Responsiveness, of responsive, betekent dat de weergave van jouw website zich aanpast op het beeldscherm waarop deze wordt geladen. Als je anno nu een website gaat of laat bouwen, dan móet deze responsive zijn. Zo is een desktopscherm namelijk een stuk breder en groter dan het scherm van een mobiele telefoon en zijn de verhoudingen van een tablet ook weer heel anders. Een responsive website biedt voor de gebruiker de optimale gebruikerservaring en wordt (daardoor) ook door Google erg gewaardeerd.
Waarom kiezen voor een responsive webdesign?
Wanneer je bijvoorbeeld wilt dat jouw website op een smartphonescherm anders wordt weergegeven, bijvoorbeeld met minder (grote) afbeeldingen en zware lettertypebestanden, kun je ervoor kiezen een speciale mobiele website te bouwen (voorbeeld.nl en m.voorbeeld.nl). Het nadeel is echter dat ook weer ieder smartphonescherm andere afmetingen heeft en dat dit voor tablets al helemaal geldt. Bovendien loop je het risico van duplicate content, wat door Google weer niet gewaardeerd wordt. De keuze voor één website, die zich aanpast aan het device, is simpelweg een stuk gemakkelijker. En ook dan kun je er nog voor kiezen om bepaalde content op kleinere schermen anders aan te bieden of achterwege te laten.
Is jouw website responsive?
Wanneer je je website door ons hebt laten bouwen, weet je zeker dat jouw website volledig mobielvriendelijk is. Heb je echter bijvoorbeeld een oudere website of zelf een website gebouwd? Dan loont het de moeite om eens na te gaan of jouw website wel responsive is. Via deze handige tool van Google kun je dit razendsnel checken!