De effecten van het coronavirus op online marketing: hoe wapen je je hiertegen?

Dat vrijwel niemand nog aan de klauwen van het coronavirus COVID-19 weet te ontsnappen, moge inmiddels duidelijk zijn. Het virus heeft de wereld in zijn greep en dan nog niet alleen in de vorm van vele miljoenen besmettingen en zelfs sterfgevallen. De vooruitzichten en daarop gebaseerde maatregelen die in veel landen van kracht zijn, brengen verstrekkende gevolgen met zich mee. Wat begon als een gezondheidscrisis is uitgegroeid tot een tijd van economische malaise, die wereldwijd miljoenen ondernemers raakt.

Ook voor de online marketingsector verandert er een hoop. Gelukkig zijn we hier wel aan gewend, want online marketing is nu eenmaal een zeer dynamisch en snel veranderend speelveld. Dat is ook juist wat de meeste online marketeers zo aanspreekt in hun vak. Wat vandaag nog werkt, kan volgende week achterhaald zijn.

Waar we ons nu nog niets bij kunnen voorstellen is volgend jaar onmisbaar. Kortom: als internetmarketingbureau zijn wij eraan gewend snel te moeten schakelen. Maar hoe zit dat voor jou als ondernemer? Wat verandert er voor jou qua online marketing? Wat zullen de gevolgen zijn en hoe kun je je voordeel halen uit de situatie? Op deze vragen gaan we in deze blog dieper in.

Hoe reageren de grote spelers op de situatie?

Het is voor de hand liggend dat er in deze tijd online veel gezocht wordt naar informatie over het coronavirus en allerlei aanverwante onderwerpen. Voor slimme marketeers een reden om op dit soort termen te gaan adverteren, om zodoende een slaatje te slaan uit de ontstane crisissituatie.

Echter, Google, natuurlijk de grootste wereldwijde zoekmachine, maar ook andere zoekmachines en social media voorkomen deze onethische manier van profiteren. Zo worden advertenties met dit achterliggende doel uitgeschakeld, worden video’s op YouTube waarin niet-bewezen behandelingen van het virus gepromoot worden, verwijderd en selecteren alle bekende social mediakanalen actief betrouwbare informatie omtrent het virus.

Wat zelf te doen

Voor jou als ondernemer heeft dit gelukkig geen consequenties, zolang je niet van plan was op smakeloze wijze misbruik te maken van de actuele gezondheidscrisis óf Corona-bier verkoopt. Laten we daarom nu écht ingaan op wat je wel kunt doen om de zaken onder controle te houden. We sommen hieronder kort onze belangrijkste tips op en lichten ze vervolgens nader toe.

Om je te wapenen tegen de economische effecten van het coronavirus is het belangrijk om:

  • Nauwkeurig je online prestaties te monitoren;
  • Duidelijk en transparant te zijn in je communicatie;
  • Waar nodig de focus van je campagnes te verleggen;
  • De bewoording van jouw campagnes aan te passen;
  • Waar mogelijk te besparen op de advertentiekosten;
  • Het meeste uit jouw social-mediakanalen te halen;
  • In te zetten op innovatieve ideeën;
  • En je te focussen op het behouden van je huidige klanten.

Houd je online prestaties in de gaten

De eerste stap is natuurlijk te bepalen in hoeverre de crisis jou nu eigenlijk raakt, als het op online marketing aankomt. Data met betrekking tot het aantal weergaven en kliks in Google, maar ook Facebook, Instagram of LinkedIn, mocht je op die platformen adverteren, vormen hiervoor een goede basis. Nemen we Google als uitgangspunt, dan kun je via je Google Ads– en Google Analytics-account al gauw patronen zien.

Google Analytics resultaten

Advertenties die niet meer lopen kun je wellicht beter uitzetten, zodat je het budget kunt overhevelen naar campagnes die nog wel bezoekers opleveren. 

Daarnaast is de kans groot dat zoekopdrachten in deze tijd meer informationeel van karakter worden. Dat wil zeggen dat mensen eerst op zoek gaan naar een hoop achtergrondinformatie, in plaats van direct een product te kopen. Velen zitten immers thuis en hebben nu ineens alle tijd hiervoor. Via Google Search Console kun je trachten uit te zoeken in hoeverre het soort zoekopdrachten de afgelopen weken veranderd is. Hier kun je met je advertenties weer op inspelen. Zo nemen je conversies wellicht af, hetgeen voor veel bedrijven in deze tijd onvermijdelijk is, maar laat je wel meer potentiële klanten kennismaken met je bedrijf, wat je in de toekomst juist weer wél meer omzet kan opleveren.

