Google Mijn Bedrijf Shortname

Niets is zo veranderlijk als Google. Was vorige maand de favicon nog big news, is het vandaag de beurt aan Google Mijn Bedrijf. Binnen dit onderdeel is recentelijk een nieuwe feature uitgerold: de shortname. Maar wat houdt dit precies in en hoe vraag je er één aan? Je leest het allemaal in deze blog.

 

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Als bedrijfseigenaar heb je er vast wel een keer mee te maken gehad: Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis programma waarmee je jouw bedrijfsgegevens met de zoekmachine kunt delen. Ideaal, want zoekt iemand binnen de zoekmachine naar jouw bedrijf? Dan krijgt hij of zij netjes allerlei relevante informatie te zien. Dat niet alleen: er kunnen ook reviews worden achtergelaten. Binnen Google Search ziet dit er als volgt uit:

Google Search

Zoek je in Google naar B&S Media? Dan zie je dit blok aan de zijkant

 

Deze informatie kan op verschillende plekken binnen de zoekmachine worden getoond. Google Search, Google Maps: noem maar op. Zoals je misschien wel begrijpt, draagt een bedrijfspagina binnen Google Mijn Bedrijf significant bij aan de online vindbaarheid van jouw organisatie. Voor SEO is het dus belangrijk dat deze bedrijfsinformatie te allen tijde actueel is. Werk jouw pagina daarom regelmatig bij.

 

Nieuw in GMB: shortnames

Het is en blijft een punt van kritiek. De bedrijfspagina’s van Google Mijn Bedrijf zijn niet makkelijk te delen. Niet met bestaande klanten. Niet met potentiële bezoekers. Tijd om in actie te komen, vond ook Google. Eerder deze maand introduceerde de zoekmachine een nieuwe feature: de shortname. Hiermee kun jij – als bedrijfseigenaar – een korte naam (en daarmee URL) voor jouw bedrijfspagina instellen. De link ziet er als het volgt uit:

g.page/shortname

Wanneer mensen deze link bij hun browser invoeren, komen ze in Google Maps terecht. Hier wordt de locatie van het bedrijf getoond. Daarnaast zie je aan de linkerkant een kolom met verdere informatie. Denk aan het exacte adres, de openingstijden, foto’s en reviews. Zo hebben (potentiële) klanten alle relevante gegevens direct bij de hand. Hartstikke handig!

Google Maps Shortname

De link van B&S Media leidt naar deze pagina

 

Wil je een klant vragen om een review op jouw GMB achter te laten? Dan kan dit door de volgende link aan hem of haar mee te geven. De klant kan dan – mits hij of zij is ingelogd – direct beginnen met het schrijven van een beoordeling:

g.page/shortname/review

Als online marketingbureau hebben wij bij B&S Media natuurlijk gelijk een eigen shortname geclaimd. De naam die wij voor ons bedrijf hebben gekozen is BSMediaIM. Je vindt ons dan ook op g.page/BSMediaIM. Wil je een review achterlaten? Dan kan dat makkelijk en snel via g.page/BSMediaIM/review.

 

Hoe stel je jouw shortname in?

Een shortname kan maar door één bedrijfspagina worden gebruikt. Het is om die reden belangrijk dat je deze op tijd claimt. Doe je dit niet? Dan is de kans aanwezig dat een ander bedrijf er mee aan de haal gaat. Ben je te laat en is de door jouw gewenste naam al bezet? Probeer dan een andere variant te vinden. Voeg er bijvoorbeeld jouw locatie aan toe!

Wil je gelijk een shortname voor jouw bedrijf aanvragen? Volg dan de volgende stappen:

1. Log in op Google Mijn Bedrijf;

2. Klik in het menu op het kopje ‘Informatie’Menu GMB
3. Scroll naar beneden en klik op het potloodje naast ‘Korte naam toevoegen’Korte Naam Toevoegen

4. Voer in de pop-up de gewenste naam in; Shortname Opgeven

5. Klik op Toepassen.

Let wel: je hebt nu een verzoek bij Google ingediend. Dat betekent dus niet dat de door jou aangevraagde shortname al aan jouw bedrijf is gelinkt. Google gaat allereerst controleren of de naam wel bij jouw bedrijf past. Is dit het geval? Dan zal deze binnenkort aan jouw pagina worden toebedeeld.

