Erik Korte Uitvaartverzorging

Opvallen in een vechtmarkt

Case Erik Korte Uitvaartverzorging

Het bedrijf

Het overlijden van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis. Er komt van alles op je af. En dan moeten er ook nog praktische zaken worden geregeld. Bij Erik Korte Uitvaartverzorging begrijpen ze dat dit een lastige spagaat is. Zij stellen dan ook alles in het werk om te helpen bij het maken van de juiste beslissingen. Zo hoeven de nabestaanden zich niet druk te maken over de organisatie van de uitvaart en krijgen ze alle ruimte om op gepaste wijze afscheid te nemen van hun dierbare.

Alleen mond-tot-mond reclame is onvoldoende

Volgens het CBS stijgt het aantal overledenen tot 2037 jaarlijks met ongeveer 1.3%. Pas na 2055 zal het aantal overledenen naar verwachting dalen. In tien jaar tijd is het aantal uitvaartsondernemingen echter explosief gestegen: van 985 in 2008 naar 2.030 begin 2019. Ruim 78% van deze ondernemingen zijn zzp’ers. Het aantal uitvaartorganisaties stijgt dus veel sneller dan het sterftecijfer. De uitvaartbranche is daardoor een vechtmarkt geworden, met een behoorlijke prijsdruk als gevolg. Waar traditioneel mond-tot-mond reclame gold als het belangrijkste marketingkanaal, komen steeds meer begrafenisondernemers tot de conclusie dat zij moeite moeten doen om in contact te komen met een oriënterende doelgroep. Daarbij is online marketing voor een uitvaartorganisatie het primaire middel geworden. Toekomstige ouderen zullen immers volledig internetvaardig zijn. Reden genoeg voor Erik Korte Uitvaartverzorging om te werken aan hun online vindbaarheid!

Onderzoek

Onderzoek

Allereerst is er in kaart gebracht welke zoektermen worden gebruikt door uiteenlopende doelgroepen.

Techniek

Techniek

Er zijn vervolgens technische optimalisaties doorgevoerd zodat de website optimaal geïndexeerd wordt.

Content

Content

Ook zijn er verschillende landingspagina’s geschreven waar de gebruikte zoektermen op terugkomen.

Autoriteit

Autoriteit

Door het versterken van het linknetwerk, verwijzen er nu meer kwalitatieve URL's naar de website.

+

Posities gestegen

+%

Meer sessies

+%

Langere sessieduur

SEO resultaten

Online vindbaar zijn ze op dit moment zeker bij Erik Korte Uitvaartverzorging! Op de belangrijkste regionale trefwoorden scoren ze inmiddels dominerende posities in de zoekresultaten. Dat levert hen maandelijks een significante boost op in bezoekersaantallen én naamsbekendheid. Een hoge positie levert immers meer websiteverkeer op, maar valt ook sneller in het oog bij een gebruiker.

Alle geoptimaliseerde zoekwoorden zijn op dit moment terug te vinden op de eerste pagina in Google. Voor 18 van deze 23 termen scoren we zelfs topposities. De 542 positiestijgingen die we hebben gerealiseerd, dragen bij aan meer dan 500 organische bezoekers per maand!

Wat zegt de klant?

Fijne mensen met wie goed samen te werken valt. Communicatie en afstemming verloopt uitstekend. Hebben ervoor gezorgd dat Google ons uitstekend kan vinden, wat we direct in de omzet terug zien. Ze geven ook goede tips waarmee we zelf aan de slag kunnen. Maandelijks krijgen we een overzicht van de behaalde resultaten.

Edith Korte

Lokale concurrentie

Uitvaartorganisaties kampen veelal met hetzelfde probleem als het gaat om het werven van klanten. Ze concurreren namelijk op een lokaal niveau met veel soortgelijke partijen. Voor lokale zoekopdrachten met lage zoekvolumes zijn er al gauw een hoop ondernemingen om uit te kiezen voor een familielid. Vindbaarheid speelt voor een begrafenisondernemer daarom een cruciale rol. De doorklikpercentages worden immers bepaald door de positie in de zoekresultaten. Een mooie uitdaging voor onze SEA-specialisten om een profitabele campagne te realiseren. En dat vanaf nul, zonder historische gegevens om op terug te vallen. Voor Erik Korte en collega’s is dit namelijk de eerste ervaring met betaalde advertenties op Google. En wij waren er daarom alles aan gelegen om de ervaring zo prettig mogelijk voor ze te maken!

Domineer het veilinginzicht

Vanuit strategisch oogpunt is gekozen voor een splitsing in trefwoorden. Zo zetten we algemene trefwoorden in, die een advertentie activeren wanneer er wordt gezocht door mensen die zich binnen een straal van 20 kilometer rond Almelo bevinden. Daarnaast maken we gebruik van zoekwoorden in combinatie met relevante plaatsen, zodat we goed vindbaar zijn op lokale zoekopdrachten. De eerste logische keuze voor ons was het inzetten van Single Keyword Ad Groups (SKAG’s). Gezien de concurrentie op lokale trefwoorden, stellen SKAG’s ons in staat de advertentietekst aan te laten sluiten bij het trefwoord. Zo kunnen we de advertenties perfect insteken en de gebruiker doorverwijzen naar de aansluitende landingspagina. Niet alleen gunstig voor de bezoeker, maar ook voor de kwaliteitsscore én de prijs die per klik wordt betaald. Dat het inzetten op lokale zoekopdrachten loont, blijkt uit de data: hoewel de website van Erik Korte Uitvaartverzorging qua vertoningsaandeel het onderspit delft tegen de grote landelijke partijen, behalen zij van alle lokale partijen het hoogste vertoningspercentage!

Google Ads Uitvaartverzorging Kiers

Google Ads resultaten

Grafiek Google Ads resultaten
%

Lager bouncepercentage

%

Meer pagina's per sessie

%

Langere sessieduur

Wij werkten aan dit project

Klaas B&S Media

Klaas Ros

Sr. Internet Marketing Adviseur

Remco B&S Media

Remco Buijs

Sr. SEO Specialist

Leyla B&S Media

Leyla Kizgin

SEO Specialist

Google AdWords Specialist

Jasper van der Heide

Marketing & SEA Manager

Jos B&S Media

Jos Boone

SEA Specialist

Demi B&S Media

Demi van der Horst

Sr. SEO Specialist

Ook betere resultaten?

Benieuwd of er voor jouw bedrijf ook betere resultaten te behalen zijn online? Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.