Aansluitend bij de vorige blog over verkeersbronnen in Google Analytics gaan we in deze blog in op de inhoud van uw website en wat bezoekers doen op uw website. Naast het aantal paginaweergaves gaan we in op de tijd op de pagina’s, instappunten, bouncepercentages en uitstappercentages. U vindt deze informatie onder het tabblad Inhoud –> Site-inhoud –> Alle pagina’s in uw Google Analytics account.

Paginaweergaves

Onder het kopje paginaweergaves wordt het aantal keren weergegeven dat deze pagina in totaal bezocht is. Bij unieke paginaweergaves gaat het om het aantal weergaves door unieke bezoekers.

Gemiddelde tijd op pagina

De gemiddelde tijd op de pagina kan interessante informatie verschaffen over de aantrekkelijkheid en relevantie van de pagina voor de bezoeker. De gemiddelde tijd op de pagina is vaak afhankelijk van de omvang van de informatie op de desbetreffende pagina. Uitgebreide pagina’s met veel tekst worden over het algemeen natuurlijk langer bezocht dan pagina’s met zeer beperkte inhoud. Wanneer op een pagina veel informatie te vinden is, maar de tijd op de pagina toch beperkt blijft, dient deze pagina wellicht aangepast te worden.

Instappunten

Bij instappunten wordt aangegeven hoe vaak de bezoeker de website via deze pagina binnen komt. Normaal gesproken zal dit vaak via de homepage gebeuren, maar ook andere pagina’s kunnen als eerste pagina door de bezoeker worden gebruikt. De instappagina’s dienen natuurlijk zo aantrekkelijk mogelijk te zijn, om daarmee het aantal bezoekers dat de website direct verlaat zo beperkt mogelijk te houden.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage betreft het aantal bezoekers dat de website op deze pagina verlaat, zonder door te hebben geklikt naar een andere pagina in de website. Dit percentage wordt dus alleen weergegeven voor pagina’s die als instappunt zijn gebruikt. Het is lastig om aan te geven wat een gemiddeld bouncepercentage, omdat dit erg verschillend is per type website en informatie op de pagina. Wanneer de bezoeker op de instappagina direct vindt wat hij/zij zoekt, zal het bouncepercentage voor deze pagina erg hoog zijn. Het is dus niet altijd zo dat een pagina met een hoog bouncepercentage aanpassing behoeft. In het algemeen kan een bouncepercentage tussen de 40% en 60% worden aangehouden als normale waarde voor een website.

Uitstappercentage

Het uitstappercentage van een pagina toont het aantal bezoekers dat via deze pagina de website verlaat. Pagina’s met een hoog uitstappercentage zouden eens kritisch bekeken kunnen worden op inhoud, relevantie en aantrekkelijkheid. Ook hier geldt dat een hoog uitstappercentage niet altijd betekent dat deze pagina aangepast moet worden. Zo heeft een contactpagina vaak een hoog uitstappercentage, omdat men na gebruik van de contactgegevens de website verlaat.

B&S Media Interrnetmarketing laat u graag de mogelijkheden van Google Analytics zien. Website optimalisatie kan u bijvoorbeeld veel meer rendement laten opleveren uit uw huidige aantal website bezoekers.  Neem contact voor een uitleg van de cijfers in uw account!