in het .htacces bestand geplaatst te worden. Is er geen .htacces bestand aanwezig op de server? Maak dan een .htacces bestand aan.

Hulp van B&S Media?

Een 301 redirect maken dient goed te gebeuren. Anders kan het u bezoekers kosten, doordat zij op een niet bestaande pagina uitkomen. Laat u een nieuwe website maken en wilt u advies over het redirecten van pagina’s? Neem contact op met B&S Media!