Social media worden populairder

Verder is het belangrijk te beseffen dat online marketing verder gaat dan alleen Google. De zogeheten COVID-19 Barometer van onderzoeksinstituut TNS-NIPO wijst uit dat het gebruik van social media sterk stijgt. Met name Instagram en YouTube worden nóg populairder in tijden van het coronavirus. Maar ook alle andere social mediakanalen kennen een duidelijk stijging in zowel het aantal dagelijkse gebruikers als de hoeveelheid tijd die men dagelijks op deze platformen doorbrengt.

Mocht je dus nog niet adverteren op Facebook of Instagram, dan is dit mogelijk hét moment om in te stappen. En doe je het wel al, dan is het wellicht het overwegen waard om een deel van je Google Ads-budget te investeren in social media-advertenties. Geen idee hoe dat in zijn werk gaat? Onze social media-specialisten helpen je graag!

Communiceer veranderingen tijdig en duidelijk

Er is vrijwel geen bedrijf dat géén gevolgen van de corona-uitbraak zal ondervinden. In veel gevallen betekent dit ook dat er voor de klanten dingen zullen veranderen. De meeste zullen begrijpen dat we in een totaal onvoorziene situatie zijn terechtgekomen, waarin we moeten roeien met de riemen die we hebben. Het belangrijkste is daarom om duidelijk naar je klanten te communiceren wat er verandert en hoe je alsnog je best doet om ze zo goed mogelijk van dienst te zijn. Door hier transparant over te zijn zul je het vertrouwen van het gros van je klanten behouden en houd je de schade zoveel mogelijk beperkt.

Voorbeeld veiligheidsmaatregelen Ikea
Voorbeeld veiligheidsmaatregelen Ikea

Aan wat voor veranderingen moet je dan denken? Nou, laten we eerst eens een webshop als voorbeeld nemen. Door drukte bij de postbezorgingsbedrijven zal de levertijd waarschijnlijk wat verlengd worden. Dit kun je op je website en de orderbevestiging die klanten ontvangen duidelijk vermelden. Maar ook zaken als gewijzigde openingstijden voor winkels kun je maar beter tijdig kenbaar maken. Vergeet hierbij ook zeker niet je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Dit is immers vaak het eerste dat mensen zien wanneer ze jouw bedrijfsnaam googelen. En maak tot slot duidelijk dat je de maatregelen serieus neemt en geef aan wat jij doet om je personeel én klanten te beschermen. Heb je bijvoorbeeld een strikt deurbeleid voor je winkel of werkt het kantoorpersoneel voorlopig thuis? Maak hiervan dan melding via je website, social mediakanalen en bijvoorbeeld je wekelijkse e-mailnieuwsbrief.

Pas de focus van je campagnes aan

Het coronavirus zorgt ervoor dat de vraag naar bepaalde producten ineens toeneemt, terwijl andere sectoren juist met een zware daling aan de vraagkant te maken krijgen. Voorbeelden als mondkapjes, handgel en schoonmaakdoekjes zijn natuurlijk voor de hand liggend, maar er zijn nog legio andere producten waar, als indirect gevolg van de corona-uitbraak, ineens een run op ontstaat. Denk maar eens aan bureaustoelen en bureaus voor alle thuiswerkers, computerschermen en fitnessartikelen. En in Amerika is de verkoop van broodbakmachines met meer dan 650 procent toegenomen! Niet bepaald het eerste product waar je aan zult denken. Maar wel erg waardevolle informatie wanneer je bijvoorbeeld een webshop runt met huishoudelijke en keukenapparaten!

Voorbeeld landingspagina van Bol.com
Voorbeeld landingspagina van Bol.com, gericht op thuiswerken.

Het is dus zaak om in de gaten te houden waarnaar de consument op zoek is. Eerder genoemde middelen als je Google Ads- en Google Analytics-data kunnen hierbij helpen, evenals een handige tool als Google Trends. Je kunt dan je advertentiebudget slimmer inzetten. In sommige branches besluiten bedrijven bovendien te stoppen met adverteren. Hierdoor neemt de concurrentie af en dalen de klikprijzen. Dit heeft te maken met het veilingmodel, dat wordt gebruikt om de prijs te bepalen. Als de concurrentie én de vraag afneemt, dalen de prijzen. Gebeurt dit in jouw branche? Dan betekent het dat jij voor veel minder geld per klik een bezoeker op jouw website kan krijgen.

