De opkomst van voice search neemt in sneltreinvaart toe. Waar in de Verenigde Staten al 1 op de 5 zoekacties via spraak wordt uitgevoerd, stijgt de populariteit van voice search ook in Nederland. Niet heel gek, want voice search is heel makkelijk te gebruiken. Zo is het namelijk 3,75 keer sneller om een zoekopdracht in te spreken dan te typen!

Voice Search

Wat is voice search?

Met voice search wordt het inspreken van een zoekopdracht via je smartphone in Google bedoeld. Dit kan bijvoorbeeld via Google Assistent, Siri (Apple) en Cortana (Microsoft). Praten gaat veel sneller dan typen, waardoor voice search snel, makkelijk en handsfree is. Tegenwoordig wordt het al veel op de mobiele telefoon gebruikt, maar ook de voice-gestuurde apparaten voor in huis zijn in opkomst. Denk hierbij aan de Amazon Alexa of de Google Home. Deze apparaten voor in huis geven antwoord op al je vragen, houden je afspraken bij of reserveren zelfs een restaurant voor je. Hoewel deze thuisapparaten nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn en voice search nog volop in ontwikkeling is, zal het in de toekomst niet meer weg te denken zijn.

Hoe kan ik SEO optimaliseren voor voice search?

Hoewel SEO in de basis hetzelfde blijft, zijn er een aantal zaken die je beter maar snel kunt doorvoeren om je website te optimaliseren voor voice search:

1. Mobielvriendelijk

Inmiddels weten we dat steeds meer bezoekers zoekopdrachten uitvoeren op een mobiel, maar bij voice search is het verschil nog groter. Het is dus van groot belang dat je je website volledig mobielvriendelijk maakt. Niet alleen de gebruiksvriendelijkheid, maar ook de snelheid van je website speelt hierbij een grote rol.

2. Gebruik long tail zoekwoorden

Wanneer een zoekopdracht wordt ingesproken, worden er vaak andere woorden of formuleringen gebruikt dan bij het intypen van een zoekopdracht. Leg daarom meer de focus op long tail zoekwoorden. Vaak worden de zoekopdrachten verwoord in een vragende vorm. Woorden als ‘wat’, ‘wie’, ‘waar’ en ‘waarom’ worden daarom een stuk belangrijker.

3. Maak een FAQ

Een eenvoudige methode om ervoor te zorgen dat je rechtstreeks antwoord kunt geven op vragen, is door een FAQ (Frequently Asked Questions) op te stellen. FAQs hebben vaak dezelfde opbouw als zoekopdrachten die via voice search worden gedaan. Door het antwoord duidelijk aan te bieden, zal een voice search platform jouw content eerder kunnen vinden en als relevant kenmerken!

4. Verrijk je website met structured data

Voice search en mobiliteit gaan hand in hand. Zoekopdrachten vanuit voice search hebben dan ook vaak een lokaal karakter. Met structured data kun je de zoekmachines meer informatie meegeven bij het indexeren van je pagina. Door in de broncode bepaalde elementen specifiek te benoemen, kan Google de context beter herkennen. Denk hierbij aan de locatie van je bedrijf, het telefoonnummer, openingstijden, reviews etc. De (lokale) vindbaarheid wordt hiermee verbeterd én je zult meer opvallen d.m.v. de rich snippets!

De toekomst van voice search

De verwachting is dat in 2020 ruim 50% van de zoekopdrachten met voice search wordt uitgevoerd. En hoe meer er wordt gezocht met voice search, hoe beter het werkt. Door het gebruik van artificial intelligence leert Google van elke vraag, waardoor de zoekmachine steeds beter in staat is om zoekopdrachten in context te plaatsen. Grote kans dus dat je met voice search straks snel informatie verkrijgt, een dialoog voert of zelfs een pizza bestelt!

Wil je graag dat een van onze specialisten eens kijkt of jouw website al klaar is voor voice search? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak!