9 tips voor het schrijven van de perfecte title tag

De title tag. Of je nu schrijver bent of niet: dit pietepeuterige element is het meest lastige onderdeel van de hele tekst. Want hoe zorg je er nu voor dat deze voldoende bezoekers naar jouw website trekt? Vanuit de zoekmachine. Vanuit social media. Je wilt namelijk dat men vanuit deze plekken zoveel mogelijk naar jouw website doorklikken. In deze blog van B&S Media geven wij een aantal tips voor het schrijven van een aantrekkelijke titel tag. Lees snel verder!

Wat is een title tag?

Titel. Title tag. Deze twee termen lijken ontzettend veel op elkaar. Er is echter een verschil. Een titel kom je overal tegen. In een boek. In een verslag. In blogberichten. Een title tag zie je daarentegen alleen op het internet. Het is namelijk een HTML-code: <title></title>. Je vindt het vaak bovenin de broncode van een webpagina. De tekst – die overigens vaak wel de titel bevat – is op verschillende plekken zichtbaar. Zo vind je het terug in jouw browser, in previews van social media en in de zoekresultaten van Google. 

title tag in de html code
Voorbeeld title tag in browser
De title tag van onze blog: ‘Stoppen met SEO? Dit zijn de gevolgen

Het doel van een title tag is tweeledig. In de eerste plaats moet de tekst een duidelijke samenvatting van de webpagina geven. Waar gaat deze over? Gebruikers weten op deze manier wat ze kunnen verwachten. Omdat de title tag ook buiten de website wordt getoond, heeft dit element ook een tweede doel. Het moet mensen ervan overtuigen om naar jouw website door te klikken. En dat is nog best lastig… 

De maximale lengte

Een titel kun je zo lang en zo kort maken als je zelf wilt. Dit is bij de title tag eigenlijk niet het geval. Over hoe lang deze maximaal mag zijn, zijn de meningen echter verdeeld. Toch wijken de antwoorden niet veel van elkaar af. Waar de één meet in pixels, gebruikt de ander karakters. Qua lengte zijn de twee nagenoeg gelijk. Een title tag mag maximaal 65 karakters of 500 pixels lang zijn. 

Eén ding is zeker. Met het oog op de online marketing, mag de title tag niet langer zijn dan de ruimte die Google het in zijn zoekmachine biedt. Gebeurt dit wel? Dan wordt de tekst van het zoekresultaat jammerlijk afgekapt. Dit gebeurt in het volgende voorbeeld: 

Title tag afgekapt in Google
De title tag van deze webpagina wordt in Google afgebroken

Zelf houden onze SEO-specialisten voor de title tag een maximum van 500 pixels aan. Deze maatstaf is namelijk nauwkeuriger te meten dan de hierboven genoemde karakters. Om te voorkomen dat onze tags te lang worden, gebruiken wij de tool Test Page Title & Meta Description Visibility.

9 tips voor het verhogen van de CTR

Zoals je in de bovenstaande alinea’s al hebt kunnen lezen, is een goede titel (of: title tag) ontzettend belangrijk. De vraag is echter: hoe zorg je ervoor dat een titel jouw doelgroep in beweging zet? Hieronder delen wij een aantal tips waarmee je de doorklikratio (CTR) van een title tag kunt verhogen.

1. Noem nummers

Nummers, nummers en nog eens nummers. Het gebruik van getallen kan de CTR van een resultaat positief beïnvloeden. Onze hersenen zijn namelijk altijd op zoek naar elementen die opvallen. En wat valt er nu meer op in een reeks van letters? Juist: getallen! Door deze in jouw titel toe te passen, kun je de doorklikratio verhogen. Noem bijvoorbeeld één van de volgende getallen:

A. Prijzen

‘Luchtje van merk X: nu voor €48,90!’ Sinds jaar en dag kom je dit soort zinnen in allerlei marketinguitingen tegen. Logisch, want ze trekken de gewenste aandacht. Consumenten zijn immers gek op leuke aanbiedingen. Dit geldt ook binnen de digitale wereld. Bied jij jouw product of dienst voor een bodemprijs aan? Dan doe je er goed aan om dit al in de titel te vermelden. Uit onderzoek van Distilled blijkt namelijk dat dit in 50% van de gevallen een positieve invloed heeft op de doorklikratio.