Daarbij is het wel belangrijk dat je de producten waar veel vraag naar is ook kunt leveren. Niets is zo zonde als adverteren op een product dat uitverkocht blijkt te zijn. Elke betaalde klik is dan alsnog weggegooid geld! Zorg er dus voor dat je voorraadstatus continu up-to-date is en verwijder uitverkochte producten uit je Google Shopping-campagnes.

Weinig verkeer? Focus je dan op ‘branded’ zoektermen

Voor sommige of zelfs veel bedrijven is een afname in het aantal websitebezoekers en dus ook het aantal conversies onoverkomelijk. Het is in dat geval echt een kwestie van de schade beperkt te houden. Een manier om dit te doen is door je met je advertentiebudget te focussen op de zogeheten ‘branded’ zoektermen: zoektermen met daarin een merknaam verwerkt. Hierop wordt namelijk als het ware ‘vanzelf’ al relatief vaak gezocht en deze zoekopdrachten leiden ook nog relatief vaak tot conversies.

Door de grote concurrentie zul je waarschijnlijk wel meer gaan betalen per klik, maar dit is beter dan adverteren op te specifieke zoekwoorden die je voorlopig toch weinig zullen opleveren. Stel daarom de budgetten van de niet-lopende campagnes naar beneden bij of zet ze helemaal uit en gebruik het vrijgekomen budget om je op branded zoektermen te richten.

Pas de bewoording van campagnes aan

De coronacrisis gaat de meeste mensen niet in de koude kleren zitten. Opeens moeten we zoveel mogelijk thuiszitten. Dat terwijl de kinderen ook nog eens via het internet les krijgen. Of nog erger: mensen raken hun baan of onderneming kwijt. Het is dan ook niet vreemd, dat de bom vandaag de dag wat sneller barst. Er heerst een duidelijk voelbare spanning, die in één keer kan ontaarden in een verhitte discussie. 

Om negatieve emoties bij jouw doelgroep zoveel mogelijk te voorkomen, raden wij je aan om de uitingen van jouw onderneming op de situatie aan te passen. Denk hierbij aan berichten op social media, nieuwsbrieven en advertenties. Hierbij kun je twee dingen doen: 

Gebruikt zachte bewoordingen

Commerciële uitingen – en vooral: advertenties – bestaan vaak uit harde bewoordingen. Vaak willen marketeers de consument wijzen op de urgentie van hun product of dienst. Angst is hierbij een veelgebruikte emotie. Denk aan: 

‘Wanneer u product X niet aanschaft, loopt u risico op Y!’ 

Tijdens de huidige pandemie is dat niet aan te raden. Mensen staan continu op scherp. Je doet er als ondernemer dan ook beter aan om ze met zachte hand naar jouw aanbod toe te begeleiden. Consumenten en zakelijke partijen zullen dan sneller hun schild voor je laten zakken. 

Benoem de huidige situatie

De meeste Nederlanders zijn coronamoe. Het heeft echter geen zin om voor de situatie weg te lopen. Integendeel: juist door de crisis in jouw marketinguitingen aan te stippen, kun je met jouw campagne enorme stappen maken. Je treedt hiermee namelijk in de wereld van de consument. Woorden, zoals: thuis en corona, doen het hierin goed. 

Stel: als bedrijf verkoop je attributen, die de consument normaal gesproken meeneemt naar de sportschool. In jouw marketinguitingen kun je nu aanstippen, dat de fanatieke sporter ze ook prima thuis kan gebruiken. Alles om lekker fit de coronacrisis door te komen.

Bespaar op advertentiekosten

De coronacrisis hakt er genadeloos in. Ondanks de vele steunpakketten vanuit de overheid, hebben veel organisaties moeite om hun hoofd boven water te houden. Een deel van hen zal de pandemie niet overleven. Het is daarom belangrijk om jouw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk in te zetten. In de huidige (economische) crisis telt iedere euro. Zet ze daarom in op winst en voorkom verliezen. 

Houd exact match en broad modified match gescheiden

Wanneer het gaat om het adverteren binnen zoekmachines, wil je – zeker in tijden van corona – het zekere voor het onzekere nemen. Je wilt geen onnodig risico lopen. Daarom raden wij je aan om voor exacte en brede zoekwoorden twee verschillende campagnes aan te maken. 