 

Misbruik melden

Misbruik is nooit leuk. Toch gebeurt het regelmatig. Kom jij als eigenaar of gebruiker binnen Google Mijn Bedrijf onjuiste shortnames tegen? Dan kun je daar heel makkelijk melding van maken. Dit doe je door de pagina te markeren voor beoordeling. Let wel: er moet dan sprake zijn van spam, identiteitsdiefstal of een ongepaste naam.

Wil jij een shortname markeren voor beoordeling? Doorloop dan de volgende stappen:

1. Ga naar het bedrijfsprofiel;

2. Klik op ‘Bewerking voorstellen’Bewerking Voorstellen

 

3. Klik op ‘Deze plaats verwijderen’Deze Plaats Verwijderen

 

4. Selecteer een reden voor verwijdering en voeg bewijslast toe; Reden Voor Verwijdering

 

5. Klik op Verzenden.

Is er sprake van een juridische kwestie? Denk hierbij aan geschillen met betrekking tot auteursrecht of handelsmerken. Dan kun je jouw melding ook direct bij Google zelf indienen. Gebruik hiervoor deze pagina.

 

De toekomst van de shortname

Dat jij nu als bedrijfseigenaar jouw GMB-pagina kunt delen, is natuurlijk hartstikke mooi. Maar daar is het Google natuurlijk niet om te doen. Zij willen met deze nieuwe feature ook geld verdienen. Zo hebben ze in de Verenigde Staten een dienst opgezet, waarmee je jouw eigen promotionele materialen kunt bestellen. Op deze manier kun je jouw GMB-pagina ook buiten het internet met (potentiële) klanten delen. Naar verwachting zal deze dienst ook in Nederland zijn opwachting gaan maken.

Op technisch gebied wordt de functie van de shortname tevens verder uitgebreid. Zo is Google van plan om deze feature nog beter in Google Maps te integreren. Het moet straks mogelijk zijn om ook met de code @shortname een bedrijf op te zoeken. Tik jij in Maps het zoekwoord @BSMediaIM in? Dan krijg je zowel onze locatie als ons profiel te zien.

Eén ding is zeker: dit is niet de laatste keer dat de shortname in het nieuws komt!

 

Meer features in de planning

De ontwikkelingen volgen elkaar binnen Google Mijn Bedrijf in een razend tempo op. De shortname is nog maar net uitgerold en er worden alweer nieuwe features aangekondigd. Denk hier bijvoorbeeld aan de welkomstaanbieding. Hiermee is het de bedoeling dat je als bedrijfseigenaar, bezoekers aanstuurt tot het volgen van jouw pagina. Dit doe je met een aantrekkelijke actie, zoals een korting.

Daarnaast wordt er in het derde kwartaal van 2019 nog een update uitgerold. Het doel van deze ontwikkeling is het promoten van populaire bedrijven. Dit doen zij door digitale badges uit te delen. Daarmee hoopt Google organisaties aan te sporen om extra hun best te doen. Ook online. Houd jij namelijk jouw GMB-pagina goed bij? Dan zullen zij je hier zeker voor belonen.

Google zegt hier het volgende over:

“We’ll be highlighting the top five percent of businesses in a particular category with the “Local Favorite” designation. To help people easily find and engage with these businesses, we’re also creating digital and physical badges of honors.”

De rek is er bij Google Mijn Bedrijf zeker nog niet uit. Shortnames, welkomstaanbiedingen, badges: de aankondigen blijven elkaar in rap tempo opvolgen. Wil jij hier – of met betrekking tot andere online marketing onderwerpen – graag van op de hoogte worden gehouden? Schrijf je dan vandaag nog in voor onze nieuwsbrief!

 

Hulp nodig bij het inrichten van Google Mijn Bedrijf?

Het inrichten én up to date houden van jouw GBM-pagina is belangrijker dan ooit. Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf? Of heb je hulp nodig bij het inrichten van een eigen bedrijfspagina? Neem dan zeker contact met ons op. De specialisten van B&S Media helpen je graag verder!

Samenwerken aan online succes?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.