Aan welke wettelijke regels moet mijn webshop zoal voldoen?

Heb je een eigen webshop of ben je van plan om er binnenkort een te beginnen? Dan zijn er in de wetgeving een aantal verplichtingen vastgelegd waaraan je je moet houden. Klanten hebben online meer rechten dan in een fysieke winkel. Zij kunnen de verkoper niet in levende lijve ontmoeten en kunnen het product niet zien en testen in een winkel. In dit artikel leggen we eenvoudig uit aan welke eisen jouw webshop zoal moet voldoen!

Checklist verplichte informatie

Als webshop eigenaar ben je de klant verplicht te informeren wie je bent en hoe je zaken doet. Deze informatie moet duidelijk op de webshop vermeld staan en voor iedereen begrijpelijk zijn. De volgende gegevens ben je wettelijk verplicht te delen met je klant:

  • Naam onderneming
  • Adres onderneming
  • Telefoonnummer (en faxnummer)
  • E-mailadres
  • Registratienummer Kamer van Koophandel
  • Btw-identificatienummer
  • Belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke manier de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur, etc.) te vermelden
  • De prijs van het product inclusief alle belastingen (bij verkoop aan consumenten)
  • De manier waarop je bezorgt en de bezorgkosten
  • De juiste voorraadstatus, zodat je de klant niet in de verleiding brengt een aankoop te doen die hij anders niet had gedaan.
  • Hoe je klant kan afrekenen (bij consumenten is het verplicht om ten minste één betalingswijze aan te bieden, waarbij de consument niet de volledige aankoopprijs vooraf hoeft te betalen)
  • De termijn voor aanvaarding van het aanbod (voor webshops geldt: zolang de bevestigingsmail niet is verzonden, mag de klant de koop ontbinden)
  • Mogelijkheid om ongewilde handelingen ongedaan te maken (wanneer de overeenkomst is gesloten als gevolg van een onduidelijk stappenplan, mag de klant de koop ontbinden)
  • De algemene voorwaarden
  • De bedenktijd
  • Het retourrecht

Prijzen inclusief BTW

Het is niet toegestaan om een consument een prijs exclusief BTW te melden. Ook niet als je erbij zet dat de prijs exclusief BTW is. Er moet echt een prijs inclusief BTW bij staan. Het is wel toegestaan om de prijzen zowel inclusief als exclusief te melden.

Wanneer mag je wel prijzen exclusief BTW melden?

Wanneer je webshop alleen en uitsluitend op zakelijke klanten is gericht mag je prijzen exclusief BTW melden. Dit geldt alleen voor webshops waar het bestellen voor consumenten onmogelijk is. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je tijdens het afrekenen een verplicht veld ‘Bedrijfsnaam’, ‘KVK nummer’ of ‘BTW nummer’ moet invullen.

Bedenktijd

De Wet Verkoop op Afstand zorgt ervoor dat klanten extra beschermd worden. De wettelijk verplichte ‘bedenktijd’ valt hier ook onder. Dit houdt in dat je de klant minstens 14 dagen ‘bedenktijd’ moet geven. Binnen deze tijd mag de klant het product altijd (zonder reden) terugsturen. Je bent dan wettelijk verplicht om het gehele factuurbedrag, inclusief eventuele berekende verzendkosten voor de heenzending, terug te storten.

Cookies en privacy

Als webshop-eigenaar maak je vaak gebruik van cookies om de functionaliteit en gebruikerservaring van je webshop te verbeteren. Er zijn drie soorten cookies, met allemaal hun eigen verplichtingen. Maak je gebruik van tracking cookies? Dan zul je de klant om toestemming moeten vragen. Daarnaast ben je verplicht je klanten te vertellen wat je met hun informatie doet, door middel van een privacy policy.

Webwinkel keurmerk

Voldoet jouw webshop aan bovenstaande eisen en wil je het vertrouwen in je webshop verhogen? Zorg er dan voor dat je webshop is aangesloten bij een webwinkel keurmerk. Hiermee weet je klant dat je webshop voldoet aan de nieuwste wetgeving en is gekeurd door de instantie die het keurmerk heeft uitgegeven. Betrouwbare webwinkelkeurmerken zijn bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Of wil je zeker weten dat jouw webshop aan alle eisen voldoet? Neem dan contact met ons op! Wij zijn te bereiken op ons vaste telefoonnummer 038-337 66 78 of per mail via info@bsmedia.nl. Onze web specialisten helpen je graag verder!

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 05-06-2020

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.