Sterren In Google Verleden Tijd

De wereld van online marketing schreeuwt moord en brand. De welbekende sterren van Google verdwijnen meer en meer uit de organische zoekresultaten. De grote vraag is dan ook: wat is er precies met de review snippets aan de hand? En nog belangrijker: wat zijn de gevolgen voor SEO? In deze blog van B&S Media Internetmarketing vertellen wij je graag meer.

 

Wat zijn Rich Snippets?

Ieder zoekresultaat binnen Google is in de basis hetzelfde: een titel, een link en tot slot twee regels aan beschrijving. Alle elementen die daar extra aan worden toegevoegd, noemen we rich snippets. Hierbij kun je denken aan telefoonnummers, adressen, sitelinks of prijzen van producten. Om deze gegevens in de SERP van Google te laten verschijnen, kun je een code op jouw website plaatsen. Dit wordt ook wel structured data of markup genoemd. Hiermee help je Google de gegevens beter te begrijpen en te indexeren. In ruil daarvoor valt jouw zoekresultaat vaak extra op.

Rich Snippet

Bij dit organische zoekresultaat van Stadscafé Blij worden sitemaps getoond

 

Sterren in de SERP

Tot voor kort kwam je ze regelmatig in de zoekresultaten van Google tegen: oranje gekleurde sterren. Deze symbolen worden ook wel rich snippets voor reviews – of kortweg review snippets – genoemd. Ze geven aan hoe consumenten over een organisatie, product of dienst denken. Is deze beoordeling positief? Dan dragen de sterren vaak bij aan een hogere kans op een conversie.

Review Snippet

Een voorbeeld van een Review Snippet

 

Gezien de kracht van deze rich snippet, hebben organisaties zich massaal gestort op het implementeren van de bijbehorende structured data. Tot drie weken geleden was dit dan ook geen moeilijke klus. Een website hoefde namelijk maar aan twee simpele eisen te voldoen:

  • De content moest gemarkeerd zijn met JSON-LD, Microdata of RDFa;
  • De markering moest voldoen aan de “technische richtlijnen voor kwalitatieve structured data voor reviews” van Google.

Klinkt ingewikkeld, maar kort samengevat betekent dit dat een bedrijf – voor het tonen van sterren in Google – slechts een simpele code op hun website hoefde plaatsen. Deze zag er dan als het volgt uit:

Structured Data voor Reviews

 

Natuurlijk is de bovenstaande HTML code slechts een voorbeeld. Deze vertelt aan Google dat B&S Media Internetmarketing een 9,6 uit 10 scoort op Feedback Company op basis van 43 reviews. In Google zou – na plaatsing van deze structured data – het volgende resultaat in de zoekresultaten te zien kunnen zijn:

Sterren BS Media

Een zoekresultaat dat past bij de bovengenoemde HTML code

 

Wanneer er structured data aan een website wordt toegevoegd, is dit geen garantie dat Google ook daadwerkelijk een rich snippet aan de zoekresultaten zal gaan toevoegen. Gelukkig was dit met de review snippets vaak wel het geval. Tot vorige maand…

 

Strengere regels van Google

De zoekresultaten van Google laten minder vaak sterren zien. Bij bosjes verdwijnen de review snippets uit de SERP. Dat heeft een duidelijke reden. De zoekmachine heeft vorige maand namelijk een nieuwe update uitgerold. Hierbij zijn de regels voor het tonen van een review snippet aangescherpt. Het merendeel van de oude markups voldoet dan ook niet langer aan de door Google gestelde eisen.

 

Self-serving

Google’s voornaamste doel is het helpen van zijn gebruikers. Om die reden hebben zij – met de update van september – een stokje gestoken voor de zogenoemde “self-serving” reviews. Maar wanneer is daar sprake van? Google zegt daar zelf het volgende over:

“Reviews that can be perceived as “self-serving” aren’t in the best interest of users. We call reviews “self-serving” when a review about entity A is placed on the website of entity A – either directly in their markup or via an embedded 3rd party widget.”

In het kort komt het erop neer dat een website niet langer een review snippet ontvangt op basis van beoordelingen over hun eigen bedrijf. Ook niet via de HTML code of markup van de vorige paragraaf. Het is namelijk het bedrijf zelf dat het meeste baat heeft bij de sterren.

 

Wanneer worden de sterren wel getoond?

Self-serving reviews worden sinds de laatste update niet langer toegestaan als rich snippet. Hierdoor verdwijnen langzaamaan de meeste review snippets. Toch zullen niet alle sterren uit de SERP van Google verdwijnen. In twee gevallen worden ze namelijk nog steeds getoond. Hiervoor moeten ze echter wel aan strengere eisen voldoen.

