In de laatste blogs hebben we gekeken naar specifieke nieuwe ontwikkelingen in Google Adwords en webdesign. In deze blog gaan we even terug naar de basisinformatie in Google Analytics. Veel  websites van bedrijven zijn gekoppeld aan een Google Analytics account, waarin allerlei interessante bezoekersgegevens worden verzameld. Google Analytics is een dusdanig uitgebreid programma, dat veel ondernemers niet weten welke informatie nu echt belangrijk is. In deze blog gaan we in op een van de belangrijkste statistieken, de verkeersbronnen.

 

Verkeersbronnen in Google Analytics

 Na ingelogd te zijn in de Google Analytics account komt onder het menu ‘standaardrapporten’ een enorme hoeveelheid informatie naar voren. De verkeersbronnen kunnen worden bekeken door te kiezen voor het tabblad  verkeersbronnen –  bronnen – alle verkeer. Onder dit tabblad wordt het overzicht met verkeersbronnen en resultaten in de geselecteerde periode getoond. In dit overzicht (zie afbeelding) worden het aantal bezoekers, pagina’s per bezoek, bezoekduur, nieuwe bezoekers en bouncepercentages weergegeven.

 

verkeersbronnen google analytics

 

Google / CPC

In dit voorbeeld komen de meeste bezoekers uit Google / CPC. Dit zijn de bezoekers die via de betaalde Google Adwords campagne naar de website zijn gekomen. Deze bezoekers worden alleen weergegeven wanneer de Google Adwords en Analytics accounts op de juiste wijze aan elkaar zijn gelinkt. De gebruikte zoektermen staan vermeld onder het tabblad zoeken-betaald.

 

Google / organic

De bezoekers via het organische gedeelte van Google worden weergegeven als Google / organic. Via het tabblad zoeken-organisch kunnen de gebruikte organische zoektermen worden nagezocht. Opvallend hierbij is dat een groot gedeelte van deze zoekopdrachten bestaat uit zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan de bedrijfsnaam. Deze bezoekers zijn dus al bekend met uw bedrijfsnaam, waardoor het een ander type bezoeker betreft dan in het betaalde zoekverkeer.

 

Direct

De bezoekers in de categorie ‘direct’ hebben de URL van de website direct in de browser ingetypt. Deze bezoekers zijn dus al bekend met het bedrijf en de website en maken geen gebruik van Google voor het bereiken van de website.

 

Referrals

Onder de categorie referrals vallen allerlei verwijzende websites met een link naar de website. In dit voorbeeld komen veel bezoekers via Marktplaats, maar onder referrals zien we ook vaak websites als LinkedIn, Twitter, Facebook etc. De bezoekersaantal van verwijzende websites kan erg interessante informatie opleveren. Zo kan hier worden nagezocht hoeveel bezoekers er bijvoorbeeld via betaalde campagnes in de Telefoongids of andere verzamelwebsites naar de website komen.

 

Meer informatie over de mogelijkheden van Google Analytics en hoe het kan helpen bij het optimaliseren van uw website? Neem contact op met voor een uitleg van de cijfers in uw account!