Voorbeeld prijs verwerkt in title tag
VitaePro heeft een abonnementsprijs in de titel verwerkt

B. Aantallen

Lijstjes. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Drie dingen die ik in New York bezocht moet hebben? I wanna know! Het is dan ook geen verrassing dat het merendeel van de blogs uit opsommingen bestaat. Is dat bij jou ook het geval? Benoem dan altijd het aantal elementen in de titel. Zo valt deze laatstgenoemde niet alleen meer op, maar weten bezoekers ook wat ze kunnen verwachten. Denk bijvoorbeeld aan de blog die je nu aan het lezen bent:

‘9 tips voor het schrijven van de perfecte title tag’

C. Data

Het delen van informatie gaat vandaag de dag ontzettend snel. Iets wat ‘s ochtend op het internet verscheen, kan ‘s avond alweer verouderd zijn. Daarom zijn gebruikers altijd op zoek naar nieuwe content. Hoe recenter, hoe beter. Het tonen van een datum of jaartal is dan ook zeker een goed idee. Op deze manier weet een potentiële bezoeker meteen dat jouw artikel up-to-date is. Denk bijvoorbeeld aan één van onze eigen blogs:

Scoor in 2020 met deze 5 social media-trends!
Title tag: inspelen op actualiteit

2. Speel in op de actualiteit

Een dag zonder nieuws, is een dag niet geleefd. Er komt vrijwel iedere dag nieuwe kennis naar buiten. Wetenschappelijk onderzoek. Publieke opinies. Gebeurtenissen. Is er binnen jouw niche een belangrijk nieuwtje naar buiten gebracht? Dan kun je dit verwerken in jouw titel. Op deze manier haak je in op de actualiteit en prikkel je de nieuwsgierigheid van consumenten. Juist op het moment dat zij daar naar op zoek zijn. Denk bijvoorbeeld aan dit fictieve voorbeeld:

4 redenen waarom fietsen tijdens Corona goed is

3. Formuleer een call to action

Met het opzetten van een webpagina heb je vaak maar één doel. Je wilt dat bezoekers een bepaalde actie uitvoeren. Het kopen van een product. Het afnemen van een dienst. Het downloaden van een whitepaper. In de titel kun je ze hierop voorbereiden. Dit doe je door er een call to action aan toe te voegen. Je geeft aan wat en wanneer je iets van een potentiële bezoeker verwacht. Denk aan zinnen, zoals:

Bestel vandaag nog! Download direct!

Mensen zullen – door het gebruik van een call to action – sneller geneigd zijn om op jouw zoekresultaat te klikken. Ze weten namelijk precies wat hun op jouw website te wachten staat. Spreekt deze actie ze aan? Dan zullen ze zeker verder klikken.

Title tag: formuleer een call to action

4. Noem voordelen

Iedereen kan het je vertellen: een product of dienst verkoop je het makkelijkst door de voordelen te benoemen. Laag in calorieën. Goedkoop. Snel resultaat. Wil je iemand naar jouw website leiden? Benoem deze pluspunten dan zeker in jouw titel. Gezien de geringe ruimte die de title tag je biedt, zul je vaak een afweging moeten maken. Welk voordeel spreekt jouw doelgroep het meest aan? Benoem deze in jouw titel. Een voorbeeld hiervan, zie je hieronder.

Een frisser ruikende was met Product X!

5. Gebruik vragen

Mensen zijn ont-zet-tend nieuwsgierig. Ze willen echt overal het fijne van weten. Het merendeel gebruikt Google dan ook om antwoorden te vinden. Uiteenlopende vragen komen hier aan bod. Hoe krijg ik bezoekers op mijn website? Welk wasprogramma moet ik voor spijkerbroeken gebruiken? Door dit soort vragen in de titel te verwerken, laat je zien dat jij ze het antwoord kunt bieden. Het gevolg? Mensen zullen sneller naar jouw website doorklikken. Begin jouw titel daarom met één van de volgende vraagwoorden:

  • Wie;
  • Wat;
  • Waar;
  • Waarom;
  • Wanneer;
  • Hoe.