Het goede nieuws is dat je nog steeds review snippets voor jouw website kunt vergaren. Daarbij mag het echter niet gaan om beoordelingen over jouw bedrijf als geheel. In plaats daarvan zul je je moeten gaan richten op zaken, zoals: evenementen, recepten, producten of apps. Dit is het geval in het volgende voorbeeld:

Product review

Klanten beoordelen dit product van Dekker Vlaggen met een 5/5 op basis van één review

 

Daarnaast kunnen websites, zoals: Feedback Company, Facebook en Trustpilot, sterren tonen voor het bedrijf dat zij op een bepaalde pagina laten beoordelen. De reviews worden namelijk verzameld in het belang van de consument en niet in het belang van de beoordeelde website. Het zoekresultaat ziet er in dat geval als volgt uit:

Kiyoh Review

Bezoekers van KiyOh beoordelen deze website met een 9,4 op basis van 474 reviews

 

De gevolgen voor SEO

De gevolgen van de nieuwe regels zijn groot. Sinds de uitrol van de laatste update – zo’n drie weken geleden – daalt het aantal sterren in de zoekmachine gestaag. Waar Moz het in de eerste weken nog had over enkele procentpunten, zal het aantal zoekresultaten met een review snippet de komende tijd alleen maar meer dalen.

Veel websites zullen het verlies van de review snippet in hun statistieken terugzien. De sterren waren namelijk een makkelijke manier om mensen naar een website te leiden. Nu deze missen, zullen minder mensen zomaar doorklikken. De doorklikratio – ook wel: CTR – zal dus naar alle waarschijnlijkheid dalen. Laat er echter één troost zijn: jouw concurrenten maken precies dezelfde verandering door. Qua positie zul je er dus weinig tot niets van merken.

 

Hoe ga je met deze update om?

Het verlies van de review snippets heeft – zoals je hierboven al hebt kunnen lezen – grote gevolgen voor SEO. De doorklikratio van de posities dalen. Je moet harder werken voor een positieve eerste indruk. Hoe kun jij hier – als eigenaar of marketingmanager – het beste mee omgaan? Hieronder delen wij een viertal tips.

 

1. Focus op producten of diensten

Voor veel bedrijven die aan SEO doen, lijkt het gebruik van de review snippet tot het verleden te horen. Niets is echter minder waar! In de zoekresultaten worden namelijk nog steeds sterren getoond. Het is in dat geval niet het bedrijf dat beoordeeld wordt, maar een onderdeel daarvan. Denk hier bijvoorbeeld aan een cursus, evenement, product of dienst. Hiermee blijft de review snippet interessant voor bedrijven in de e-commerce. Wij raden daarom aan om in te zetten op reviews over de producten en diensten van jouw bedrijf.

Review Snippet Product

Deze Review Snippet valt op, omdat het een product beoordeelt

 

2. Zet in op Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf: je kunt er als bedrijf niet meer omheen. Wordt er lokaal naar jouw organisatie gezocht, dan is de kans groot dat de belangrijkste informatie in een opvallend blok wordt getoond. Hieronder vallen ook de reviews die gebruikers over jouw bedrijf in de zoekmachine achterlaten. Het is daarom belangrijk dat hier een mooie score wordt getoond. Verzamel daarom zoveel mogelijk positieve reviews binnen Google zelf.

Google Mijn Bedrijf

B&S Media in de snippet van Google Mijn Bedrijf

 

3. Blijf externe reviews verzamelen

De review snippet – zoals wij die gewend zijn – wordt nog steeds in de zoekresultaten van Google getoond. Het zijn echter de externe websites die deze beoordelingen over jouw bedrijf met de gebruiker delen. Denk hierbij aan Facebook, Tripadvisor, Feedback Company en The Perfect Wedding. Dit doen zij op de volgende manier:

Feedback Company

Deze Review Snippet van Feedback Company deelt de gemiddelde score van B&S Media onder hun gebruikers

 

De review snippets die andere pagina’s over jouw bedrijf tonen, bepalen in grote mate of iemand zaken met jullie gaat doen. Het is dan ook belangrijk dat deze – in één oogopslag – een positieve indruk achterlaten. Het verzamelen van externe reviews is en blijft daarom ontzettend belangrijk. Dit kan op websites zoals:

  • Tripadvisor
  • Trustpilot
  • KiyOh
  • Feedback Company
  • The Perfect Wedding
  • Opiness.nl

 

4. Benoem de sterren in de SERP

Regels zijn er om te buigen. Wil jij – ondanks de vernieuwde regels – toch graag jouw online reputatie met de gebruikers van Google delen? Dan kun je jouw score ook in de page title of meta description verwerken. Het is dan afwachten of Google deze tekst ook echt over gaat nemen. Is dit het geval, dan kan dit er zo uit komen te zien:

Review in meta

Een externe beoordeling opnemen in een organisch zoekresultaat

 

Hulp nodig bij het verbeteren van jouw organische resultaten?

Stukje bij beetje vallen de meeste sterren in Google weg. Vervelend, want jij wilt natuurlijk dat jouw bedrijf blijft opvallen binnen de zoekmachine. Heb je hulp nodig bij het inzetten van structured data of wil je de online vindbaarheid van jouw website verbeteren? De SEO specialisten van B&S Media Internetmarketing helpen je graag! Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op.

 

Samenwerken aan online succes?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.