Google BERT update

De menselijke taal… De wetenschap raakt er niet over uitgepraat. Zeker in het geval van Kunstmatige Intelligentie. Kunnen computerprogramma’s ons ooit helemaal begrijpen? Met BERT doet Google in ieder geval een stap in de juiste richting. Maar wat houdt deze nieuwe update precies in? En nog belangrijker: hoe pas jij jouw SEO werkzaamheden erop aan? In deze blog van B&S Media leggen wij het jou haarfijn uit.

Het BERT-algoritme

Eind vorige maand ging er binnen de Engelstalige versie van Google een nieuwe update live: BERT. Ofwel: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Het doel van dit nieuwe algoritme is het beter begrijpen van taal. In plaats van woorden als afzonderlijke eenheden te zien, maakt de zoekmachine nu ook gebruik van de nabije context. Google is op deze manier in staat om – op basis van een zoekopdracht – betere resultaten te laten zien. Zelf zeggen ze hier het volgende over:

“The […] improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.”

Verschil met oudere modellen

De nieuwste update van Google Search is met recht baanbrekend te noemen. Voordat BERT zijn intrede deed, werden zoekopdrachten altijd in een vaste volgorde bekeken. Van links naar rechts. Op deze manier ging er soms belangrijke informatie verloren. Bepaalde, waardevolle woorden werden zo compleet genegeerd. Het is dan ook zeker geen wonder dat zoekopdrachten regelmatig verkeerd werden geïnterpreteerd.

De oude vorm van Google kent – zoals je kunt lezen – een aantal beperkingen. Met het algoritme van BERT proberen de makers deze zoveel mogelijk weg te poetsen. Zo laat de zoekmachine nu zijn lineaire manier van analyseren los. Om de betekenis van een woord te bepalen, wordt nu ook gekeken naar het voorafgaande en het opvolgende woord. Op deze manier leert de zoekmachine beter omgaan met context.

Enkele voorbeelden

Het nieuwe algoritme van Google Search brengt – zoals je hierboven hebt kunnen lezen – veel verandering met zich mee. De uitleg is echter vrij vaag. Het is daarom moeilijk om een goed beeld van de gevolgen te krijgen. Om die reden heeft Google enkele voorbeelden met ons gedeeld. Hieronder bespreken wij er twee.

 

Gevolgen BERT update

De gevolgen van BERT – voorbeeld 1

 

In het eerste voorbeeld is een gebruiker op zoek naar informatie over een visum. Deze persoon voert binnen Google Search de zoekopdracht ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’ in. In de oude situatie zou dit voor interpretatieproblemen zorgen. Google geeft in dat geval namelijk ook zoekresultaten voor Amerikaanse reizigers naar Brazilië weer. Niet het antwoord waar de gebruiker naar op zoek was, dus.

Gelukkig biedt BERT de oplossing. Dankzij dit algoritme is Google in staat om het woordje ‘to’ op waarde te schatten. Dit voorzetsel – welke voor het woord usa genoteerd staat – zorgt namelijk voor belangrijke context. De gebruiker wil namelijk naar de Verenigde Staten reizen en dus niet andersom. Door het nieuwe algoritme – waarbij de context rondom het doelwoord wordt meegenomen – snapt Google Search dit nu ook.

 

BERT featured snippet

De gevolgen van BERT – voorbeeld 2

 

In het tweede voorbeeld vindt een soortgelijke situatie plaats. De gebruiker zoekt een stappenplan voor parkeren op een heuvel zonder stoeprand. In de oude situatie zorgt de zoekopdracht ‘parking on a hill with no curb’ voor een interpretatieprobleem. Het algoritme hecht namelijk veel waarde aan het woordje curb – ofwel: stoeprand. De context ervan wordt echter genegeerd, waardoor woordje ‘no’ wegvalt. De getoonde featured snippet sluit dus niet aan bij de intentie van de gebruiker.

Gelukkig is daar BERT. Dit nieuwe algoritme kijkt wel naar de context. Woorden die het doelwoord omringen spelen hierin een belangrijke rol. Dus ook het woordje ‘no’ voor curb. De gebruiker krijgt nu een handleiding te zien, waarin wordt uitgelegd hoe iemand moet parkeren zonder stoeprand. Precies wat hij of zij zocht!

