Er wordt ons nog wel eens de vraag gesteld wat het verschil is tussen SEO en SEA. We bloggen veel over beide onderwerpen en op onze website is er veel informatie over te vinden. Maar als u niet zo thuis bent in de wereld van internet marketing, is het goed om deze begrippen uit te leggen. Want wat betekenen beide begrippen nu precies? SEO is de afkorting voor zoekmachine optimalisatie en SEA is de afkorting voor zoekmachine adverteren. Beide termen zullen we in deze blog uitleggen.

Zoekmachineopimalisatie (SEO)

SEO is eigenlijk de afkorting van ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands vertaald is dat zoekmachine optimalisatie. Door middel van zoekmachine optimalisatie worden websites geoptimaliseerd. Dat heeft als doel om hoger in de organische zoekresultaten te komen. De organische resultaten ziet u in Google onder de advertenties. In het onderstaande voorbeeld is gezocht op ‘vakantie’. Het groen omkaderde gedeelte bevat de organische zoekresultaten.
Google bepaalt door middel van zo’n 200 factoren welke websites hoog komen te staan. Door uw website te optimaliseren aan de hand van deze factoren, zal uw website gaan stijgen. Daardoor zullen er meer bezoekers op uw website komen. Want zeg nu zelf, hoe vaak klikt u op een website die op pagina 2 of lager in Google staat?

Zoekmachine adverteren (SEA)

SEA is de afkorting voor ‘Search Engine Advertising’, in het Nederlands vertaald betekent dat zoekmachine adverteren. Het gaat hier om de advertenties die in zoekresultaten verschijnen. Het is mogelijk om met zoekwoorden in Google te adverteren. Dat doe u door middel van Google AdWords. Zo staat u dus gegarandeerd altijd hoog in Google en daardoor krijgt u meer bezoekers. Het verschil is wel dat u per click een bepaald bedrag aan Google dient te betalen. Ook wel de ‘cost-per-click’ genoemd.
In het onderstaande voorbeeld is gezocht op ‘vakantie’. In het roodomkaderde gedeelde ziet u de advertenties van Google AdWords staan.

Verschil SEO en SEA in afbeelding

seo sea verschil
In het rood is SEA (zoekmachine adverteren) omkaderd. In het groen is SEO (zoekmachine optimalisatie) omkaderd.

Verschillen SEO en SEA

Tot zover is het duidelijk, maar waar zit dan het verschil? Bij beide vormen staat u toch immers bovenaan in Google? Het is belangrijk om te beseffen als u voor SEA kiest en na een tijdje stopt u er mee, dat u dan helemaal niet meer zichtbaar bent. U betaalt immers om bovenaan te staan. SEO is van de lange termijn. Het duurt vaak wel langer voordat u boven in Google zichtbaar bent, maar het houdt voor een lange periode aan. Als u eenmaal een toppositie op een zoekwoord heeft verworven, kunt u daar met vrij weinig inspanningen blijven staan, afhankelijk van de concurrentie uiteraard. Een voordeel van SEA is juist weer dat u tijdelijk goed in kunt spelen op een actie. Verkoopt u kerstspullen? Dan kunt u met SEA direct bovenaan staan. Door middel van SEO vergt dit gewoon meer tijd. Zowel SEO en SEA zijn manieren om uw doelgroep op het juiste moment te bereiken. Ze zijn immers al op zoek naar uw product of dienst.

SEO en SEA samen?

Ook krijgen we nog wel eens de vraag of SEO en SEA niet samen ingezet kunnen worden. Juist wel! Waar SEO minder scoort, kunt u extra de nadruk leggen op SEA. Of andersom. Beide internet marketing vormen kunt u op deze manier inzetten om uw bedrijf maximaal online vindbaar te maken. SEO en SEA kunnen daarom heel goed samen gaan.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor SEO en/of SEA? Wij vertellen u graag wat er mogelijk is in een vrijblijvend adviesgesprek. De koffie staat voor u klaar, neem nu contact op!