Wilt u minder betalen en toch op dezelfde plek staan in Google AdWords? Dan is het tijd geworden om aan de slag te gaan met uw campagne! Het is vast wel bij u bekend dat Google AdWords werkt met een veilingsysteem. Het is een verkeerde veronderstelling dat degene die het meest geld inlegt, ook bovenaan staat. Google kijkt namelijk naar de kwaliteitsscore en bepaalt op basis daarvan hoe hoog u komt te staan. Het is dan ook mogelijk dat u meer betaalt dan een concurrent, terwijl de concurrent juist minder geld in AdWords steekt. In een eerdere blog schreven we al eens over de samenhang van CPC en de kwaliteitscore. De kwaliteitsscore is de score die uw website van Google krijgt in combinatie met uw campagne. Een aantal factoren spelen hierbij een belangrijke rol. Denk hier aan de relevantie van de advertentietekst, de relevantie van het zoekwoord, de relevantie van de landingspagina waar de bezoeker op uitkomt, de CTR en diverse andere factoren. Zaak dus om uw kwaliteitsscore snel te verbeteren! In deze blog gaan we uitleggen hoe u dat moet doen.

Tips Google AdWords kwaliteitsscore verbeteren

Het is tijd om uw kwaliteitsscore te verbeteren. Hieronder geven we een aantal handige tips waardoor u minder gaat betalen en toch op dezelfde positie in AdWords bestaat!

Filmpje over de kwaliteitsscore

– Optimaliseer de advertentierelevantie
Het is aan te raden om één thema zoekwoorden per advertentiegroep te gebruiken. Wanneer u zich met specifieke zoektermen richt op specifieke advertenties, zal dit de relevantie van de advertentie flink verhogen. Ook zullen de bezoekers op een landingspagina komen die relevanter voor hen is. Stel u verkoopt broeken. Stop dan niet alle zoekwoorden als ‘dames broeken, ‘heren broeken’, ‘korte broeken’ in één advertentiegroep, maar splits deze op. Maak aparte advertenties per categorie. Maak dus een campagne voor ‘heren broeken’ en gebruik hier zoekwoorden voor als ‘heren broek’, ‘goedkope heren broeken’. U kunt nog verder gaan door deze bijvoorbeeld weer op te splitsen in jeans, korte broeken en zwembroeken.

– Slecht presterende zoekwoorden
Slecht presterende zoekwoorden zijn ook slecht voor uw campagne. Het is dan ook aan te raden om voor zoektermen die slecht presteren een speciale advertentiegroep aan te maken, u creëert op deze manier extra relevantie.

– Relevante advertentieteksten
In onze eerste tip bespraken we het optimaliseren van de advertentierelevantie. Het is ook zaak om de advertentieteksten te optimaliseren. Deze teksten moeten er op gericht zijn om de CTR te bevorderen. Een aantal belangrijke onderdelen van advertentieteksten zijn de USP’s, slim gebruik van beschikbare tekens, het juiste gebruik van hoofdletters, een call-to-action en het vermelden van prijzen.

– De landingspagina
Ook de landingspagina is een belangrijk onderdeel voor de kwaliteitsscore. De landingspagina moet namelijk perfect aansluiten bij wat de doelgroep verwacht te zien als ze op uw advertentie klikken. Adverteert u voor frisdrank? Dan moeten de bezoeker natuurlijk niet op een pagina met broodjes uitkomen. Ook voor de kwaliteitsscore is dit belangrijk. De landingspagina moet overeenkomen met de advertentie. Zo is het belangrijk om op de pagina dezelfde zoekwoorden als in de campagne te gebruiken.
Denk ook aan de indeling van de landingspagina. Eerder schreven we een blog over tips voor het optimaliseren van landingspagina’s.

Google AdWords kwaliteitsscore verbeteren

Tijd dus om aan de slag te gaan met uw Google AdWords campagne. Wilt u uw Google AdWords campagne laten optimaliseren om zodoende het maximale eruit te halen? Onze Google AdWords accountmanagers helpen u graag om uw campagne te verbeteren. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.