Wat je moet weten over Google Shopping CSS partners

Naar aanleiding van een langlopende procedure van de Europese Commissie kreeg Google vorig jaar een recordboete van 2,4 miljard euro. Dit vanwege machtsmisbruik. Om te voorkomen dat de boete per jaar met 5 procent wordt verhoogd, heeft Google het mogelijk gemaakt voor vergelijkingssites om advertenties te vertonen in het Shopping-gedeelte van de zoekmachine.

Wat is een Google CSS partner?

Een Google Comparison Shopping Service (CSS) partner kun je zien als een vergelijkingssite. De website verzamelt verschillende prijzen van webshops, met als doel de bezoekers door te sturen naar deze webshops. Google Shopping vind je terug onder de ‘Shopping’ tab op de zoekresultatenpagina. Om de EU richtlijnen tegemoet te komen heeft Google haar vergelijkingssite losgekoppeld en in een apart bedrijf gestopt. Dit betekent dat Google Shopping als een aparte vergelijkingssite een CSS is die adverteert met Shopping advertenties op de Google zoekresultatenpagina.
Google Shopping CSS
Ook andere vergelijkingssites kunnen nu dus Shopping advertenties bij Google inkopen. De Shopping advertentie ziet er precies hetzelfde uit, alleen staat er in plaats van een link met “van Google” nu “Van (naam vergelijkingssite)” onder de advertentie. Om de eerlijke concurrentie met het Google Shopping CSS te bevorderen heeft Google interessante kortingen voor deze CSS partners geïntroduceerd.

Wat betekent dat in de praktijk?

Google heeft weer iets nieuws, waardoor Europa ineens een groot aantal vergelijkingssites rijker is. Veel webshops willen de boot niet missen en zijn daarom actief op zoek naar aansluiting bij een CSS partner.

Benieuwd naar het CSS kortingsprogramma? Wens je hulp bij het kiezen van een CSS-partner? Neem contact op met onze Google Ads specialisten. Zij helpen je hier graag mee verder!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.