In de eerste groep plaats je exacte zoekwoorden, die bewezen goed converteren. Hier gaat het grootste deel van het budget naartoe. Daarnaast zet je een tweede groep op: de brede zoekwoorden. Deze dient als kweekvijver: welke varianten doen het óók goed? Het is bij deze laatste groep belangrijk dat de zoekwoorden uit de eerste als negatieve zoekwoorden worden ingesteld. Goed presterende varianten kun je vervolgens – als exact zoekwoord – overhevelen naar de eerste groep. 

Zet in op longtailzoekwoorden

Veel bedrijven zetten vooral in op shorttailzoekwoorden. Logisch, want hiermee kunnen ze in kort tijdsbestek veel bezoekers naar hun website leiden. Toch is het adverteren op longtail rendabeler. Deze zoekwoorden zijn namelijk goedkoper én converteren sneller. Het grote nadeel: je haalt er minder bezoekers mee binnen. Ons advies is om tijdens deze crisis breed in te zetten op longtailzoekwoorden met een hoge koopintentie. Zo ontdek je snel én goedkoop welke termen goed renderen. 

Gebruik een doel-CPA biedstrategie

Veel bedrijven maken al gebruik van automatische biedsystemen. Wanneer je in deze barre tijden minder geld wilt of kunt uitgeven, kun je de CPC naar beneden bijstellen door gebruik te maken van een doel-CPA strategie. Hierbij stel je een maximumbod in, waar het systeem niet overheen mag gaan. Zeker in de duurdere markten kan dit een wereld van verschil maken. 

Sluit niet-converterende zoekwoorden uit

Het is eigenlijk een open deur, maar we kunnen het niet vaak genoeg benoemen. Sluit alle zoekwoorden, die in het verleden geen conversie hebben behaald, uit. De kans dat ze dat nu – in tijden van corona – wel doen, is namelijk klein. Door ze direct uit te sluiten, verminder je de kans op niet-converterende weergaven. 

Pak kansen door te innoveren

De coronacrisis brengt voor veel ondernemingen uitdagingen met zich mee. Niet voor niets zijn er de afgelopen maanden ontzettend veel bedrijven failliet gegaan. Als ondernemer kun je deze uitdagingen ook met beide handen aanpakken: los de problemen – die corona met zich meebrengt – voor jezelf én jouw klanten op! 

Een voorbeeld: de coronacrisis raakt de horecasector onevenredig hard. Werk is compleet stil komen te liggen. Dat is een groot probleem: de ingrediënten liggen te verpieteren en de vaste lasten moeten ook nog betaald worden. Voor deze groep ondernemers heeft B&S Media een speciale bestelpagina ontwikkeld. Door in te zetten op eigen innovatie, helpen wij hiermee onze klanten om overeind te blijven staan.  

Richt je op het behoud van je huidige klantenbestand

Bovenstaande is weliswaar vooral gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar de prioriteit in coronatijd zou eigenlijk toch voornamelijk moeten liggen bij het behouden van je huidige klanten. Focus op retentie dus. En dat kan ook uitstekend, omdat onderzoek uitwijst dat consumenten in tijden van crisis risicovermijdend gedrag vertonen.

Dit is dus hét moment om klanten langer aan je te vinden. Verleng dus servicecontracten, abonnementen en andere vormen van langdurige samenwerkingsverbanden. Het gros van de consumenten zal niet het risico willen nemen om juist in deze onzekere tijden op zoek te gaan naar een nieuwe tuinman, onderhoudsmonteur of cateraar. Een leuke tegemoetkoming als dank voor het vertrouwen tijdens deze voor iedereen vervelende periode kan ze wellicht het laatste zetje geven om je klanten definitief langer aan je te binden.

Hulp nodig bij het beheren van je campagnes?

Hopelijk kun je uit de weg met deze tips en blijven voor jou de negatieve effecten van deze coronacrisis beperkt. Mocht je hulp kunnen gebruiken bij het herinrichten van bijvoorbeeld jouw Google Ads- of Facebook-campagnes, dan staan wij natuurlijk voor je klaar. Vanuit huis, want ook wij passen ons vanzelfsprekend aan de aparte situatie aan, denken onze SEA-, SEO– en social media-specialisten graag met je mee.

Neem dus gerust eens contact op door te bellen naar 038 337 66 78 of stuur een e-mail naar info@bsmedia.nl. Samen staan we sterk tegen het coronavirus!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.