De feestdagen komen er weer aan! Met Sinterklaas al in het land en de kerstdagen op komst, betekent dit dat de online aankopen zullen toenemen. Hét ideale moment dus voor veel webshops om meer omzet te genereren. In dit artikel vind je een aantal bruikbare online marketing tips om het maximale uit de feestdagen te halen!

Online marketing tips voor de feestdagen

Tip 1: Organiseer speciale acties en aanbiedingen voor de feestdagen

In de weken voor de feestdagen zijn speciale kortingen en acties heel belangrijk. Probeer origineel te zijn en goede aanbiedingen te bedenken die anders zijn ten opzichte van je concurrent. Dit kan bijvoorbeeld een korting zijn, een extra geschenk, speciale cadeauverpakking, een kortingscode voor een volgende bestelling of een donatie aan het goede doel bij iedere aankoop.

Tip 2: Maak speciale landingspagina’s aan voor sinterklaas en kerst

Maak gebruik van thema landingspagina’s voor de feestdagen. Op deze pagina kun je de bezoekers dan meer informatie geven over je acties en/of aanbiedingen. Zorg ook voor duidelijke call-to-action buttons, om zo de bezoeker sneller over te halen het cadeau aan te schaffen.

Tip 3: Adverteer met Google AdWords

Gebruik betaalde advertenties om je acties en/of aanbiedingen onder de aandacht te brengen bij je (potentiële) doelgroep. Denk hierbij niet alleen aan de gewone tekstadvertenties in Google, maar ook aan Display advertenties (op verschillende websites) en Google Shopping advertenties. Zo zorg je ervoor dat klanten niet om jouw actie en/of aanbieding heen kunnen. Daarnaast is remarketing essentieel. Heeft de klant niet direct een bestelling geplaatst, maar wel een gevulde winkelwagen achtergelaten? Zorg er dan voor dat je deze klant via een relevante remarketing advertentie terughaalt naar jouw webshop!

Tip 4: Verstuur nieuwsbrieven

Breng jouw acties en/of aanbiedingen nog meer onder de aandacht met een nieuwsbrief. Zeker wanneer je verbruiksproducten verkoopt, is het versturen van nieuwsbrieven een must. Door je klanten tijdig te informeren, zorg je ervoor dat jouw bedrijf en producten rond de feestdagen top of mind zijn. Daarnaast biedt een nieuwsbrief je de mogelijkheid om de ontvangers direct naar je landingspagina te sturen.

Tip 5: Wees up-to-date en eerlijk

Het is altijd belangrijk om actuele informatie te verschaffen, maar tijdens de feestdagen is dit extra belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een update voor de Google Shopping feed. Zorg ook voor een actuele prijsweergave en vertel de klant wat de verzendkosten / levertijden zijn (heel belangrijk in deze periode). Heb je naast je webshop ook een fysieke winkel? Communiceer dan duidelijk naar buiten of je tijdens de feestdagen juist geopend of gesloten bent.

Tip 6: Zorg voor extra sfeer op je website

Zoals je in een fysieke winkel de sinterklaas en kerst versiering ziet hangen, is het ook leuk om je webshop in de juiste sfeer aan te passen. Zorg er wel voor dat alle sinterklaas elementen na 5 december worden vervangen door kerst elementen!

Tip 7: Bied je extra service? Vermeld dit dan duidelijk!

Bezorg je sneller tijdens de feestdagen? Kunnen klanten gebruik maken van een inpakservice? Of worden de bestellingen gratis verzonden? Vermeld dit dan duidelijk op je website! Deze extra service kan voor klanten doorslaggevend zijn om het product bij jou aan te schaffen in plaats van bij de concurrent.

Als je bovenstaande goed hebt aangepakt, is de kans groot dat veel nieuwe klanten hebben kennisgemaakt met jouw bedrijf. De kunst is nu om deze klanten de rest van het jaar vast te houden. Benieuwd hoe je dit het beste kunt aanpakken? Neem dan eens vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij bespreken graag alle mogelijkheden en kansen met je door!