U heeft een website, grote kans dat u dan ook landingspagina’s heeft.  Het is de pagina bij uitstek om uw bezoeker te overtuigen om te kiezen voor uw bedrijf, product en/of dienst. Een landingspagina is vaak gekoppeld aan een Google AdWords campage of wordt gebruikt om een bezoeker via organische zoekresultaten binnen te laten komen. Landingspagina’s zijn dus ontzettend belangrijk voor uw website en verdienen daarom dus aandacht, veel aandacht!

De taak van een landingspagina is immers het overtuigen en het winnen van het vertrouwen van de bezoeker. En dat is lang niet altijd even eenvoudig. Hoe vriendelijker uw pagina is, hoe meer conversie dat op zal leveren. Wij geven in deze blog een aantal handige en gemakkelijke tips om uw landingspagina te optimaliseren. U wilt toch ook meer uit uw website halen?

BAM! Call-to-action!

Zo, deze titel zit er lekker in hè? Dat is nou ook net de bedoeling van een call-to-action. Het is het belangrijkste element van uw landingspagina. De call-to-action laat uw bezoeker immers tot actie overgaan. Bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het klikken op een button. Zorg dat de call-to-action goed zichtbaar is. Boven de ‘vouw’ van uw scherm, de call-to-action moet dus direct in beeld zijn. Ongeacht de schermgrootte van de bezoeker. Binnen enkele seconden moet het duidelijk voor de bezoeker zijn wat het doel is.

USP’s: Laat uw voordelen zien

Bezoekers vinden het prettig om te weten te komen wat de voordelen van uw bedrijf, product of dienst zijn. Unique Selling Points zijn een must-have op een landingspagina. Levert u binnen 24 uur? Rekent u geen verzendkosten? Bent u door een instantie gekeurd? Bent u de beste van Nederland? Heeft u 30 jaar ervaring? Vermeld dit alles goed en duidelijk op uw landingspagina. Dit kan al door middel van een korte opsomming. Zie het onderstaande voorbeeld van Coolblue:
usp's landingspagina's

De relevantie van uw landingspagina

Bezoekers die op een landingspagina komen, hebben een bepaalde verwachting. Als ze op een landingspagina van een loodgietersbedrijf komen, willen mensen ook informatie over een loodgieter vinden en niet over bijvoorbeeld een dakdekker. Hoe relevanter uw pagina is, hoe beter dit ook beoordeeld zal worden door het advertentieprogramma Google AdWords.
Een landingspagina creëert een bepaald verwachtingspatroon. Vertelt u bezoekers, voordat ze op de landingspagina komen, dat u 30% korting biedt? Maak deze verwachting dan ook waar op de landingspagina. Sluit uw landingspagina nauw aan op de verwachting van bezoekers. Dat zal leiden tot een hogere conversie.

Schrik uw bezoeker niet af

We komen ook nog wel eens landingspagina’s tegen die gewoon ‘overvol’ zijn. Plaatje hier, schreeuwende kop daar, contactformuliertje hier, lap tekst daar, quote daar en ga zo maar door. Een landingspagina moet scanbaar en dus overzichtelijk zijn. Vaak zit de kracht in de eenvoud van een landingspagina. Afleiding betekent uiteindelijk minder conversie. En dan mist een landingspagina zijn doel. Gebruik opsommingen en maak gebruik van extra witregels. Maak het bezoekers gemakkelijk om uw pagina te scannen. Bezoekers zijn op zoek naar informatie die belangrijke voor hen is. Laat ze deze informatie makkelijk vinden!

Het contactformulier

En dan misschien wel een van de lastigste zaken van een landingspagina; het contactformulier. Te vaak komen we nog landingspagina’s tegen met een ellenlang formulier. Maar zit de bezoeker hier wel op te wachten? Wil de bezoeker niet even snel zijn gegevens achterlaten, omdat er later vanaf uw kant toch contact wordt opgenomen? Een belangrijke tip voor de een goede landingspagina is dan ook om het contactformulier zo beknopt mogelijk te houden. Laat de bezoeker alleen de informatie invullen die u ook daadwerkelijk nodig heeft. Een gemakkelijke stap om uw landingspagina al flink te verbeteren!
contactformulier landingspagina

Vertrouwen wekken

Een andere belangrijke landingspagina tip is het vertrouwen wekken van de bezoeker. Een landingspagina heeft namelijk als doel om de bezoeker te overtuigen van de kracht van uw bedrijf. Bent u gecertificeerd of ergens bij aan gesloten? Heeft u een keurmerk? Vergeet de logo’s vooral niet te vermelden op uw landingspagina.
keurmerk webshop
Daarnaast moet u de sfeer van uw bedrijf zien te creëren op landingspagina om vertrouwen te wekken. Het is herkenbaar en vertrouwelijk om een foto te zien van een hovenier die in de tuin aan het werk is, als de bezoeker op een landingspagina van een hoveniersbedrijf komt.

Testen, testen, testen…

Testen is ontzettend belangrijk voor een landingspagina. Het is aan te raden om telkens kleine aanpassingen te doen op de landingspagina. Kijk wat het oplevert. Monitoring is daarbij van belang. Heeft u een aanpassing gedaan? Bekijk dan het verschil in conversies. Daarvoor kunt u Google Anaytics gebruiken. Hoe meer u test met uw landingspagina, hoe eerder u uw optimale landingspagina zult bereiken.

Deze 7 tips voor een succesvolle landingspagina zijn ontzettend belangrijk om uw website beter te laten renderen. Heeft u hulp nodig bij het inrichten van landingspagina’s? De internet marketing specialisten van B&S Media helpen u graag om uw landingspagina tot een succes te maken!