Weet je niet welke vragen gebruikers over jouw product of dienst hebben? Raadpleeg dan de gratis database van Answer The Public

Voorbeeld vraag als title tag
LeaseDeals geeft antwoord op een belangrijke vraag

6. Speel in op emotie

Hoe logisch we ook proberen te zijn, emotie speelt vrijwel altijd een rol in het maken van een beslissing. Het is dan ook niet vreemd, dat marketeers deze zoveel mogelijk proberen aan te spreken. Titels met een positieve of negatieve lading leveren namelijk nog altijd significant meer klikken op. Stuur daarom – waar mogelijk – aan op sterke emoties. Vaak zijn dit negatieve varianten, zoals: angst, boosheid en verontwaardiging. Ook positieve emoties, zoals: vreugde, verrassing en vertedering doen het goed. 

Een bekende marketingtactiek is het creëren van urgentie. Je boezemt een potentiële klant angst in, door te impliceren dat een bepaald aanbod slechts tijdelijk geldt. Dit doe je door woorden, zoals: ‘gelimiteerd’, ‘alleen vandaag nog’ of ‘seizoen’, aan de titel toe te voegen.

Andere woorden die het goed doen, zijn: 

  • Gratis;
  • Compleet;
  • Revolutionair;
  • Gegarandeerd;
  • Bewezen.
Voorbeeld title tag inspelen op emoties
In deze blog waarschuwen wij voor het leed dat ‘dode links’ heet

7. Gebruik emoji’s

Toegegeven: over de tip die ik nu ga geven zijn de meningen verdeeld. Het toevoegen van emoji’s aan jouw titels. De ene online marketeer zweert erbij. De andere gruwelt ervan. Distilled gaat zelfs zo ver te zeggen dat het gebruik ervan helemaal niet werkt. Iets te voorbarig, vinden wij bij B&S Media. Net zoals bij zoveel dingen, moet je bij het toepassen van emoji’s jouw gezonde verstand gebruiken. 

Emoji’s in titels hebben wel degelijk voordelen. Zo valt jouw zoekopdracht goed op. Dit kan positieve gevolgen hebben voor de CTR. Zo blijkt uit onderzoek dat het toevoegen van een emoji in een tekstadvertentie voor 30% meer klikken kan zorgen. Wij verwachten dat het voor titels van organische resultaten vergelijkbare resultaten teweeg kan brengen. Er kleven echter ook nadelen aan het gebruik van emoji’s. Zo zal een titel niet altijd serieus worden genomen. Jongeren kun je er prima mee bereiken. Professionals en ouderen zullen echter sneller de neiging hebben om jouw zoekresultaat over te slaan. 

Wil jij graag emoji’s in jouw titel verwerken? Op Emojipedia vind je alle symbolen die “zoekmachine-vriendelijk” zijn. 

8. Noem zoekwoorden

Zoekwoorden. SEO-specialisten zijn er dol op. Terecht, want door dezelfde woorden als jouw doelgroep te gebruiken, kun je deze makkelijker bereiken. Verwerk zoekwoorden daarom altijd in de titel. Het liefst zoveel mogelijk vooraan. Gebruikt iemand zo’n woord in zijn of haar zoekopdracht? Dan is de kans groot dat jouw resultaat getoond wordt. Ook valt deze meteen op. Bij het overeenkomen van de zoekopdracht en het resultaat, worden de belangrijkste woorden namelijk dikgedrukt.

9. Gebruik jouw bedrijfsnaam

Deze laatste tip heeft betrekking op de complete title tag. Hierboven lag de focus vooral op de titel. Een title tag bestaat idealiter nog uit een tweede onderdeel: de bedrijfsnaam. Deze wil – door bedrijven die niet aan SEO doen – nog wel eens vergeten worden. Een gemiste kans, want het noemen van jouw bedrijfsnaam kan mensen namelijk overtuigen. Is deze bij de gebruiker bekend of past het goed bij jouw aanbod? Dan is hij of zij sneller geneigd om naar jouw website door te klikken.

Title tag: gebruik je bedrijfsnaam

Het schrijven van page titles uitbesteden?

Nummers. Emoties. Vragen. Om mensen via Google naar jouw website toe te leiden, moet je van alles uit de kast trekken. Laat je dit liever aan een professional over? De specialisten van B&S Media schrijven ze graag voor je. Page Titles. Meta descriptions. De hele mikmak. Interesse? Neem vandaag nog contact met ons op of laat jouw nummer bij ons achter. Dan gaan wij snel voor je aan de slag.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.