Binnen Analytics is het weer mogelijk om inzicht te krijgen in de zogeheten Benchmarkrapporten. Deze verdwenen in 2011, maar zijn nu dus opnieuw uitgerold binnen de monitoringstool. Google geeft hiermee gehoor aan de behoefte van de markt om de prestaties van de website meer context te kunnen geven. Binnen Google Analytics kunnen gebruikers anoniem gegevens delen om zodoende trends in de branche te ontdekken. Maar hoe werkt het nu precies? En wat kan het u en uw bedrijf opleveren?

Wat betekent Benchmarking voor uw bedrijf?

Als bedrijf is het natuurlijk reuze interessant om te weten wat website van de concurrent doet. Hoeveel bezoekers heeft de concurrentie? Wat is hun bouncepercentage en wat is hun aandeel in het mobiele verkeer? En hoe is dit alles in verhouding met de branchegenoten? De benchmarktrapporten zijn hiervoor een uitkomst. Als bedrijf kunt u zien of u slechter of juist beter scoort in de branche.
benchmarksessies
Sessies – De lichtblauwe lijn is het gemiddelde aantel sessies op de websites van branchegenoten

Waar vindt u benchmarking in Google Analytics?

Waar is benchmarking te vinden in Analytics?

Binnen Google Analytics kunt u benchmarking vinden onder ‘Doelgroep’ -> ‘Benchmarking’. Er zijn een drietal rapporten waar u uit kunt kiezen. Namelijk: kanalen, locatie en apparaten. Echter, voordat u gegevens kunt zien. Moet u eerst zelf (anoniem) uw gegevens delen met derden. Uw gegevens kunt u installeren onder ‘Beheer’, ga vervolgens naar ‘Acountinstellingen’ -> ‘Anoniem delen met Google en anderen’.

Benchmarking data

De data is gebaseerd op de instellingen voor het type branche, land/regio en het aantal sessies dagelijks op de website. U kunt kiezen uit maar liefst 1600 branches, 1250 geografische gebieden en u kunt uw website instellen op een zevental klassengroten op basis van het aantal dagelijkse sessies. Binnen de property-instellingen heeft u vaak al een keuze voor een branche gemaakt. Deze zal dan automatisch worden vertoond.
Wel is het belangrijk om te weten dat al deze data wordt bepaald op basis van de specifiekheid van de instellingen. Google heeft namelijk ook weer hoeveel properties gegevens delen, wanneer het aantal laag is, is het maar de vraag hoe representatief de data is. Maar doordat benchmarking nog maar net weer is geïntroduceerd, zal het aantal properties alleen maar toenemen. Google zegt ook dat er binnenkort meer mogelijkheden komen binnen de benchmarking. Bijvoorbeeld mobiele informatie en conversiestatistieken.

Heeft benchmarking toegevoegde waarde voor uw bedrijf?

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat de data uit Google benchmarking geen stuurdata is, maar wel richtdata kan zijn. U kunt er namelijk achter komen waar u momenteel kansen laat liggen of waar u juist goed mee bezig bent. Zo kunt u uit de rapporten de conclusie trekken dat via social media meer mensen op de website komen dan branchegenoten. Maar misschien trekken branchegenoten juist wel meer bezoekers door e-mailmarketing. Met deze informatie kunt u bepalen waar u de focus wilt leggen. Ondanks dat de benchmarking nog niet helemaal optimaal is, zal het een stuk interessanter worden als ook de conversiestatistieken worden opgenomen. Google heeft aangekondigd om de benchmarking te gaan voorzien van updates. Het is daarom goed om nu al te beginnen met het bekijken van benchmarking. Op deze manier kunt u nu al zien waar kansen liggen of waar u juist goed in bent. Pin u niet vast op deze informatie, uw eigen website is immers het belangrijkste. Maar deze informatie kan u wel leiden in het maken van bepaalde keuzes.

Wilt u meer weten over benchmarking of Google Analytics in het algemeen? Neem geheel vrijblijvend contact op met B&S Media.