Straks ook in het Nederlands

Google rolt een nieuw algoritme nooit in één keer uit. Daarvoor is de kans op onvoorziene gevolgen te groot. Om die reden kom je BERT nu alleen op de Engelstalige varianten van de zoekmachine tegen, waaronder: Google.com en Google.co.uk. Wanneer de Nederlandse tak van de update wordt voorzien, is nog niet bekend. Eén ding is echter zeker: het algoritme zal niet lang op zich laten wachten.

De gevolgen voor SEO

Een nieuwe update staat vrijwel altijd synoniem voor veranderingen in de SERP. Hierin verschilt BERT niet van zijn voorgangers. Sterker nog: Google stelt zelf dat ruim 10 procent van alle zoekopdrachten nu al met betere resultaten wordt gekoppeld. Dit percentage zal in de komende tijd alleen toenemen. Dit heeft zo zijn gevolgen…

Ranking

Google heeft er nooit een geheim van gemaakt. Het doel van hun zoekmachine is het leveren van toegevoegde waarde aan de gebruikers. De zoekresultaten moeten daarom zo veel mogelijk aansluiten bij de wensen en verwachtingen van deze groep. Met BERT zijn ze in staat om dit soort landingspagina’s steeds beter te herkennen. Webteksten die niet in het belang van de bezoeker zijn geschreven, lopen daardoor het risico om hun hoge positie te verliezen. Hierdoor zullen er schommelingen binnen de SERP waarneembaar zijn.

Featured Snippets

Ook op het gebied van de Featured Snippet staat er veel te veranderen. Zoals je al in de voorbeelden hebt kunnen zien, is de zoekmachine met BERT beter in staat om de snippets met de juiste zoekopdrachten te koppelen. Dit houdt in dat bedrijven – die al enkele van deze posities bemachtigd hebben – minder vaak getoond zullen worden. Immers, mensen die tot nu een niet-passend antwoord kregen worden zoveel mogelijk weggefilterd. Je bereikt dus vooralsnog de juiste doelgroep.

Kansen voor SEO

In Nederland merken bedrijven nog vrij weinig van BERT. Toch zal het niet lang duren voordat de spraakmakende update ook in ons kikkerlandje zijn opwachting maakt. Het is daarom belangrijk dat jij – als bedrijfseigenaar of marketing specialist – voorbereidingen treft. Hoewel de adviezen je misschien bekend in de oren klinken, zijn ze met de laatste update van Google belangrijker dan ooit!

Kans 1: Schrijf veel goede content

Gebruikers van Google willen graag geholpen worden. Ze zoeken een antwoord op hun vraag of willen graag een specifieke dienst of product afnemen. Door ijzersterke content te schrijven kan jouw bedrijf ze daarbij helpen. Zeker met de komst van BERT is het belangrijk dat je het belang van de bezoeker altijd voorop zet. Dankzij deze update is Google namelijk beter in staat om in te schatten of de tekst écht relevant is.

Kans 2: Beantwoord vragen

De meeste gebruikers van Google zijn op zoek naar een antwoord. Hoe verwissel ik een autoband? Waar vind ik de lekkerste pizza van Kampen? Wie is de burgemeester van het prachtige Zwolle? Nu BERT de intentie van die vragen steeds beter begint te begrijpen, kun jij je – als ondernemer – het beste richten op het leveren van antwoorden. Ons advies is om een kenniscentrum op te zetten. Hier beantwoord je alle vragen die bezoekers over jouw product of dienst kunnen hebben.

 

Kenniscentrum

Voorbeeld van een kenniscentrum

 

Hulp nodig bij het implementeren van BERT?

De zoekmachine van Google begint ons taalgebruik steeds beter te begrijpen. Context, synoniemen, intenties: de zoekmachine snap het allemaal. Goede content op het internet wordt daarom steeds belangrijker. Heb jij hulp nodig bij het opstellen van de juiste teksten? De SEO specialisten van B&S Media Internetmarketing schrijven ze graag! Neem nu nog contact met ons op.

Samenwerken aan online succes?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.